Každá část mexické kvalifikace měla svého vítěze - v Q1 to byl Verstappen, v Q2 Hamilton a Q3 dokázal ovládnout Charles Leclerc. Skvěle zajel i Daniel Ricciardo, který skončil čtvrtý. Do pořadí na zítřejším startu ale zřejmě promluví penalizace a tresty za porušení pravidel.
Trať uložená ve značné nadmořské výšce kladla na jezdce nemalé nároky: teplota sice byla příjemná 26 °C, ale trať hodně horká (47 °C), vlhkost vzduchu vykazovala 28 % a vanul mírný větřík o rychlosti 4,3 km/h.
Q1Benchmark první části kvalifikace stanovil Magnussen (1:19,730). Pilot Haasu toho v sobotu moc neodjezdil, protože v FP3 vystavily jeho monopostu stopku technické problémy. Společně s ním vyjel na trať i Alonso s Gaslym a celá trojice se vešla do desetiny vteřiny. Tribuny zaburácely při průjezdu domácího Péreze, který zaznamenal čas 1:18,553. O celé 4 desetiny byl rychlejší Verstappen. K vidění byl i mix zvolených pneumatik - několik jezdců se rozhodlo pro žlutě označenou směs - kupříkladu Leclerc ztratil pouhé 3 desetiny. Skvělé kolo se povedlo zajet Ricciardovi, byl o 242 tisícin za Verstappenem. K tomuto výsledku mu pomohl i Cunoda, který mu poskytl slipstream. Traťoví komisaři smazali čas Sargeantovi - porušil traťové limity v 12. zatáčce. V nepostupové pětce byli oba jezdci McLarenu - Piastri se zlepšil a ztratil desetinu na Verstappena, ale Norris v závěru okruhu chyboval a z chvostu startovního pole se zvednout nedokázal. Z důvodu brždění v boxové uličce byl obviněn Russell s Verstappenem. Na hodiny Alonsa v prvním sektoru doplatili Ocon, Magnussen, Stroll, Norris a Sargeant, protože nepostoupili do Q2.
WHAT 😳Q(ueue) 1 is about to come to an end, but there are plenty of times yet to come!#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/3XXYoC1h8s
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023 Q2Traťoví komisaři zaneprázdnění opravdu nebyli - ještě po začátku druhé části naskakovala další upozornění z Q1. Mezi hříšníky se dostal i Zhou s Hamitlonem, Norrisem a dalšími. První časy zaznamenali Verstappen s Pérezem, přičemž mezi nimi byla půl vteřina. Tahu od Cunody využil opět Ricciardo a dostal se před domácího matadora - AlphaTauri Japonce doslova obětovala, takže neměl ambice zajet jediné měřené kolo. Rychlý byl znovu Piastri, ale s větší ztrátou se museli potýkat oba piloti Ferrari. Na skvělé výsledky nedokázal navázat Albon - už v Q1 si stěžoval na svůj vůz a v následujícím segmentu to bylo obdobné - reportoval poškození, protože se ve svém Williamsu necítil komfortně jako ve volných trénincích. Zářil Bottas, Zhou byl poté na pokraji vypadnutí z kvalifikace. Hlouček jezdců byl opět na výjezdu z boxové uličky a Alex Albon to označil doslova bordelem.
F1 qualifying 2023 out of context#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/HRujjYSq8P
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Ve Ferrari se povedlo zrychlit jen Leclercovi a Sainzovi začaly naskakovat vrásky na čele. Skvělá kola byla k vidění u obou stříbrných šípů - Hamilton byl dokonce s časem 1:17,571 nejrychlejším mužem Q2. Postoupit měl i Albon, ale nesouhlasilo ředitelství závodu, protože i on byl v jedné ze zatáček širší než pravidla dovolují. Nepostoupil Gasly, Hülkenberg, Alonso, Albon a Cunoda.
Q3Scénář byl opět stejný - nejdříve Red Bully s rychlejším Verstappenem, které rozdělil Daniel Ricciardo. Pokračování se ale lišilo - Leclerc se Sainzem zajeli ukázková kola a byli průběžně nejrychlejšími.
WHERE DID THAT COME FROM?!Leclerc and Sainz go 1-2 out of absolutely nowhere! They haven't led a single session all weekend 😱#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/wXT88dvbyZ
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Při závěrečných pokusech bylo vidět, že trať už ztratila svoji rychlost a z toho těžili oba jezdci Ferrari, kteří zítra odstartují z první řady. Ale finální pořadí startu VC Mexika oznámí až ředitelství závodu, protože komisaři mají na stole nemálo případů porušení pravidel.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.