Kvalifikace v Kataru následovala hned po prvním volném tréninku, takže ze začátku to bylo spíše o učení. Nejrychlejší nakonec dokázal být Max Verstappen. Ve formě byl McLaren, ale oběma jezdcům byly odebrány v poslední části časy za překročení traťových limitů.
Ihned po prvním volném tréninku přišla na řadu kvalifikace. Další ze sprintových víkendů se odehrál právě v Kataru. Týmy neměly zrovna nejvíce informací, proto bylo nejlepší zůstat na trati co nejdéle a zajet co nejrychlejší čas.
Q1První časy si zapsali oba jezdci Red Bullu, ale postupným zrychlováním ostatních se i oni propadali pořadím. O nejrychlejší časy bojovalo nemálo jezdců a nejrychlejší sektory skákaly od jednoho pilota k druhému. Rychlý byl mimo jiné i Lando Norris, který si dokonce dokázal sáhnout na nejrychlejší čas, ale v tu dobu se dostal ke slovu strašák celé dvacítky pilotů - traťové limity. Černým koněm kvalifikace se zdál být Fernando Alonso s dost rychlými časy na kolo. Silný se zdál být i Mercedes, který se s oběma vozy pohyboval na předních příčkách. Ani po zajetí posledních pokusů neměl nikdo s postupem do Q2 jisto. Na čele bojoval Verstappen s Norrisem, Alonsem a Leclercem. Zapomínat se nesmí ani na konkurenceschopná kola Oscara Piastriho, který hrál v této bitvě také svoji roli. Z postupu do Q2 se ale radovat nemohl Sargeant, Stroll, Lawson, Magnussen a Zhou.
Q2Druhá část již nebyla tolik o poznání - nejdříve se o nejrychlejší kolo přihlásil Piastri, toho vystřídal Pierre Gasly a výměnu dokončil Max Verstappen s časem 1:24,758. V nepostupující pětce byl Carlos Sainz a Španěl navíc chyboval i těsně před koncem Q2.
Fine margins! 👀Carlos Sainz, currently P14, will have to go again in Q2 after exceeding track limits #F1 #QatarGP pic.twitter.com/Ezpa3bRNdj
— Formula 1 (@F1) October 6, 2023Nejrychlejší příčky patřily opět McLarenu, čímž jezdci potvrzovali formu z předešlých závodů. Sainz byl pod tlakem a navíc v out lapu bojoval s Verstappenem. Holanďan nakonec zajel rychlý čas, ale nejrychlejší nebyl - dostal se před něj Lewis Hamilton. Carlos Sainz nedokázal navázat na Leclerca a nepovedlo se mu postoupit. Traťové limity překročil Checo Pérez a do Q3 se nedostal ani on. Společně se Sainzem a Pérezem ještě nepostoupili Cunoda, Albon a Hülkenberg.
Q3V závěrečné části se zdál být nejrychlejším Verstappen. Jeho čas dosahoval hodnoty 1:23,778, druhý Hamilton ztrácel víc než půl vteřinu. Piastri byl zatím čtvrtý. Čas byl odebrán Leclercovi s Norrisem, Brit navíc další rychlé kolo nepřidal a zajel do boxů.
Hamilton gives it everything in his first Q3 run but Verstappen is in the box seat...Top 5VerstappenHamiltonRussellPiastriLeclerc#F1 #QatarGP pic.twitter.com/73V7zHlyJs
— Formula 1 (@F1) October 6, 2023V posledním pokusu chyboval Verstappen a své kolo již nezlepšil. Na jistotu i rychlost musel jet Lando Norris, ale rychlejší než Verstappen nedokázal být - nakonec mezi nimi byly 3 desetiny. Oslavy ale přerušilo ředitelství závodu - Norris překročil traťové limity a jelikož neměl zajeté žádné regulérní kolo, propadl se na 10. místo. Na třetí místo se sice posunul Oscar Piastri, ale i on byl v jedné zatáčce širší a z třetího místa se nakonec radoval Lewis Hamilton.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.