Představitelé Formule 1 dnes oznámili, že se od sezóny 2026 minimálně na 10 let bude závodit v Madridu. Ve Španělsku se přitom jezdí již v Barceloně, znamená to její konec?
K dohodě došlo s IFEMA Madrid, kde se nachází výstavní centrum. Zcela nový okruh bude měřit 5,47 km a obsahovat 20 zatáček. Nacházet se bude poblíž výstavního centra a využije již některé stávající silnice. Čeká se na finalizaci konfigurace a schválení FIA.
V kvalifikaci by se časy měly pohybovat kolem 1:32 min, na tribuny a plochy kolem vleze 110 tisíc fanoušků s cílem rozšířit kapacit na 140 tisíc, čímž by se Madrid zařadil mezi ty největší podniky v kalendáři F1.
Výhodná poloha je dána letištěm Barajas Adolfo Suarez, jež se nachází jen 5 minut od okruhu. Poblíž se nacházejí také četná ubytovací zařízení s dobrou dostupností prostřednictvím veřejné dopravy. Očekává se, že velká cena přinese městské ekonomice kolem 450 milionů Eur ročně.
Let’s go racing in Madrid!Say hello to the brand-new circuit built around the @IFEMA Exhibition Centre ✨#F1 pic.twitter.com/klysY8HAiT
— Formula 1 (@F1) January 23, 2024"Madrid je neuvěřitelné město s úžasným sportovním a kulturním dědictvím a dnešní oznámení začíná novou vzrušující kapitolu pro F1 ve Španělsku," komentuje výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali.
"Chtěl bych poděkovat společnosti IFEMA Madrid, regionální vládě Madridu a městskému primátorovi za to, že dali dohromady fantastickou nabídku. Skutečně ztělesňuje vizi Formule 1 vytvořit vícedenní sportovní a zábavnou podívanou, která přináší fanouškům maximální hodnotu a zahrnuje inovaci i udržitelnost," pokračuje nadšeně Domenicali.
V zákulisí se hovořilo o tom, že to bude představovat konec závodění v Barceloně, podle šéfa F1 to však není vyloučeno: "Abych vyloučil pochybnosti a vysvětlil - to, že jsme v Madridu, nevylučuje fakt, že bychom v budoucnu mohli zůstat i v Barceloně."
"Když se dívám před sebe, vedou se diskuse, jestli bychom mohli do budoucna rozšířit naši spolupráci s Barcelonou, s níž máme velmi dobrý vztah," uzavírá Domenicali.
Popularita F1 ve Španělsku roste, za loňský rok v něm měla sledovanost 77 milionů diváků, což představovalo nárůst o 84 % proti roku 2022. Tuto zemi ve světě velkých cen reprezentují Fernando Alonso (Aston Martin) a Carlos Sainz (Ferrari).
Lewis Hamilton se po závodě v Mexiku otevřeně vyjádřil k aktuálnímu dění ve Formuli 1 a poukázal na problém, který podle něj ovlivňuje férovost šampionátu.
Lando Norris prozradil, co mu dodává sebedůvěru v závěru sezóny 2025. Zdůraznil, že klíčová je pro něj vlastní forma a konzistence během závodních víkendů.
Max Verstappen komentuje aktuální dění v šampionátu a sdílí svůj pohled na situaci mezi jezdci Mclarenu.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.