Až infarktovou kvalifikaci ovládl Max Verstappen před Alonsem a Leclercem. Pořadím zamíchal i čtvrtý Esteban Ocon. Kvalifikace ale nevyšla Pérezovi, který havaroval v první části.
Alex Albon a Logan Sargeant odstartovali se svými rychlými koly monackou kvalifikaci. Duo Williamsu následoval tandem AlphaTauri. Ale zrovna těmto týmům se v Monaku nedaří, tudíž byl pád pořadím celkem očekávatelný. Po prvních pokusech byl nejrychlejší Verstappen s Pérezem, kterým na zácha dýchali jezdci Aston Martinu - Alonso ztratil pouhou desetinu a zapsal si první dva nejrychlejší sektory. Leclerc byl až za touto čtveřicí. Docházelo k dalšímu zrychlování časů - průběžně byl první Norris (1:13,485) a druhý Piastri (+0,157). Zrychlit chtěl i Pérez, ale na svoji rychlost doplatil a jeho druhé kvalifikační kolo skončilo v první zatáčce. Následovalo vyvěšení červených vlajek a pozastavení kvalifikace.
🚩 RED FLAG 🚩Heartbreak for our 2022 Monaco Grand Prix winner, Sergio Perez 💔#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/9N5zVShvNy
— Formula 1 (@F1) May 27, 2023Po restartu stanovil další nejrychlejší čas Verstappen (1:13,038), ale neměl to jednoduché, protože se o první místo přetahoval s Alonsem. Zabrat musel Sainz s Hamiltonem, kteří byli na nepostupových pozicích. Nakonec dokázali postoupit oba dva, ale takové štěstí už neměli Sargeant, Magnussen, Hülkenberg, Zhou a havarující Pérez.
Q2Od začátku druhé části byl nejrychlejší Verstappen (1:12,038). Vepředu byl i Alpine či Aston Martin. Vedle jmen jezdců Ferrari svítila stejně jako v Q1 větší ztráta. S nimi dokázaly ještě držet krok McLareny, ale další jezdci ztráceli podstatně víc. Mezitím dokázal Verstappen zrychlit ještě víc a jako první se dostal pod hranici minuty a dvanácti vteřin (1:11,908). Zrychlit musely i stříbrné šípy, přičemž byl o 3 desetiny rychlejší Russell, Hamilton hlásil problémy se zavěšením a byl stále na hranici nepostupujících. Se zavěšením měl problém i Norris, který trefil bariéru.
NORRIS HITS THE BARRIER!It's a hefty whack for the McLaren driver 😲He manages to make it back into the pits....#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/13dmAD9EKr
— Formula 1 (@F1) May 27, 2023V závěru Q2 nakonec Hamilton zabral a zajel téměř totožný čas s Russellem. Do Q3 se nedostali Piastri, de Vries, Albon, Stroll a Bottas.
Q3Verstappen stanovil v Q3 benchmark 1:12,102, což bylo o něco pomalejší kolo než v Q2. Toho využil Alonso, kterého čas dosahoval hodnoty 1:11,706. Sainz byl druhý (+0,029) a Leclerc třetí (+0,053). Před Verstappena se dokázal dostat i George Russell. Verstappen ale zůstal na trati a nakonec byl těsně rychlejší než Alonso. Pak následovaly až infarktové momenty, protože na nejvyšší příčce se vystřídali Ocon, Leclerc a Alonso, ale Verstappen nahnal v posledním sektoru potřebný čas a o 84 tisícin ovládl monackou kvalifikaci.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.