SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Formule 1 se po dlouhých třech letech vrátila do Singapuru, kde se dnes jely tréninky. Ten první ovládl Lewis Hamilton s Mercedesem, který těsně přetlačil lídra šampionátu Maxe Verstappena.
Trénink začal pozdě odpoledne za soumraku, druhý trénink, kvalifikace a závod se ale již pojedou úplně za tmy pod umělým osvětlením. Teplota vzduchu dosahovala 30 °C, asfalt 38 °C. Pirelli přivezlo ty nejměkčí směsi ze své nabídky: C3 - C5. Okruh během víkendu hodně zrychluje s tím, jak se pogumovává - jen během 1. tréninku to bylo kolem 2,1 s!
Jako první se na náročnou městskou trať vydal Zhou s Alfou Romeo, Leclerc hned v prvním kole zaznamenal problémy s brzdami. Po příjezdu k mechanikům vystoupil z vozu a ti se dali hned do práce, náprava jim trvala 20 min.
Bottas se jako první zapsal do výsledkové listiny časem 1:51,254, vzápětí jej ale překonali Verstappen (1:47,329) a Alonso (1:47,291) s novou podlahou. Alpine není jediným týmem s novým balíkem vylepšení, spousta jich zde má poměrně velké novinky.
That was CLOSE George! 😲The Mercedes driver taps the barrier as he locks up Back to the pits he goes #SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/nfhRbajwXp
— Formula 1 (@F1) September 30, 2022Norris s novými bočnicemi (koncept Red Bullu), podlahou difuzorem a předními brzdovými kanálky si však stěžoval na poskakování na rovinkách - Ricciardo dostane nový balík až v Japonsku.
Verstappen se po 10 min dostal do čela (1:44,748) s téměř dvousekundovým náskokem na svého týmového kolegu Péreze a Sainze s Ferrari, druhý Alonso ztrácel 1,4 s. Russell při svém ostrém pokusu v 10. zatáčce nedobrzdil a špičkou nosu lehce ťuknul do bariéry, na "opravdu bídnou" ovladatelnost Mercedesu si stěžoval i Hamilton.
V polovině piloti přecházeli z tvrdých a středně-tvrdých směsí na měkkou a časy dále klesaly, Max se dostal na 1:43,117 min. Po 40 min byl však trénink přerušen poté, co Stroll narazil do zdi a s poškozeným zavěšením zastavil v zatáčce č. 5, krátce před ním ve stejném místě zkrotil Sainz jen tak tak své Ferrari.
CARLOS 🤯The Spaniard is just defying all the odds in Singapore at the moment, pushing incredibly hard!!! 😅😅😅#SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/euaOde6lDX
— Formula 1 (@F1) September 30, 2022Provoz byl obnoven na posledních 15 min. Sainz pořád bojoval s přetáčivostí svého Ferrari, Leclerc (1:43,435) se však dokázal dostat na druhou příčku před Péreze, kterému selhal 8 min před koncem motor, a 3 desetiny za Verstappena.
Pět minut před koncem se do čela překvapivě vyšvihl Hamilton (1:43,033), o 84 tisícin překonal Verstappena, jenž při svém závěrečném pokusu o rychlé kolo chyboval a musel zvolit výjezd do únikové uličky. Mercedes tento víkend tak vysoko nebyl očekáván, Russellovi patří pátý nejrychlejší čas.
Čím více týmů ale bude zítra bojovat o pole-position, tím to bude zajímavější. Nejlepší trojici je nejblíže Alpine, Ocon však zaostává už o 1,7 a Stroll s Aston Martinem téměř 2,2 sekundy. Norris při testování nového McLarenu končí až 19., ve snaze novou platformu, z níž bude vycházet příští MCL37, se však nehnal za nejrychlejšími časy.
George Russell zatím nemá smlouvu pro sezonu 2026, což otevírá prostor spekulacím o jeho budoucnosti. Mercedes i sám jezdec možná vyčkávají na vývoj situace na přestupovém trhu.
Lewis Hamilton rozbouřil domácí tribuny už během prvního pátečního tréninku, když zajel nejrychlejší čas a jasně naznačil, že na Silverstonu hodlá hrát hlavní roli. V britském souboji s Landem Norrisem měl zatím navrch a fanoušci na okruhu tak dostali první důvod k naději na silný víkend domácích jezdců.
Carlos Sainz varoval Mercedes i George Russella v souvislosti s možným příchodem Maxe Verstappena. Naznačil, že taková změna by mohla zásadně narušit týmovou rovnováhu.
McLaren dorazil na britskou Grand Prix s novou podlahou a přepracovanými zadními brzdovými kanálky. Tato technická vylepšení mají týmu pomoci udržet si náskok v šampionátu jezdců i konstruktérů.
Lewis Hamilton přiznal, že si s Ferrari promluvil o strategii v Rakousku, kde dostal stejnou jako Charles Leclerc. Nechce, aby situace dospěla do bodu, kdy by musel ignorovat týmové pokyny.
McLaren si vybudoval výrazný náskok před konkurencí, ale na dalším vývoji monopostu MCL39 nehodlá polevit. Tým dál usiluje o zlepšení výkonu i v probíhající sezóně.
Lewis Hamilton uvedl, že by ho zajímalo, co se stane, pokud Max Verstappen opustí Red Bull. Reagoval tak na rostoucí spekulace o nejisté budoucnosti nizozemského šampiona v týmu.
Fernando Alonso se s nadsázkou vyhnul poskytování rad Maxu Verstappenovi ohledně jeho možného přestupu k Mercedesu. Španělský veterán žertoval, že své názory by sdílel pouze „za obrovskou sumu peněz,“ čímž odlehčil spekulace a ukázal svůj typický smysl pro humor.
Isack Hadjar zůstává plně soustředěný na svůj cíl získat sedačku v Red Bullu, i když Yuki Tsunoda čelí problémům s aktuálním vozem RB21.
Lando Norris reagoval na spekulace o možném přestupu Maxe Verstappena k Mercedesu. Zdůraznil však, že zatím není nic potvrzeno a je třeba se soustředit na současnou sezónu.
Obavy jezdců o ovladatelnost monopostů pro sezonu 2026 vyvolávají otázky, zda jsou oprávněné, nebo předčasné. Vývoj nových vozů je stále v rané fázi, a tak konečné hodnocení přijde až s prvními testy.
Ralf Schumacher rozpoutal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena, když naznačil, že hvězda Red Bullu by mohla zamířit k Mercedesu. Tato tvrzení přidávají další vrstvu nejistoty do už tak napjatého přestupového trhu ve Formuli 1.