AUSTIN - STARTOVNÍ ROŠT; Jakých časů piloti dosáhli v páteční kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států 2023, kolik je dělilo od postupu do další části, resp. od nejrychlejšího v Q3, a jak se seřadí na startovním roštu?
Kvalifikace na dnešní velkou cenu se kvůli sprintové sobotě jela už v pátek. První místo si v ní vyjel Charles Leclerc poté, co byl Maxovi Verstappenovi škrtnut kvůli vyjetí všemi čtyřmi koly za bílou čáru ohraničující okraj dráhy nejrychlejší čas (1:34,718 min), který mu do té doby zaručoval pole-position. Holanďan kvůli tomu bude startovat až ze 6. místa.
Druhá řada patří Lewisovi Hamiltonovi a Carlosovi Sainzovi, George Russell si vyjel pozici hned za nimi. Čtvrtou řadu si stejně jako v minulém závodě podmanily vozy Alpine.
Aston Martin po skvělém vstupu do sezóny zažívá hořký závěr, když ani nové díly mu nepomohly k posunu vpřed. Fernando Alonso ani Lance Stroll ke svému zklamání nepostoupili z úvodní části kvalifikace a na body dnes zřejmě můžou zapomenout - McLaren ztrácející pouhých 6 bodů se tak velmi pravděpodobně dostane mezi konstruktéry před ně.
Během víkendu nebyly uděleny žádné penalizace, piloti tedy odstartují v pořadí, v jakém kvalifikaci dojeli.
Strategie a pneumatikyPirelli do Spojených států přivezlo směsi C2 (nejtvrdší) - C4 (nejměkčí). Dle simulaci vychází nejrychleji dvouzastávková strategie kombinující středně-tvrdé a tvrdé pneumatiky v závislosti na tom, kolik směsí každému jezdci zůstává.
Víkend se sprintový závodem je pro týmy vždy náročný, protože v pátek nemají tolik času na vyhodnocení výkonnosti pneumatik před kvalifikací, všem se hůře vyhodnocuje chování pneumatik pro zbytek víkendu.
Směsi se zatím chovaly konzistentně a ani přes vysoké teploty se neobjevily náznaky drolení. Dá se předpokládat, že měkké směsi se týmy budou vyhýbat, její nasazení by přicházelo v úvahu snad jen po pozdním výjezdu safety-caru.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.