Představitelé Formule 1 dnes oznámili, že se od sezóny 2026 minimálně na 10 let bude závodit v Madridu. Ve Španělsku se přitom jezdí již v Barceloně, znamená to její konec?
K dohodě došlo s IFEMA Madrid, kde se nachází výstavní centrum. Zcela nový okruh bude měřit 5,47 km a obsahovat 20 zatáček. Nacházet se bude poblíž výstavního centra a využije již některé stávající silnice. Čeká se na finalizaci konfigurace a schválení FIA.
V kvalifikaci by se časy měly pohybovat kolem 1:32 min, na tribuny a plochy kolem vleze 110 tisíc fanoušků s cílem rozšířit kapacit na 140 tisíc, čímž by se Madrid zařadil mezi ty největší podniky v kalendáři F1.
Výhodná poloha je dána letištěm Barajas Adolfo Suarez, jež se nachází jen 5 minut od okruhu. Poblíž se nacházejí také četná ubytovací zařízení s dobrou dostupností prostřednictvím veřejné dopravy. Očekává se, že velká cena přinese městské ekonomice kolem 450 milionů Eur ročně.
Let’s go racing in Madrid!Say hello to the brand-new circuit built around the @IFEMA Exhibition Centre ✨#F1 pic.twitter.com/klysY8HAiT
— Formula 1 (@F1) January 23, 2024"Madrid je neuvěřitelné město s úžasným sportovním a kulturním dědictvím a dnešní oznámení začíná novou vzrušující kapitolu pro F1 ve Španělsku," komentuje výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali.
"Chtěl bych poděkovat společnosti IFEMA Madrid, regionální vládě Madridu a městskému primátorovi za to, že dali dohromady fantastickou nabídku. Skutečně ztělesňuje vizi Formule 1 vytvořit vícedenní sportovní a zábavnou podívanou, která přináší fanouškům maximální hodnotu a zahrnuje inovaci i udržitelnost," pokračuje nadšeně Domenicali.
V zákulisí se hovořilo o tom, že to bude představovat konec závodění v Barceloně, podle šéfa F1 to však není vyloučeno: "Abych vyloučil pochybnosti a vysvětlil - to, že jsme v Madridu, nevylučuje fakt, že bychom v budoucnu mohli zůstat i v Barceloně."
"Když se dívám před sebe, vedou se diskuse, jestli bychom mohli do budoucna rozšířit naši spolupráci s Barcelonou, s níž máme velmi dobrý vztah," uzavírá Domenicali.
Popularita F1 ve Španělsku roste, za loňský rok v něm měla sledovanost 77 milionů diváků, což představovalo nárůst o 84 % proti roku 2022. Tuto zemi ve světě velkých cen reprezentují Fernando Alonso (Aston Martin) a Carlos Sainz (Ferrari).
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.