Za zatáčkou Massenet rudý vůz se startovním číslem 55 vůbec nezatočil a zastavil se před bariérou. Tifosi v té chvíli nejspíš oněměli, ale za chvíli se po okruhu rozevlály červené vlajky a všechno bylo jinak. Proč?
Pravidla F1 jsou mnohdy složitá a občas si někteří lidé stěžují, že až rozumu se vymykající. Spadá mezi ně i tento případ a je nám potěšením, že tímto článkem můžeme našemu diskutujícímu Grahamovi vysvětlit, proč se Sainz jr. vrátil zpět na svou pozici.
Španěl po souboji s Piastrim v zatáčce Ste. Dévote po kontaktu s bokem McLarenu utrpěl defekt levé přední pneumatiky. Při průjezdu zatáčkou Massenet u kasina bylo jasné, že jde o vážný problém. Sainz jr. vyjel ze závodní linie a zůstal stát u bariéry. V té chvíli se zdálo, že pro něj závod skončil, i když se mu vzápětí podařilo vycouvat a pomalu se doplížit do boxů.
Mezitím ale za jeho zády došlo ke kolizi Péreze s Magnussenem a vyřazení druhého Haasu Nico Hülkenberga a závod byl zastaven červenou vlajkou. Podle sportovních předpisů platných pro F1 se pořadí při restartu řídí podle "posledního bodu na trati, u nějž je možné určit polohu všech vozů. Všechny takové pak mohou pokračovat v jakémkoli druhu závodu, ať jde o sprint nebo Grand Prix," praví se v reglementu. Většina vozů sice projela prvním měřeným sektorem končícím ve sjezdu do zatáčky Mirabeau před vyvěšením červené vlajky, ale nikoli Guanyu Zhou, protože toho zastavily trosky tří vozů v Beaurivage. FIA proto rozhodla, že "... pořadí pro restart bude určeno podle druhé safety car linie."
Norris si stěžuje
Tím se Sainz jr. vrátil zpět na své místo na startovním roštu. Samozřejmě takové řešení značně rozladilo Landa Norrise, jenž byl v okamžiku vyvěšení červené vlajky už na třetím místě. Hnětlo ho, že pilot Ferrari se rozhodnutím vedení závodu vrátil zpět před něj.
"Nemyslím, že to je zrovna férový přístup, ale také jsem si jist, že v minulosti nastaly momenty, kdy jsem měl štěstí, mohl opravit svůj vůz nebo něco takového. Ale když se nad tím zamyslíte, je to frustrující a nespravedlivé, že někdo udělal chybu, neprojel cílem pod červenou vlajkou a kvůli určitému počtu vozů nebo čemukoliv jinému - ať už to pravidlo je jakélikoli - a bla, bla, bla, tak tu chybu může napravit a navíc má vlastně zastávku v boxech zdarma. To je nespravedlivé," horlil po závodě Norris. Sluší se dodat, že v nedělním závodě vozy cílovou čáru neprojely, nýbrž zamířily přímo do boxů.
Přidal se k němu i George Russell: "Není to správné. Nevím, o jaké rozhodnutí přesně jde. Ale bylo rozhodně poněkud zvláštní," podpořil svého krajana. Šéf McLarenu Andrea Stella byl shovívavější: "Pokud jde o způsob rozhodnutí o pořadí při restartu, myslím, že FIA udělala to nejlepší, co v té chvíli šlo. Je to v souladu s precedensem, podle něhož se používá linie 2 safety caru, když nejsou k dispozici sektorové časy. Osobně si myslím, že používání minisektorů je nejlepší způsob, jak tyhle věci řešit. Carlose v podstatě zachránilo, že Zhou neprojel oním sektorovým bodem ve chvíli, kdy byl závod přerušen. Měl zkrátka štěstí. A nejen štěstí, i shovívavý přístup sportovních komisařů, protože kolize v první zatáčce očividně způsobila značné poškození Oscarova vozu - a to se vůbec nevyšetřovalo. Jak říkám, šťastný Carlos, vyneslo mu to pódium. Jsme z toho poněkud zmateni, hledáme rozdíl mezi včerejškem a Imolou, kde byl Piastri penalizován za bránění," uzavírá Stella.
Přerušení pomohlo i Piastrimu
Norris je pochopitelně nespokojen s vývojem věcí a faktem, že se Sainz jr. opět vrátil na třetí příčku, ale červená vlajka ve skutečnosti hodně pomohla jeho týmovému kolegovi, neboť jeho vůz si z kontaktu za Ste. Dévote odnesl také určitou újmu.
"Jakmile došlo k jejich kolizi, zaznamenali jsme pokles v přítlaku o 20 bodů, což v Monaku představuje ztrátu asi půl vteřiny. Díky vyvěšení červené vlajky jsme měli příležitost provést nějaké opravy podlahy, ale ne bočnice, ta byla rozbitá. Oprava mohla být jen částečná, vyměnili jsme i rozbitý sidepot. Ztráta tak klesla na nějakých 10 bodů, což v přepočtu dělá pár desetin, odhaduji 0,25 vteřiny. Byli jsme samozřejmě poněkud více nervózní ohledně schopnosti udržet pneumatiky v patřičném stavu, což s poškozeným vozem není jednoduché. Ale Oscarovi se to podařilo a nakonec ony šrámy neměly vliv na konečný výsledek," vysvětlil Stella.
Dodatek
Vyjádření účastníků naznačuje ještě jednu věc. Zejména McLaren připomínal v Monacu legendárního Ayrtona Sennu. V jeho stínu působí George Russell - s prominutím - jako diletant, když prohlásil, že o zmíněném pravidlu nemá ponětí. Právě Senna byl přímo posedlý tým, aby znal všechna pravidla a kličky. Když jednou došlo k nějaké kontroverzi a novináři se ptali Gerharda Bergera, zda o tom věděl, upřímně řekl: "Ne. A nemyslím, že ostatní na tom jsou lépe. Tedy až na Sennu, ten zná všechna pravidla zpaměti..."
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.