AUSTIN - STARTOVNÍ ROŠT; Jakých časů piloti dosáhli v páteční kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států 2023, kolik je dělilo od postupu do další části, resp. od nejrychlejšího v Q3, a jak se seřadí na startovním roštu?
Kvalifikace na dnešní velkou cenu se kvůli sprintové sobotě jela už v pátek. První místo si v ní vyjel Charles Leclerc poté, co byl Maxovi Verstappenovi škrtnut kvůli vyjetí všemi čtyřmi koly za bílou čáru ohraničující okraj dráhy nejrychlejší čas (1:34,718 min), který mu do té doby zaručoval pole-position. Holanďan kvůli tomu bude startovat až ze 6. místa.
Druhá řada patří Lewisovi Hamiltonovi a Carlosovi Sainzovi, George Russell si vyjel pozici hned za nimi. Čtvrtou řadu si stejně jako v minulém závodě podmanily vozy Alpine.
Aston Martin po skvělém vstupu do sezóny zažívá hořký závěr, když ani nové díly mu nepomohly k posunu vpřed. Fernando Alonso ani Lance Stroll ke svému zklamání nepostoupili z úvodní části kvalifikace a na body dnes zřejmě můžou zapomenout - McLaren ztrácející pouhých 6 bodů se tak velmi pravděpodobně dostane mezi konstruktéry před ně.
Během víkendu nebyly uděleny žádné penalizace, piloti tedy odstartují v pořadí, v jakém kvalifikaci dojeli.
Strategie a pneumatikyPirelli do Spojených států přivezlo směsi C2 (nejtvrdší) - C4 (nejměkčí). Dle simulaci vychází nejrychleji dvouzastávková strategie kombinující středně-tvrdé a tvrdé pneumatiky v závislosti na tom, kolik směsí každému jezdci zůstává.
Víkend se sprintový závodem je pro týmy vždy náročný, protože v pátek nemají tolik času na vyhodnocení výkonnosti pneumatik před kvalifikací, všem se hůře vyhodnocuje chování pneumatik pro zbytek víkendu.
Směsi se zatím chovaly konzistentně a ani přes vysoké teploty se neobjevily náznaky drolení. Dá se předpokládat, že měkké směsi se týmy budou vyhýbat, její nasazení by přicházelo v úvahu snad jen po pozdním výjezdu safety-caru.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.