V Abú Zabí od Q1 po Q3 dominoval Max Verstappen. Za nizozemským pilotem to bylo o poznání zajímavější - hned několik jezdců bojovalo o nejvyšší příčky a rozhodovaly opravdu minimální rozestupy. Do těchto bojů nemohli promluvit Sainz a Hamilton, kteří oba vypadli dříve v kvalifikaci.
Klidný začátek kvalifikace - teploty pohybující se okolo 30 °C a na trati žádný monopost. Až po nějaké chvíli se celá dvacítka jezdců vydala vstříc poslední kvalifikaci kalendářního roku 2023. Mezi prvními dojel Verstappen a stanovil benchmark 1:24,160. V horní části pole byli k vidění oba jezdci Williamsu, ale Sargeantovi komisaři pro překročení traťových limitů jeho čas škrtli. Krom Američana se provinil i Hülkenberg. Trať v Abú Zabí je známa díky teplotním výkyvům - je tak pro týmy těžké nastavit jejich vozy - Kevin Magnussen se jako jediný rozhodl svůj první pokus zajet na opotřebované měkké směsi. Nejblíže k Verstappenovi byl Norris a Leclerc. Konkurenceschopný výkon podali i oba jezdci stáje AlphaTauri. Ale první pokusy nic neznamenaly - jezdci Williamsu dostali do sluchátek info z boxové zídky - trať bude zrychlovat o nějaké 4 desetiny. Logan Sargeant se zařadil k Verstappenovi, ale opět chyboval v první zatáčce a ani tento čas se mu nepočítal. V závěru Q1 zrychloval každý a postup neměl nikdo jasný. V nepostupové pětce se ocitl Piastri se Sainzem. Prvně jmenovaný zrychlil, ale Sainz takové štěstí neměl a ztížil situaci své stáji, která s Mercedesem bojuje o druhé místo mezi konstruktéry. Do Q2 tedy nepostoupil Sainz, Magnussen, Bottas, Zhou a Sargeant.
Q2Alex Albon porazil svého týmového kolegu ve všech kvalifikacích letošního roku a stanovil i první čas druhé části kvalifikace - 1:24,965 na opotřebované směsi. Nové sady využil Verstappen a tratí doslova letěl - časem 1:23,740 dokonce smetl ze stolu i hodnotu pole position z minulého roku. Černým koněm se zdál být McLaren - oba jezdci zajížděli konkurenceschopná kola srovnatelná s Red Bully. Opakovala se situace z Q1 - evoluce trati byla nevyzpytatelná a jediný kdo si věřil na postup byl Verstappen. Na dobrý výsledek z minulého víkendu chtěl navázat Stroll, ale Kanaďan se bohužel stal jedním z nepostupujících. V závěru se čekalo jen na monoposty Mercedesu - bylo jasné, že jeden z nich nepostoupí do závěrečné části. Tím nešťastným byl Lewis Hamilton. Pro rekapitulaci nepostoupil Hamilton, Ocon, Stroll, Albon a Daniel Ricciardo.
So, Hamilton will start P11 on Sunday, Sainz P16...The battle between Mercedes and Ferrari for P2 in the team championship is going to be very, very interesting#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/qkSlH8WdXC
— Formula 1 (@F1) November 25, 2023 Q3Každá tisícina znamenala hodně. To věděl Lando Norris, který byl v prvním sektoru o 3 tisíciny rychlejší než Holanďan. V cíli to bylo úplně jinak - Verstappen první s náskokem necelých 4 desetin, Oscar Piastri až za nejrychlejší dvojicí. Verstappen měl ale jednu důležitou výhodu - na rozdíl od svých rivalů použil novou sadu, kterou si pošetřil už v Q1. Závěrečné pokusy byly sektorově velmi podobné. Norris jel obdobné časy s Piastrim, ale Brit chyboval v posledním sektoru a z toho se už neoklepal. Přeskočil ho Piastri, ale v pomyslné první řadě se dlouho neudržel - Leclerc proletěl třetím sektorem a sekundoval Verstappenovi. Zabojovat ještě mohl Russell - stříbrné šípy taktéž tahaly za delší konec provazu, ale prostřední sektor pohřbil jeho naděje na první řadu v zítřejším závodě.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.