SUZUKA - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší časy ve 2. tréninku na mokré japonské trati předváděly Stříbrné šípy. Prvnímu Georgeovi Russellovi byl kromě jeho týmového kolegy Lewise Hamiltona nejblíže lídr šampionátu Max Verstappen. Vše se obešlo bez vážnějších incidentů, havárií či červených vlajek.
Druhý trénink začal opět za deště, proto sešlo z plánovaného testu pneumatik Pirelli pro příští sezónu, týmy však přesto mohly těžit z prodloužení z 60 na 90 minut, zpočátku však vyčkávaly v garáži.
Podle Maria Isoly se italský výrobce snaží připravit silnější přední pneumatiky pro lepší vyvážení s těmi zadními. Pokud jde o směsi, tak ta nejtvrdší C1 neposkytuje dostatek přilnavost a C3 je ve výkonnosti příliš blízko C4, když se to porovná například s C2.
Jako první na trať po 5 min vyrazil Latifi, stěžoval si však na proudy vody v zatáčce č. 8. Po zajetí prvního času (1:56,471 min) dostal hodiny, ale nepoškodil svůj vůz jako Schumacher v 1. tréninku.
⚠️ Make A U-Turn ⚠️Latifi turns in before he reaches the chicane and is forced to turn back#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/zhpvge1V4X
— Formula 1 (@F1) October 7, 2022Tomu Haas musí měnit šasi, proto se odpoledne v Suzuce neobjevil. Mick rozbil letos již 3. šasi a americká stáj bude muset pro zbývající závody postavit ještě jedno, což je pro malý tým poměrně velká zátěž. Mladému Němcovi to v kariéře v F1 moc nepomůže, příští pro něj místo již zřejmě nezbude.
Po 10 min se objevili další tři jezdci: Albon, Ricciardo a Sainz, všichni stále na modrých pneumatikách do deště, na ty hladké (nejtvrdší směsi C1 - C3) si budeme muset počkat do zítřejší kvalifikace. Španěl s Ferrari brzy Latifiho překonal (1:49,615), přesto si stále stěžoval na množství vody.
Po 20 min přešly Mercedesy na přechodné pneumatiky a časy šly dolů: Russell se ve svém 8. kole dostal na 1:45,738 min, vzápětí jej o 9 desetin překonal jeho týmový kolega Hamilton (1:44,298). Po půl hodině stále zůstávalo 8 vozů v garáži: oba Aston Martiny, Red Bully, Alpiny a Leclerc s Bottasem.
📻 "How's the track?" - @McLarenF1 📻 "Wet." - @LandoNorris Well... he's not wrong 😆#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/4uBoeBnMcL
— Formula 1 (@F1) October 7, 2022Po 40 min vylétl do štěrku Cunoda, ale vše zvládl a vrátil se na trať, vzápětí skončil mimo trať Leclerc, ale dokázal z vlásenky vycouvat a pokračovat. Stěžoval si přitom na levou přední pneumatiku, kterou při brzdění zablokoval.
V polovině, kdy přestávalo pršet, na čele stále kralovaly Mercedesy vedené Russellem (1:41,935), třetí Verstappen ztrácel 0,85 s (1:42,786), čtvrtý Sainz už téměř dvě sekundy (1:43,691). Leclercovi patřila až 10. příčka a se svým Ferrari nebyl po celou dobu spokojený.
Getting to grips with the inters 👌#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/jPvuCaK0Eb
— Formula 1 (@F1) October 7, 2022Ke konci začalo znovu pršet, Pérez byl ve vlásence dlouhý na brzy a vyjel mimo, podobně jako Leclerc naštěstí minul bariéru a pokračoval. Časy v závěru již neklesaly, pouze Magnussen se 5 min před koncem dokázal vyšvihnout na pátou příčku před Sainze, za nímž končí Alonso s Alpine. McLarenům patří pozice až v poslední pětce, trénink však absolvovaly s větším množstvím paliva.
Týmy potřebují poznat, kdy je ten správný okamžik pro přechod z intermediálek na pneumatiky do deště (a naopak), jelikož sobota má být podle meteorologů suchá a v neděli opět pršet. Inženýry a jezdce proto čeká složitý víkend i z pohledu nastavení monopostů.
#F1 #JapaneseGP Qualifying pace based on Friday's running 📊:1. #RedBull, 2. #Ferrari +0.12s, 3. #Mercedes +0.48s4. #Alpine +0.79s, 5. #McLaren+0.82s, 6. #AlfaRomeo pic.twitter.com/XneauJjryz
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 7, 2022Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.