Představitelé Formule 1 dnes oznámili, že se od sezóny 2026 minimálně na 10 let bude závodit v Madridu. Ve Španělsku se přitom jezdí již v Barceloně, znamená to její konec?
K dohodě došlo s IFEMA Madrid, kde se nachází výstavní centrum. Zcela nový okruh bude měřit 5,47 km a obsahovat 20 zatáček. Nacházet se bude poblíž výstavního centra a využije již některé stávající silnice. Čeká se na finalizaci konfigurace a schválení FIA.
V kvalifikaci by se časy měly pohybovat kolem 1:32 min, na tribuny a plochy kolem vleze 110 tisíc fanoušků s cílem rozšířit kapacit na 140 tisíc, čímž by se Madrid zařadil mezi ty největší podniky v kalendáři F1.
Výhodná poloha je dána letištěm Barajas Adolfo Suarez, jež se nachází jen 5 minut od okruhu. Poblíž se nacházejí také četná ubytovací zařízení s dobrou dostupností prostřednictvím veřejné dopravy. Očekává se, že velká cena přinese městské ekonomice kolem 450 milionů Eur ročně.
Let’s go racing in Madrid!Say hello to the brand-new circuit built around the @IFEMA Exhibition Centre ✨#F1 pic.twitter.com/klysY8HAiT
— Formula 1 (@F1) January 23, 2024"Madrid je neuvěřitelné město s úžasným sportovním a kulturním dědictvím a dnešní oznámení začíná novou vzrušující kapitolu pro F1 ve Španělsku," komentuje výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali.
"Chtěl bych poděkovat společnosti IFEMA Madrid, regionální vládě Madridu a městskému primátorovi za to, že dali dohromady fantastickou nabídku. Skutečně ztělesňuje vizi Formule 1 vytvořit vícedenní sportovní a zábavnou podívanou, která přináší fanouškům maximální hodnotu a zahrnuje inovaci i udržitelnost," pokračuje nadšeně Domenicali.
V zákulisí se hovořilo o tom, že to bude představovat konec závodění v Barceloně, podle šéfa F1 to však není vyloučeno: "Abych vyloučil pochybnosti a vysvětlil - to, že jsme v Madridu, nevylučuje fakt, že bychom v budoucnu mohli zůstat i v Barceloně."
"Když se dívám před sebe, vedou se diskuse, jestli bychom mohli do budoucna rozšířit naši spolupráci s Barcelonou, s níž máme velmi dobrý vztah," uzavírá Domenicali.
Popularita F1 ve Španělsku roste, za loňský rok v něm měla sledovanost 77 milionů diváků, což představovalo nárůst o 84 % proti roku 2022. Tuto zemi ve světě velkých cen reprezentují Fernando Alonso (Aston Martin) a Carlos Sainz (Ferrari).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.