Každá část mexické kvalifikace měla svého vítěze - v Q1 to byl Verstappen, v Q2 Hamilton a Q3 dokázal ovládnout Charles Leclerc. Skvěle zajel i Daniel Ricciardo, který skončil čtvrtý. Do pořadí na zítřejším startu ale zřejmě promluví penalizace a tresty za porušení pravidel.
Trať uložená ve značné nadmořské výšce kladla na jezdce nemalé nároky: teplota sice byla příjemná 26 °C, ale trať hodně horká (47 °C), vlhkost vzduchu vykazovala 28 % a vanul mírný větřík o rychlosti 4,3 km/h.
Q1Benchmark první části kvalifikace stanovil Magnussen (1:19,730). Pilot Haasu toho v sobotu moc neodjezdil, protože v FP3 vystavily jeho monopostu stopku technické problémy. Společně s ním vyjel na trať i Alonso s Gaslym a celá trojice se vešla do desetiny vteřiny. Tribuny zaburácely při průjezdu domácího Péreze, který zaznamenal čas 1:18,553. O celé 4 desetiny byl rychlejší Verstappen. K vidění byl i mix zvolených pneumatik - několik jezdců se rozhodlo pro žlutě označenou směs - kupříkladu Leclerc ztratil pouhé 3 desetiny. Skvělé kolo se povedlo zajet Ricciardovi, byl o 242 tisícin za Verstappenem. K tomuto výsledku mu pomohl i Cunoda, který mu poskytl slipstream. Traťoví komisaři smazali čas Sargeantovi - porušil traťové limity v 12. zatáčce. V nepostupové pětce byli oba jezdci McLarenu - Piastri se zlepšil a ztratil desetinu na Verstappena, ale Norris v závěru okruhu chyboval a z chvostu startovního pole se zvednout nedokázal. Z důvodu brždění v boxové uličce byl obviněn Russell s Verstappenem. Na hodiny Alonsa v prvním sektoru doplatili Ocon, Magnussen, Stroll, Norris a Sargeant, protože nepostoupili do Q2.
WHAT 😳Q(ueue) 1 is about to come to an end, but there are plenty of times yet to come!#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/3XXYoC1h8s
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023 Q2Traťoví komisaři zaneprázdnění opravdu nebyli - ještě po začátku druhé části naskakovala další upozornění z Q1. Mezi hříšníky se dostal i Zhou s Hamitlonem, Norrisem a dalšími. První časy zaznamenali Verstappen s Pérezem, přičemž mezi nimi byla půl vteřina. Tahu od Cunody využil opět Ricciardo a dostal se před domácího matadora - AlphaTauri Japonce doslova obětovala, takže neměl ambice zajet jediné měřené kolo. Rychlý byl znovu Piastri, ale s větší ztrátou se museli potýkat oba piloti Ferrari. Na skvělé výsledky nedokázal navázat Albon - už v Q1 si stěžoval na svůj vůz a v následujícím segmentu to bylo obdobné - reportoval poškození, protože se ve svém Williamsu necítil komfortně jako ve volných trénincích. Zářil Bottas, Zhou byl poté na pokraji vypadnutí z kvalifikace. Hlouček jezdců byl opět na výjezdu z boxové uličky a Alex Albon to označil doslova bordelem.
F1 qualifying 2023 out of context#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/HRujjYSq8P
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Ve Ferrari se povedlo zrychlit jen Leclercovi a Sainzovi začaly naskakovat vrásky na čele. Skvělá kola byla k vidění u obou stříbrných šípů - Hamilton byl dokonce s časem 1:17,571 nejrychlejším mužem Q2. Postoupit měl i Albon, ale nesouhlasilo ředitelství závodu, protože i on byl v jedné ze zatáček širší než pravidla dovolují. Nepostoupil Gasly, Hülkenberg, Alonso, Albon a Cunoda.
Q3Scénář byl opět stejný - nejdříve Red Bully s rychlejším Verstappenem, které rozdělil Daniel Ricciardo. Pokračování se ale lišilo - Leclerc se Sainzem zajeli ukázková kola a byli průběžně nejrychlejšími.
WHERE DID THAT COME FROM?!Leclerc and Sainz go 1-2 out of absolutely nowhere! They haven't led a single session all weekend 😱#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/wXT88dvbyZ
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Při závěrečných pokusech bylo vidět, že trať už ztratila svoji rychlost a z toho těžili oba jezdci Ferrari, kteří zítra odstartují z první řady. Ale finální pořadí startu VC Mexika oznámí až ředitelství závodu, protože komisaři mají na stole nemálo případů porušení pravidel.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.