V Abú Zabí od Q1 po Q3 dominoval Max Verstappen. Za nizozemským pilotem to bylo o poznání zajímavější - hned několik jezdců bojovalo o nejvyšší příčky a rozhodovaly opravdu minimální rozestupy. Do těchto bojů nemohli promluvit Sainz a Hamilton, kteří oba vypadli dříve v kvalifikaci.
Klidný začátek kvalifikace - teploty pohybující se okolo 30 °C a na trati žádný monopost. Až po nějaké chvíli se celá dvacítka jezdců vydala vstříc poslední kvalifikaci kalendářního roku 2023. Mezi prvními dojel Verstappen a stanovil benchmark 1:24,160. V horní části pole byli k vidění oba jezdci Williamsu, ale Sargeantovi komisaři pro překročení traťových limitů jeho čas škrtli. Krom Američana se provinil i Hülkenberg. Trať v Abú Zabí je známa díky teplotním výkyvům - je tak pro týmy těžké nastavit jejich vozy - Kevin Magnussen se jako jediný rozhodl svůj první pokus zajet na opotřebované měkké směsi. Nejblíže k Verstappenovi byl Norris a Leclerc. Konkurenceschopný výkon podali i oba jezdci stáje AlphaTauri. Ale první pokusy nic neznamenaly - jezdci Williamsu dostali do sluchátek info z boxové zídky - trať bude zrychlovat o nějaké 4 desetiny. Logan Sargeant se zařadil k Verstappenovi, ale opět chyboval v první zatáčce a ani tento čas se mu nepočítal. V závěru Q1 zrychloval každý a postup neměl nikdo jasný. V nepostupové pětce se ocitl Piastri se Sainzem. Prvně jmenovaný zrychlil, ale Sainz takové štěstí neměl a ztížil situaci své stáji, která s Mercedesem bojuje o druhé místo mezi konstruktéry. Do Q2 tedy nepostoupil Sainz, Magnussen, Bottas, Zhou a Sargeant.
Q2Alex Albon porazil svého týmového kolegu ve všech kvalifikacích letošního roku a stanovil i první čas druhé části kvalifikace - 1:24,965 na opotřebované směsi. Nové sady využil Verstappen a tratí doslova letěl - časem 1:23,740 dokonce smetl ze stolu i hodnotu pole position z minulého roku. Černým koněm se zdál být McLaren - oba jezdci zajížděli konkurenceschopná kola srovnatelná s Red Bully. Opakovala se situace z Q1 - evoluce trati byla nevyzpytatelná a jediný kdo si věřil na postup byl Verstappen. Na dobrý výsledek z minulého víkendu chtěl navázat Stroll, ale Kanaďan se bohužel stal jedním z nepostupujících. V závěru se čekalo jen na monoposty Mercedesu - bylo jasné, že jeden z nich nepostoupí do závěrečné části. Tím nešťastným byl Lewis Hamilton. Pro rekapitulaci nepostoupil Hamilton, Ocon, Stroll, Albon a Daniel Ricciardo.
So, Hamilton will start P11 on Sunday, Sainz P16...The battle between Mercedes and Ferrari for P2 in the team championship is going to be very, very interesting#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/qkSlH8WdXC
— Formula 1 (@F1) November 25, 2023 Q3Každá tisícina znamenala hodně. To věděl Lando Norris, který byl v prvním sektoru o 3 tisíciny rychlejší než Holanďan. V cíli to bylo úplně jinak - Verstappen první s náskokem necelých 4 desetin, Oscar Piastri až za nejrychlejší dvojicí. Verstappen měl ale jednu důležitou výhodu - na rozdíl od svých rivalů použil novou sadu, kterou si pošetřil už v Q1. Závěrečné pokusy byly sektorově velmi podobné. Norris jel obdobné časy s Piastrim, ale Brit chyboval v posledním sektoru a z toho se už neoklepal. Přeskočil ho Piastri, ale v pomyslné první řadě se dlouho neudržel - Leclerc proletěl třetím sektorem a sekundoval Verstappenovi. Zabojovat ještě mohl Russell - stříbrné šípy taktéž tahaly za delší konec provazu, ale prostřední sektor pohřbil jeho naděje na první řadu v zítřejším závodě.
McLaren odhalil svůj vyzyvatelský monopost pro sezónu 2025 a poprvé jej vyslal na trať během shakedownu v Silverstonu, ikonickém dějišti britské Grand Prix. Lando Norris a Oscar Piastri se za volantem nového MCL39 střídali, přičemž vůz zaujal speciálním kamuflážním designem v tradičních papájových a černých odstínech.
Max Verstappen představil svou helmu pro sezónu 2025, která není jen novým designem, ale také odrazem jeho osobního stylu a závodní evoluce. Tento speciální motiv zachycuje jeho cestu od prvních závodních kroků až po současnost a symbolizuje i jeho ambice do budoucna.
Lewis Hamilton se nepřipravuje jen na novou sezónu Formule 1, ale také na život v italském týmu a pro italské fanoušky. Sedminásobný mistr světa pilně trénuje svou italštinu, aby byl připraven na novou kapitolu své kariéry ve Ferrari. Informoval deník Daily Express.
Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Česká loterijní společnost Allwyn, jejímž majitelem je miliardář Karel Komárek navázala partnerství s Formulí 1 a týmem Mclaren.
Mercedes vyměnil Lewise Hamiltona za talentovaného teenagera Kimia Antonelliho pro sezónu 2025 F1. Toto Wolff se však rozhodl zmírnit toto riziko příchodem zkušeného Valtteriho Bottase.
Legenda F1 Gerhard Berger má úzké vazby na oba týmy Red Bullu a jeho pohled na jejich aktuální situaci rozhodně stojí za pozornost.
Williams uzavřel významné partnerství se softwarovým gigantem Atlassian, což přinese nejen finanční podporu, ale i změnu jména týmu pro sezónu 2025.
McLaren si pojistil klíčového odborníka, který sehrál zásadní roli v boji o titul v roce 2024. Tým oznámil prodloužení smlouvy se šéfem aerodynamiky Peterem Prodromouem na delší období s cílem udržet konkurenceschopnost a pokračovat v úspěšném návratu na vrchol Formule 1.
Ollie Bearman si stanovil ambiciózní cíle pro svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, přičemž přiznal, že po třech startech v roce 2024, jako rezervní jezdec, toužil po větších úspěších.
Alain Prost přirovnal Maxe Verstappena k Nikimu Laudovi, oceňujíc jeho přímý přístup k závodům, který mu pomohl získat čtyři tituly a 63 vítězství. Prost věří, že Verstappen je skvělý šampion, který ukázal něco navíc, a že v budoucnu pravděpodobně překoná jeho úspěchy.
Legendární General Motors se chystá vstoupit do královny motorsportu jako nový výrobce, což otevírá cestu pro 11. tým na startovním roštu. Velká změna, která může zamíchat v roce 2026 kartami.