AUSTIN - STARTOVNÍ ROŠT; Jakých časů piloti dosáhli v páteční kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států 2023, kolik je dělilo od postupu do další části, resp. od nejrychlejšího v Q3, a jak se seřadí na startovním roštu?
Kvalifikace na dnešní velkou cenu se kvůli sprintové sobotě jela už v pátek. První místo si v ní vyjel Charles Leclerc poté, co byl Maxovi Verstappenovi škrtnut kvůli vyjetí všemi čtyřmi koly za bílou čáru ohraničující okraj dráhy nejrychlejší čas (1:34,718 min), který mu do té doby zaručoval pole-position. Holanďan kvůli tomu bude startovat až ze 6. místa.
Druhá řada patří Lewisovi Hamiltonovi a Carlosovi Sainzovi, George Russell si vyjel pozici hned za nimi. Čtvrtou řadu si stejně jako v minulém závodě podmanily vozy Alpine.
Aston Martin po skvělém vstupu do sezóny zažívá hořký závěr, když ani nové díly mu nepomohly k posunu vpřed. Fernando Alonso ani Lance Stroll ke svému zklamání nepostoupili z úvodní části kvalifikace a na body dnes zřejmě můžou zapomenout - McLaren ztrácející pouhých 6 bodů se tak velmi pravděpodobně dostane mezi konstruktéry před ně.
Během víkendu nebyly uděleny žádné penalizace, piloti tedy odstartují v pořadí, v jakém kvalifikaci dojeli.
Strategie a pneumatikyPirelli do Spojených států přivezlo směsi C2 (nejtvrdší) - C4 (nejměkčí). Dle simulaci vychází nejrychleji dvouzastávková strategie kombinující středně-tvrdé a tvrdé pneumatiky v závislosti na tom, kolik směsí každému jezdci zůstává.
Víkend se sprintový závodem je pro týmy vždy náročný, protože v pátek nemají tolik času na vyhodnocení výkonnosti pneumatik před kvalifikací, všem se hůře vyhodnocuje chování pneumatik pro zbytek víkendu.
Směsi se zatím chovaly konzistentně a ani přes vysoké teploty se neobjevily náznaky drolení. Dá se předpokládat, že měkké směsi se týmy budou vyhýbat, její nasazení by přicházelo v úvahu snad jen po pozdním výjezdu safety-caru.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.