Napínavou kvalifikaci v americkém Austinu dokázal v poslední části ovládnout Charles Leclerc. V neděli ho v 1. řadě doplní Lando Norris. Max Verstappen v závěrečném pokusu chyboval a kvůli traťovým limitům odstartuje až z 6. příčky. Kvalifikace se nepovedla ani Astonu, přičemž oba jejich jezdci vypadli už v Q1.
Osmnáctá kvalifikace sezony, která se odehrávala v americkém Austině. Teplota vzduchu dosahovala 35 °C a trať byla rozehřátá na 42 °C. Jedním z prvních na trati byl domácí Logan Sargeant, který stále čeká na své první body ve F1, ale své rychlé kolo nedokončil a zajel zpět ke svým mechanikům. Nejrychlejší čas nějakou dobu držel Charles Leclerc, ale Max Verstappen byl o 152 tisícin rychlejší. Později ale bylo vidět, že dosavadní zajetá kola nic neznamenají - na čele se rázem objevil Gasly s Hülkenbergem.
Americká trať je velmi náročná na pneumatiky - s tím se trápil Hamilton, ale i přes to zajel relativně rychlé kolo. Dalším strašákem v Texasu jsou traťové limity, které znepříjemnily situaci pro Logana Sargeanta. Inženýr Maxe Verstappena svému svěřenci hlásil, že jeho kolo není dostatečně dobré a měl by zajet ještě jedno - tak taky udělal a s časem 1:35,346 byl prozatím nejrychlejší, to překazil až Hamilton s Norrisem v závěru Q1.
Sympatickým výkonem se blýskl sedmý Magnussen a osmý Zhou. Nepodařilo se ale postoupit Hülkenbergovi, Alonsovi, Albonovi, Strollovi a Sargeantovi. Pro Alonsa to navíc byla první kvalifikace této sezony, ve které nepostoupil do závěrečné Q3.
Fernando Alonso is out in Q1! ❌#USGP #F1 pic.twitter.com/WOiOitfVv9
— Formula 1 (@F1) October 20, 2023 Q2První časy patřily jezdcům Ferrari, ale po dojetí soupeřů se rychle propadli pořadím. Velmi rychlé kolo zajel nováček Oscar Piastri, patřil mu nejrychlejší 2. a 3. sektor, jenže Max Verstappen opět našel potřebný výkon a s časem 1:35,491 byl o 85 tisícin nejrychlejší. Nádherná kola byla k vidění u obou jezdců stáje Alpine, kteří se zařadili za nejrychlejší dvojicí s minimální a téměř identickou ztrátou.
Rychlé kolo se čekalo i od Norrise, ale i on překročil traťové limity a jeho čas mu byl škrtnut. Právě on se Sainzem byli před závěrečnými pokusy v nepostupové pětce. Nic nenechal náhodě čerstvě korunovaný šampion Max Verstappen a mezi prvními si jel zajistit svůj postup do Q3. Fialové sektory svítily u jezdců Ferrari, ale na záda jim dýchal právě nizozemský závodník. Ovšem bylo vidět, že prostřední sektor Red Bullu moc nesedí a na Leclerca ztrácel v cíli Verstappen 4 tisíciny.
Těsné to měl s postupem Russell, který ve svém rychlém kole chyboval, ale sílu stříbrných šípů ukázal třetí Hamilton. V Q3 se už ale nemohlo počítat s Cunodou, Zhouem, Bottasem, Magnussenem a Ricciardem.
Q3Hned několik jezdců mohlo bojovat v Austinu o pole position. Jako první projel cílovou rovinkou Verstappen a stanovil benchmark 1:35,081. Lépe s tím naložil Leclerc a s časem 1:34,829 se mohl pyšnit nejrychlejším časem. Ohrozit ho mohl Lewis Hamilton, který byl nejrychlejší v 2. sektoru, ale od radosti ho dělilo pouhých 56 tisícin. V první části Q3 do těchto bojů nezasáhli jezdci McLarenu, protože svá rychlá kola odjezdili na použitých pneumatikách.
Při závěrečných pokusech hned v 1. zatáčce chyboval Verstappen. Holanďan se i tak snažil a v cíli byl sice o 5 tisícin rychlejší než Monačan, ale v posledním sektoru porušil traťové limity a propadl se zpět na 6. pozici. Na čele mohl Leclerca ohrozit už jen Norris s Hamiltonem, ale s náskokem čítajícím více než desetinu si to dokázal Monačan pohlídat a mohl se radovat z další pole position.
So so close for Max Verstappen 😩The Dutchman grabbed provisional pole but his time was deleted for track limits He will start from P6 on Sunday#USGP #F1 pic.twitter.com/a1rgZ9iCgX
— Formula 1 (@F1) October 20, 2023Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.