Na konci roku 2006, když Fernando Alonso získal svůj druhý titul mistra světa, se zdálo, že Španěl překoná všechny možné rekordy. Nestalo se. Alonso od roku 2006 neměl nikdy k dispozici nejrychlejší vůz v poli.
A ten ve Formuli 1 potřebujete jako sůl. Ne snad, že by nebyla potřebná složka jezdce, ale bez kvalitního materiálu je i ten nejlepší jezdec bezradný. Tak to prostě je. Jen si vzpomeňme na Alonsovu éru u Ferrari, kdy nonstop bojoval proti Sebastianu Vettelovi v objektivně rychlejším Red Bullu.
Teď něco podobného zažívá Lewis Hamilton. Sedminásobný šampion Formuli 1 od roku 2014 dominoval. Pomohl mu k tomu Mercedes, který Lewisovi poskytnul bezkonkurenční stroj. Hybridní turboéra se zkrátka nese ve znamení Stříbrných šípů. Jenže letos se stroj na úspěchy zadrhnul. Mercedes najednou není tím postrachem, jakým byl ještě loni a na tento fakt doplácí i Hamilton. Ten najednou bojuje „pouze" ve středu pole.
„Lewis je skvělý jezdec. Má spoustu vítězství a spoustu pole positions. Všechno z toho si zaslouží. Nicméně i na jeho případě je vidět, že jezdec je ve Formuli 1 důležitý, nikoliv však klíčový. Potřebujete mít dobré auto. On to poznal třeba v Austrálii, kde podle svých slov zajel dobré kolo, ale stejně ztrácel sekundu. Vítej v mém světe," řekl bych mu, nechal se slyšet Alonso.
„Když jsem v letech 2005 a 2006 porazil Michaela Schumachera, hodně se o tom mluvilo. Byla to senzace, protože mladý jezdec porazil hvězdného šampiona. Moje auto bylo tenkrát o něco rychlejší i spolehlivější, avšak v novinách slízne smetanu vždy jezdec. Auto nemůžete dostatečně vychválit. S Lewisem je to stejné," uzavírá rodák z Ovieda.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.