Každá část mexické kvalifikace měla svého vítěze - v Q1 to byl Verstappen, v Q2 Hamilton a Q3 dokázal ovládnout Charles Leclerc. Skvěle zajel i Daniel Ricciardo, který skončil čtvrtý. Do pořadí na zítřejším startu ale zřejmě promluví penalizace a tresty za porušení pravidel.
Trať uložená ve značné nadmořské výšce kladla na jezdce nemalé nároky: teplota sice byla příjemná 26 °C, ale trať hodně horká (47 °C), vlhkost vzduchu vykazovala 28 % a vanul mírný větřík o rychlosti 4,3 km/h.
Q1Benchmark první části kvalifikace stanovil Magnussen (1:19,730). Pilot Haasu toho v sobotu moc neodjezdil, protože v FP3 vystavily jeho monopostu stopku technické problémy. Společně s ním vyjel na trať i Alonso s Gaslym a celá trojice se vešla do desetiny vteřiny. Tribuny zaburácely při průjezdu domácího Péreze, který zaznamenal čas 1:18,553. O celé 4 desetiny byl rychlejší Verstappen. K vidění byl i mix zvolených pneumatik - několik jezdců se rozhodlo pro žlutě označenou směs - kupříkladu Leclerc ztratil pouhé 3 desetiny. Skvělé kolo se povedlo zajet Ricciardovi, byl o 242 tisícin za Verstappenem. K tomuto výsledku mu pomohl i Cunoda, který mu poskytl slipstream. Traťoví komisaři smazali čas Sargeantovi - porušil traťové limity v 12. zatáčce. V nepostupové pětce byli oba jezdci McLarenu - Piastri se zlepšil a ztratil desetinu na Verstappena, ale Norris v závěru okruhu chyboval a z chvostu startovního pole se zvednout nedokázal. Z důvodu brždění v boxové uličce byl obviněn Russell s Verstappenem. Na hodiny Alonsa v prvním sektoru doplatili Ocon, Magnussen, Stroll, Norris a Sargeant, protože nepostoupili do Q2.
WHAT 😳Q(ueue) 1 is about to come to an end, but there are plenty of times yet to come!#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/3XXYoC1h8s
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023 Q2Traťoví komisaři zaneprázdnění opravdu nebyli - ještě po začátku druhé části naskakovala další upozornění z Q1. Mezi hříšníky se dostal i Zhou s Hamitlonem, Norrisem a dalšími. První časy zaznamenali Verstappen s Pérezem, přičemž mezi nimi byla půl vteřina. Tahu od Cunody využil opět Ricciardo a dostal se před domácího matadora - AlphaTauri Japonce doslova obětovala, takže neměl ambice zajet jediné měřené kolo. Rychlý byl znovu Piastri, ale s větší ztrátou se museli potýkat oba piloti Ferrari. Na skvělé výsledky nedokázal navázat Albon - už v Q1 si stěžoval na svůj vůz a v následujícím segmentu to bylo obdobné - reportoval poškození, protože se ve svém Williamsu necítil komfortně jako ve volných trénincích. Zářil Bottas, Zhou byl poté na pokraji vypadnutí z kvalifikace. Hlouček jezdců byl opět na výjezdu z boxové uličky a Alex Albon to označil doslova bordelem.
F1 qualifying 2023 out of context#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/HRujjYSq8P
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Ve Ferrari se povedlo zrychlit jen Leclercovi a Sainzovi začaly naskakovat vrásky na čele. Skvělá kola byla k vidění u obou stříbrných šípů - Hamilton byl dokonce s časem 1:17,571 nejrychlejším mužem Q2. Postoupit měl i Albon, ale nesouhlasilo ředitelství závodu, protože i on byl v jedné ze zatáček širší než pravidla dovolují. Nepostoupil Gasly, Hülkenberg, Alonso, Albon a Cunoda.
Q3Scénář byl opět stejný - nejdříve Red Bully s rychlejším Verstappenem, které rozdělil Daniel Ricciardo. Pokračování se ale lišilo - Leclerc se Sainzem zajeli ukázková kola a byli průběžně nejrychlejšími.
WHERE DID THAT COME FROM?!Leclerc and Sainz go 1-2 out of absolutely nowhere! They haven't led a single session all weekend 😱#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/wXT88dvbyZ
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Při závěrečných pokusech bylo vidět, že trať už ztratila svoji rychlost a z toho těžili oba jezdci Ferrari, kteří zítra odstartují z první řady. Ale finální pořadí startu VC Mexika oznámí až ředitelství závodu, protože komisaři mají na stole nemálo případů porušení pravidel.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.
Po třech odjetých Velkých cenách se Liam Lawson podle svých slov i názoru svého francouzského týmového kolegy konečně dostal do tempa v barvách Racing Bulls. Novozélanďan tak potvrzuje, že se po návratu do seriálu F1 rychle adaptoval a je připraven bojovat o lepší výsledky.
Ferrari nasadí před VC Španělska nové přední křídlo, které má zvýšit výkon a splnit přísnější pravidla FIA. Charles Leclerc přiznává, že tým zaostává, ale věří, že Barcelona může být klíčovým bodem sezóny, přičemž varuje, že náskok konkurence může být příliš velký, pokud vylepšení nefunguje.
Řetězec veganských hamburgerů Neat Burger, do kterého investovali Lewis Hamilton a Leonardo DiCaprio, končí svou činnost. Důvodem jsou vysoké finanční ztráty a zánik až 150 pracovních míst.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se po nepovedeném víkendu v Saúdské Arábii postavil za Lewise Hamiltona. V emotivním vystoupení dal jasně najevo, že i přes pomalejší rozjezd sezony má v sedminásobném šampionovi naprostou důvěru.
Oscar Piastri ve své třetí sezoně již vede šampionát Formule 1. Na cestě za titulem mu pomáhá Mark Webber, který vkládá do mladého talentu vše, co jemu samotnému kdysi k vysněné koruně chybělo.