Každá část mexické kvalifikace měla svého vítěze - v Q1 to byl Verstappen, v Q2 Hamilton a Q3 dokázal ovládnout Charles Leclerc. Skvěle zajel i Daniel Ricciardo, který skončil čtvrtý. Do pořadí na zítřejším startu ale zřejmě promluví penalizace a tresty za porušení pravidel.
Trať uložená ve značné nadmořské výšce kladla na jezdce nemalé nároky: teplota sice byla příjemná 26 °C, ale trať hodně horká (47 °C), vlhkost vzduchu vykazovala 28 % a vanul mírný větřík o rychlosti 4,3 km/h.
Q1Benchmark první části kvalifikace stanovil Magnussen (1:19,730). Pilot Haasu toho v sobotu moc neodjezdil, protože v FP3 vystavily jeho monopostu stopku technické problémy. Společně s ním vyjel na trať i Alonso s Gaslym a celá trojice se vešla do desetiny vteřiny. Tribuny zaburácely při průjezdu domácího Péreze, který zaznamenal čas 1:18,553. O celé 4 desetiny byl rychlejší Verstappen. K vidění byl i mix zvolených pneumatik - několik jezdců se rozhodlo pro žlutě označenou směs - kupříkladu Leclerc ztratil pouhé 3 desetiny. Skvělé kolo se povedlo zajet Ricciardovi, byl o 242 tisícin za Verstappenem. K tomuto výsledku mu pomohl i Cunoda, který mu poskytl slipstream. Traťoví komisaři smazali čas Sargeantovi - porušil traťové limity v 12. zatáčce. V nepostupové pětce byli oba jezdci McLarenu - Piastri se zlepšil a ztratil desetinu na Verstappena, ale Norris v závěru okruhu chyboval a z chvostu startovního pole se zvednout nedokázal. Z důvodu brždění v boxové uličce byl obviněn Russell s Verstappenem. Na hodiny Alonsa v prvním sektoru doplatili Ocon, Magnussen, Stroll, Norris a Sargeant, protože nepostoupili do Q2.
WHAT 😳Q(ueue) 1 is about to come to an end, but there are plenty of times yet to come!#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/3XXYoC1h8s
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023 Q2Traťoví komisaři zaneprázdnění opravdu nebyli - ještě po začátku druhé části naskakovala další upozornění z Q1. Mezi hříšníky se dostal i Zhou s Hamitlonem, Norrisem a dalšími. První časy zaznamenali Verstappen s Pérezem, přičemž mezi nimi byla půl vteřina. Tahu od Cunody využil opět Ricciardo a dostal se před domácího matadora - AlphaTauri Japonce doslova obětovala, takže neměl ambice zajet jediné měřené kolo. Rychlý byl znovu Piastri, ale s větší ztrátou se museli potýkat oba piloti Ferrari. Na skvělé výsledky nedokázal navázat Albon - už v Q1 si stěžoval na svůj vůz a v následujícím segmentu to bylo obdobné - reportoval poškození, protože se ve svém Williamsu necítil komfortně jako ve volných trénincích. Zářil Bottas, Zhou byl poté na pokraji vypadnutí z kvalifikace. Hlouček jezdců byl opět na výjezdu z boxové uličky a Alex Albon to označil doslova bordelem.
F1 qualifying 2023 out of context#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/HRujjYSq8P
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Ve Ferrari se povedlo zrychlit jen Leclercovi a Sainzovi začaly naskakovat vrásky na čele. Skvělá kola byla k vidění u obou stříbrných šípů - Hamilton byl dokonce s časem 1:17,571 nejrychlejším mužem Q2. Postoupit měl i Albon, ale nesouhlasilo ředitelství závodu, protože i on byl v jedné ze zatáček širší než pravidla dovolují. Nepostoupil Gasly, Hülkenberg, Alonso, Albon a Cunoda.
Q3Scénář byl opět stejný - nejdříve Red Bully s rychlejším Verstappenem, které rozdělil Daniel Ricciardo. Pokračování se ale lišilo - Leclerc se Sainzem zajeli ukázková kola a byli průběžně nejrychlejšími.
WHERE DID THAT COME FROM?!Leclerc and Sainz go 1-2 out of absolutely nowhere! They haven't led a single session all weekend 😱#MexicoGP #F1 pic.twitter.com/wXT88dvbyZ
— Formula 1 (@F1) October 28, 2023Při závěrečných pokusech bylo vidět, že trať už ztratila svoji rychlost a z toho těžili oba jezdci Ferrari, kteří zítra odstartují z první řady. Ale finální pořadí startu VC Mexika oznámí až ředitelství závodu, protože komisaři mají na stole nemálo případů porušení pravidel.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.