Velice zajímavá kvalifikace se udála v Singapuru. Už v závěru Q1 tvrdě havaroval Lance Stroll - na to doplatil Oscar Piastri, protože McLarenu to tento víkend opravdu jede. Že singapurská trať nechutná Red Bullu potvrzoval konec obou vozů v Q2. Z pole position se tak mohl radovat Carlos Sainz.
Kvalifikační bitvu odstartoval Logan Sargeant. Už z jeho prvního času bylo poznat, že tato trať Williamsu sedět nebude. Noční singapurské podmínky po prvních jízdách nejvíce chutnaly Leclercovi. Minimální ztráta na monackého jezdce svítila u Landa Norrise a Sergia Péreze. S větší časovou ztátou následoval zmíněnou trojici Max Verstappen. Mezi týmy, které se svým výjezdem čekaly, se řadil i Mercedes - zadařilo se a George Russell zajel prozatímní nejrychlejší čas 1:32,478. Ale ani Brit se na tomto místě dlouho neohřál - opět úřádoval Max Verstappen a přeskočil jezdce Mercedesu o 80 tisícin. Že trať zrychlovala potvrdil i Carlos Sainz - další nejrychlejší jezdec v Q1. Jak to bylo v Singapuru těsné potvrdil časový rozdíl 385 tisícin mezi prvním Sainzem a desátým Lawsonem. Jezdci zamířili zpět do svých garáží a mechanici začali jejich vozy připravovat k posledním pokusům první části kvalifikace. Williams byl s oběma vozy v zóně ohrožení a to jim neulehčila ani zpráva o vyšetřování Logana Sargeanta za ovlivnění rychlého pokusu Lance Strolla. Kanadský jezdec se nacházel taky v nepostupové pětce a snažil se svůj čas vylepšit - jeho naděje ale překazila havárie v poslední zatáčce okruhu a kvalifikace byla přerušena. Do Q2 nepostoupil Bottas, Piastri, Sargant, Zhou a Lance Stroll.
Not much left of Lance's AMR23 after that one 😱#SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/sE9gejD3hm
— Formula 1 (@F1) September 16, 2023 Q2Po opravě bariéry mohla kvalifikace opět začít. Smečku patnácti jezdců vedl Pérez s Verstappenem. Verstappen byl navíc vyšetřován, protože v Q1 nedovoleně zastavil v boxové uličce. Mercedes se svým výjezdem opět čekal a trať mezitím rapidním tempem zrychlovala. Ani jeden z jezdců Red Bullu nezajel zrovna reprezentativní čas, to samé se nedalo říct o smečce španělských jezdců, protože Alonso se Sainzem byli s rozdílem 58 tisícin nejrychlejší. Stříbrným šípům se jejich strategie opět vydařila a George Russell se posunul zpět na první místo. Nejrychlejší muž Q1 Juki Cunoda své rychlé kolo nedokončil - v prvním sektoru byl zpomalen jedním z Red Bullů. Druhé pokusy ukázaly, že singapurská trať rudým býkům opravdu nechutná - Verstappen se smýkal celou tratí a Sergio Pérez se navíc roztočil v prvním sektoru. Verstappen byl sice desátý, ale do nepostupové pětky ho na poslední chvíli odsunul Liam Lawson. Krom Verstappena s Pérezem do Q3 nepostoupil Gasly, Albon a Juki Cunoda.
Q3První rychlá kola si v závěrečné části zapsali jezdci Haasu s rychlejším Magnussenem. Za nimi zaostali pouze Ocon s Lawsonem. Stříbrné šípy nyní vyjely skoro stejně jako dalších 8 jezdců, ale ani jeden nedokázal dosáhnout na nejrychlejšího Carlose Sainze, který s časem 1:31,170 všem vytřel zrak. S větší ztrátou se za Španěla seřadili Leclerc, Norris, Russell a Hamilton. Šestý Alonso ztrácel bez dvou tisícin celou vteřinu. Druhé pokusy měly o všem rozhodnout - nejrychlejším byl Carlos Sainz, který svůj čas vylepšil a jako jediný se dostal pod hranici 1:31,000. Se ztrátou pouhých 72 tisícin dojel druhý Russell a o dalších 7 tisícin byl pomalejší třetí Charles Leclerc.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.