Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton odjel z Imoly po nevydařeném výkonu zcela s prázdnou. Na nového týmového kolegu George Russella hodně ztrácí a letošní titul již odepisuje.
Cílem Velké ceny Emilia Romagna včera projel britský pilot až jako třináctý, o devět míst za Russellem. Po celý závod se trápil těsně nalepený na Pierra Gaslyho, jehož nedokázal předjet. Šlo tak o jeden z jeho nejhorších závodů v dosavadní 16leté kariéře v F1.
Vítězný Max Verstappen, s nímž loni bojoval o mistrovský titul, mu nadělil jedno kolo, druhé místo pro Red Bull zajistil velmi dobrou jízdou Sergio Pérez. Ferrari víkend také moc nevyšel, když Charles Leclerc skončil po smyku v přemíře snahy šestý, naděje Carlose Sainze vyhasly po kolizi v první šikaně po startu.
Zatímco Holanďan na lídra šampionátu Leclerca ztrácí po čtyřech podnicích 27 bodů a oživuje boj o titul, Hamiltonovo manko narostlo na 58 bodů a dle svých slov je letos již konec.
Bahrain P4Saudi Arabia P5 Australia P3 Emilia Romagna P4 @GeorgeRussell63 is the only driver to have a top 5 finish in every race of 2022 so far 👏#ImolaGP #F1 pic.twitter.com/7nYpmHzlAL
— Formula 1 (@F1) April 24, 2022"Bylo to náročné, fakt nevím, co na to říct. Rozhodně to není lehké. Alespoň George nám dnes vyjel nějaké body, takže se všem omlouvám, že jsem neodkázal totéž," kaje se zkušený britský pilot, který na Russella ztrácí 21 bodů.
V pátek dokonce málem vypadl již v první části kvalifikace a v Imole nebodoval ani v sobotním sprintu. "Z boje o šampionát jsem vypadl, o tom není pochyb. Šlo o víkend, na který je nejlepší zapomenout," kroutí hlavou Hamilton.
Britovi nevyšla ani moc strategie, když odmítl hladké pneumatiky těsně před tím, než na ně přešel Daniel Ricciardo, který na nich hned začal zajíždět rekordní sektory. Lewis je nasadil pozdě, propadl se kvůli tomu za Estebana Ocona, Alexandera Albona i Pierra Gaslyho, za nímž pak strávil v těsném závěsu 43 kol.
💬 "We saw with George where the car can be in free air, but it’s not good enough. Not good enough for a World Champion, not worthy of a World Champion and we just need to fix the car." pic.twitter.com/zVzLpsaOKN
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) April 24, 2022Jeho šéf Toto Wolff se jej snažil v rádiu zastat: "Promiň za to, s čím si dnes musel jezdit. Vím, že to bylo neovladatelné." Jenže Russell se stejným vozem byl v cíli o minutu dříve, Hamiltona porazil i v předchozích třech závodech a v šampionátu je čtvrtý.
"Lewis si od nás zaslouží něco lepšího. Musíme mu poskytnout stroj, s nímž dokáže bojovat na čele. Svým způsobem ho musím chránit. Na dně není jen on. Na dně je výkonnost auta. Víme, že je sedminásobným šampionem," pokračuje šéf Mercedesu, který se mezi konstruktéry drží na 3. místě za Red Bullem.
"Je irelevantní, jestli jste osmí, dvanáctí, patnáctí, nezáleží na tom. To všechno je špatné. Ale skutečné hvězdy se z toho dokázaly dostat. Velikáni, kteří mě teď napadají, během své kariéry zažily okamžiky, kdy se nedařilo - a to je nyní případ Lewise. Musíme to vyřešit, držet při sobě v časech dobrých i zlých. A dnes to byl velmi špatný den," dodává Wolff po závodě v Imole.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.