Fernando Alonso po své úspěšné sezóně zkritizoval formát sobotních kvalifikací, který je podle něj zastaralý. Místo aby se všichni těšili na chvíle, kdy mají vozy k dispozici nejvyšší výkon, panují spíše frustrace a přání, aby vše již skončilo.
Španělský veterán pamatuje dobu, kdy měl každý pilot k dispozici celou trať jen pro sebe a mohl předvést jedno velmi rychlé kolo. Současný formát, kdy jsou všichni ve stejnou dobu na dráze a v prvních dvou částech vypadne vždy pět pilotů, se mu vůbec nelíbí.
"Tento formát kvalifikace je zastaralý. Nemůžeme mít takový druh stresu. To, co bývala nejlepší část víkendu, kdy jsou auta nejživější, je nyní pro všechny tou nejhorší částí," uvádí dvojnásobný mistr světa k tomu, co se děje o sobotách v F1.
"Okraje dráhy, provoz, zdržování, smazaná kola a další a další věci. Všichni jsme rádi, když skončí. Takto by to být nemělo," popisuje stres a potíže, kterým piloti během kvalifikací čelí.
Se svou sezónou byl Španěl jinak spokojený - mezi piloty skončil čtvrtý, byť po velkou část v létě neměl k dispozici moc konkurenceschopné auto. Nasbíral celkem 206 mistrovských bodů, porazil oba jezdce Ferrari, McLarenu či Georgea Russella z Mercedesu, jenž mezi konstruktéry skončil druhý.
Good race to finish the season on a high. Thank you team for a 2023 that I will always remember. Thank you for everything @AstonMartinF1 🙏 #f1 #abudhabi #astonMartin pic.twitter.com/Uxih1LGgIG
— Fernando Alonso (@alo_oficial) November 26, 2023"Kdybyste mi před víkendem řekli, že skončím mezi jezdci čtvrtý, tak bych vám nevěřil, tohle je tedy skutečný dárek. Opravdu mě těší to, jak jsem po celou sezónu jezdil. Myslím, že šlo o mou nejlepší, nejkonzistentnější jezdeckou sezónu od roku 2012. Po celou sezónu jsem z auta dostával maximum," uvádí Alonso.
"Celý tým Aston Martinu pracoval neuvěřitelně tvrdě a už se těším na zimu a začátek práce na příští sezóně. Začínali jsme letos jako tým, od kterého se neočekávaly nějaké úspěchy, ale rok 2024 začneme v záři reflektorů - musíme být na to připravení," upozorňuje Španěl.
"Chci moc poděkovat a ocenit dobrou práci všech v týmu. Letošní rok hodně předčil všechna naše nejdivočejší očekávání a každý jednotlivec by měl být hrdý na to, co jsme dosáhli," uzavírá pilot Aston Martinu, který skončil mezi konstruktéry pátý se ztrátou 22bodů na čtvrtý McLaren.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.