Ferrari sice ovládlo kvalifikaci, jenže Velkou cenu Monaka na druhý den nezvládlo a jeho jezdci se propadli za piloty Red Bullu. Vedení stáje neskrývá frustrace, v Maranellu zahájili detailní vyšetřování, aby plně pochopili, co vedlo k špatným strategickým rozhodnutím.
Scuderia po sobotě byla v euforii, když Charles Leclerc na své domácí trati vybojoval pole-position a do první řady se postavil jeho týmový kolega Carlos Sainz. Skvělá výchozí pozice pro závod v úzkých uličkách Monaka, kde je předjíždění při tak malých rozdílech téměř nemožné.
Jenže v neděli zapršelo a stratégové rudé stáje se dopustili několika chyb. Red Bull zvolil agresivní taktiku, když Sergio Pérez jako první přešel z pneumatik do deště na přechodné. Místo aby Ferrari zareagovalo hned v dalším kole, nechalo Leclerca kroužit po osychající dráze.
Do boxů jej ve zmatcích povolalo ve stejném kole jako Carlose Sainze, jenž už přecházel rovnou na hladké pneumatiky. Leclerc nakonec dostal pokyn zůstat na trati, jenže zrovna zabočil k mechanikům. Chvíli musel čekat na odbavení Španěla a na dráhu se vrátil nejen za Pérezem, ale i za Verstappenem.
Mladý pilot po průjezdu cílem na čtvrtém místě jen těžko hledal slova. Veřejně prohlásil, že se dopustili příliš mnoha chyb, které si nemůžou dovolit, pokud chtějí bojovat o titul.
Dojet v Monaku čtvrtý po startu z prvního místa? Něco je špatně"Podle mě musíme uznat, že když vedete závod a jste na první pozici, tak jsme museli udělat něco špatně. Rozhodně jsme se dopustili chyb v našem úsudku a při činění rozhodnutí," uznává šéf Mattia Binotto, jenž chce ostudu řádně prošetřit.
"Nyní, který proces nás přiměl k chybám? První chybou bylo podle mě to, že jsme podcenili rychlost na přechodných pneumatikách a a náskok, který jsme měli na ostatní vozy, pokud jde o pozici na trati," vysvětluje Binotto počínání svého týmu v Monte Carlu.
"Myslím, že jsme udělali také chybu, protože jsme ho měli povolat dříve, alespoň o kolo dříve. A pokud ne, měli jsme zůstat na dráze a jednoduše pokračovat na pneumatikách do deště, chránit si pozici a pak zřejmě přejít rovnou na suché," přemýšlí šéf Ferrari po prohrané bitvě.
"Teď, poté, co jsme udělali chyby, to je podle mě jednoduché. Který proces nás k tomu dovedl? Bude to ještě chvíli trvat se na to podívat a získat jasné vysvětlení," požaduje Binotto po svém týmu.
Ferrari chyby se na smůlu nevymlouváNevymlouvá se ani na provoz (Sainze chvíli zdržel Latifi): "Ne, nemyslím si, že bychom měli smůlu. Není to záležitost štěstí nebo smůly. Podle mě jsme se dopustili chyb v našem úsudku. Když v Monaku vedete závod, pak byste měli dojet první nebo alespoň druzí. To, že jsme skončili čtvrtí, ukazuje, že jsme udělali něco špatně. Nemyslím si, že by šlo o štěstí nebo smůlu."
"Myslím, že se o něco později dočkáme odpovědí. Očividně šlo o složitou situaci. Budeme mít v příštích dnech několik schůzek, abychom to jako tým pochopili. Teď to potřebujeme trochu více a detailněji prodiskutovat," uzavírá Binotto.
It's becoming a #MonacoGP tradition 😉💦 pic.twitter.com/1NcvRbbUo6
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) May 30, 2022Pružnost Red Bullu a síla výjezdových kol, která Ferrari podceniloJeho protějšek u Red Bullu naopak pěl ódy na svůj tým: "Vždy jsme se soustředili na to, abychom zvládli dobře základy, ať jde o strategii, zastávky, přizpůsobivé myšlení - o tom to bylo. A o reakci na to, co se děje kolem vás. Myslím, že celý tým na to skvěle odpověděl, a piloti samozřejmě zvládli svou část."
"Boxová zídka, stratégové, odvedli skvělou práci, obzvlášť kluci v boxové uličce, kde museli zvládnout dvojzastávky. A samozřejmě Checo [Pérez], jeho výkonnost, nájezd a výjezd z boxů, obzvlášť na přechodných pneumatikách, to bylo ohromné," popisuje Horner.
"Těžili jsme z chyb, které udělali. Podmínky byly stejné pro všechny a dnes to mezi dvěma týmy bylo velmi těsné. Zdálo se, že to má Charles v úvodních kolech s přehledem pod kontrolou, vyjel si náskok i na svého týmového kolegu. V tu chvíli to vypadalo, že má Ferrari závod v hrsti, podle mě jsme však velmi dobře zareagovali na podmínky a správně jsme načasovali přechody, dvojité zastávky atd. Vyšlo nám to. Síle výjezdových kol byla enormní. Checo je zajel zcela perfektně," dodává Horner.
Přehled všech kol GP Monaka 2022: zde.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.