SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Formule 1 se po dlouhých třech letech vrátila do Singapuru, kde se dnes jely tréninky. Ten první ovládl Lewis Hamilton s Mercedesem, který těsně přetlačil lídra šampionátu Maxe Verstappena.
Trénink začal pozdě odpoledne za soumraku, druhý trénink, kvalifikace a závod se ale již pojedou úplně za tmy pod umělým osvětlením. Teplota vzduchu dosahovala 30 °C, asfalt 38 °C. Pirelli přivezlo ty nejměkčí směsi ze své nabídky: C3 - C5. Okruh během víkendu hodně zrychluje s tím, jak se pogumovává - jen během 1. tréninku to bylo kolem 2,1 s!
Jako první se na náročnou městskou trať vydal Zhou s Alfou Romeo, Leclerc hned v prvním kole zaznamenal problémy s brzdami. Po příjezdu k mechanikům vystoupil z vozu a ti se dali hned do práce, náprava jim trvala 20 min.
Bottas se jako první zapsal do výsledkové listiny časem 1:51,254, vzápětí jej ale překonali Verstappen (1:47,329) a Alonso (1:47,291) s novou podlahou. Alpine není jediným týmem s novým balíkem vylepšení, spousta jich zde má poměrně velké novinky.
That was CLOSE George! 😲The Mercedes driver taps the barrier as he locks up Back to the pits he goes #SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/nfhRbajwXp
— Formula 1 (@F1) September 30, 2022Norris s novými bočnicemi (koncept Red Bullu), podlahou difuzorem a předními brzdovými kanálky si však stěžoval na poskakování na rovinkách - Ricciardo dostane nový balík až v Japonsku.
Verstappen se po 10 min dostal do čela (1:44,748) s téměř dvousekundovým náskokem na svého týmového kolegu Péreze a Sainze s Ferrari, druhý Alonso ztrácel 1,4 s. Russell při svém ostrém pokusu v 10. zatáčce nedobrzdil a špičkou nosu lehce ťuknul do bariéry, na "opravdu bídnou" ovladatelnost Mercedesu si stěžoval i Hamilton.
V polovině piloti přecházeli z tvrdých a středně-tvrdých směsí na měkkou a časy dále klesaly, Max se dostal na 1:43,117 min. Po 40 min byl však trénink přerušen poté, co Stroll narazil do zdi a s poškozeným zavěšením zastavil v zatáčce č. 5, krátce před ním ve stejném místě zkrotil Sainz jen tak tak své Ferrari.
CARLOS 🤯The Spaniard is just defying all the odds in Singapore at the moment, pushing incredibly hard!!! 😅😅😅#SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/euaOde6lDX
— Formula 1 (@F1) September 30, 2022Provoz byl obnoven na posledních 15 min. Sainz pořád bojoval s přetáčivostí svého Ferrari, Leclerc (1:43,435) se však dokázal dostat na druhou příčku před Péreze, kterému selhal 8 min před koncem motor, a 3 desetiny za Verstappena.
Pět minut před koncem se do čela překvapivě vyšvihl Hamilton (1:43,033), o 84 tisícin překonal Verstappena, jenž při svém závěrečném pokusu o rychlé kolo chyboval a musel zvolit výjezd do únikové uličky. Mercedes tento víkend tak vysoko nebyl očekáván, Russellovi patří pátý nejrychlejší čas.
Čím více týmů ale bude zítra bojovat o pole-position, tím to bude zajímavější. Nejlepší trojici je nejblíže Alpine, Ocon však zaostává už o 1,7 a Stroll s Aston Martinem téměř 2,2 sekundy. Norris při testování nového McLarenu končí až 19., ve snaze novou platformu, z níž bude vycházet příští MCL37, se však nehnal za nejrychlejšími časy.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.