Ve Velké ceně Brazílie jsme si v rádiích vyslechli několik vypjatých konverzací, které se týkaly soubojů týmových kolegů. Mezi ně patřil i rozhovor Estebana Ocona, po němž Alpine chtělo, aby před sebe pustil Fernanda Alonsa.
Ocon byl při jízdě za safety-carem před Alonsem na osmé pozici za Sebastianem Vettelem. Před restartem jej z boxové zídky požádali, aby před sebe zkušeného Španěla pustil a nedělal mu žádné problémy. Po předchozím dni byla v týmu vypjatá atmosféra, protože mezi nimi došlo k několika kontaktům, které je poslaly na chvost startovního pole.
Radiokomunikace AlpineInženýr: "Fernando má proti nám v pneumatikách výhodu. Nesoustřeď se na něj. Soustřeďme se na to, abychom případně porazili Vettela. Pusť jej před sebe hezky a čistě, prosím. Pokud můžeš, prosím, potvrď."
Ocon: "Nechte mě závodit. Až se situace trochu uklidní, tak to udělám. Při restartu bychom teď mohli také vše ztratit."
Inženýr: "Estebane, nechci, abys bojoval s Fernandem. Chápeš to?"
Ocon: "Musím teď předjet Vettela. S Fernandem bojovat nebudu."
Inženýr: "To je v pohodě, Vettela předjet můžeš, ale nechci, abys bojoval s Fernandem. Pokud ti to je jasné!"
After a tough time in Saturday's #F1Sprint, a majestic turnaround for the @AlpineF1Team duo on Sunday!Double points for @OconEsteban and @alo_oficial 💪#BrazilGP #F1 pic.twitter.com/ZEVXLX7zOs
— Formula 1 (@F1) November 13, 2022Vím, co mám dělatRestart Oconovi vyšel tak, jak si přál: v první zatáčce předjel Vettela a později v tom kole se nechal předjet Alonsem. Ten projel cílem jako pátý, Francouz osmý. Pro svůj tým vybojovali cenných 14 bodů, které Alpine zajišťují před posledním podnikem mezi konstruktéry solidní náskok na pátý McLaren.
Po závodu rozladěný Ocon řekl, že celá komunikace podle něj byla zbytečná: "Myslím, že to nebylo moc dobře předkládáno. Protože lidé si mysleli, že jsem před sebe Fernanda nechtěl pustit. Řekl jsem ne, že jej nepustím před sebe při restartu. Předjedu Seba a jakmile se situace uklidní, dojde i na to."
"Nebudu bojovat. Nechám jej předjet. A to jsem také udělal. Nemohl jsem ho držet za sebou. Byl velmi rychlý na měkkých pneumatikách. A samozřejmě k dispozici byly body pro celý tým. Věděl jsem tedy, jaká je situace, a tým mi nemusel říkat, co mám dělat," 26letý pilot.
Na otázku, zda si vyjasnili s Alonsem záležitost z předchozího sprintu, odpověděl: "Ne, nemluvili jsme spolu." Popřel však, že by mezi nimi bylo nějaké napětí: "Ne. Ale nebylo to hezké, co řekl do médií. Vždy vůči němu chovám úctu. Je legendou a budu vůči němu chovat respekt. A nezáleží na tom, co vám řekl - dávám přednost vzájemnému rozhovoru."
Odchod Alonsa, který letos nasbíral o pět bodů méně na jeho cílech nic nemění: "Motivuje mě to ještě více k tomu, abych jej příští rok porazil." Bude to mít snazší, až bude jeho současný týmový kolega jezdit s Aston Martinem?
What it means. 💙Teamwork. 👊 pic.twitter.com/BK1rGl1Qnd
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) November 13, 2022Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.