Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton odjel z Imoly po nevydařeném výkonu zcela s prázdnou. Na nového týmového kolegu George Russella hodně ztrácí a letošní titul již odepisuje.
Cílem Velké ceny Emilia Romagna včera projel britský pilot až jako třináctý, o devět míst za Russellem. Po celý závod se trápil těsně nalepený na Pierra Gaslyho, jehož nedokázal předjet. Šlo tak o jeden z jeho nejhorších závodů v dosavadní 16leté kariéře v F1.
Vítězný Max Verstappen, s nímž loni bojoval o mistrovský titul, mu nadělil jedno kolo, druhé místo pro Red Bull zajistil velmi dobrou jízdou Sergio Pérez. Ferrari víkend také moc nevyšel, když Charles Leclerc skončil po smyku v přemíře snahy šestý, naděje Carlose Sainze vyhasly po kolizi v první šikaně po startu.
Zatímco Holanďan na lídra šampionátu Leclerca ztrácí po čtyřech podnicích 27 bodů a oživuje boj o titul, Hamiltonovo manko narostlo na 58 bodů a dle svých slov je letos již konec.
Bahrain P4Saudi Arabia P5 Australia P3 Emilia Romagna P4 @GeorgeRussell63 is the only driver to have a top 5 finish in every race of 2022 so far 👏#ImolaGP #F1 pic.twitter.com/7nYpmHzlAL
— Formula 1 (@F1) April 24, 2022"Bylo to náročné, fakt nevím, co na to říct. Rozhodně to není lehké. Alespoň George nám dnes vyjel nějaké body, takže se všem omlouvám, že jsem neodkázal totéž," kaje se zkušený britský pilot, který na Russella ztrácí 21 bodů.
V pátek dokonce málem vypadl již v první části kvalifikace a v Imole nebodoval ani v sobotním sprintu. "Z boje o šampionát jsem vypadl, o tom není pochyb. Šlo o víkend, na který je nejlepší zapomenout," kroutí hlavou Hamilton.
Britovi nevyšla ani moc strategie, když odmítl hladké pneumatiky těsně před tím, než na ně přešel Daniel Ricciardo, který na nich hned začal zajíždět rekordní sektory. Lewis je nasadil pozdě, propadl se kvůli tomu za Estebana Ocona, Alexandera Albona i Pierra Gaslyho, za nímž pak strávil v těsném závěsu 43 kol.
💬 "We saw with George where the car can be in free air, but it’s not good enough. Not good enough for a World Champion, not worthy of a World Champion and we just need to fix the car." pic.twitter.com/zVzLpsaOKN
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) April 24, 2022Jeho šéf Toto Wolff se jej snažil v rádiu zastat: "Promiň za to, s čím si dnes musel jezdit. Vím, že to bylo neovladatelné." Jenže Russell se stejným vozem byl v cíli o minutu dříve, Hamiltona porazil i v předchozích třech závodech a v šampionátu je čtvrtý.
"Lewis si od nás zaslouží něco lepšího. Musíme mu poskytnout stroj, s nímž dokáže bojovat na čele. Svým způsobem ho musím chránit. Na dně není jen on. Na dně je výkonnost auta. Víme, že je sedminásobným šampionem," pokračuje šéf Mercedesu, který se mezi konstruktéry drží na 3. místě za Red Bullem.
"Je irelevantní, jestli jste osmí, dvanáctí, patnáctí, nezáleží na tom. To všechno je špatné. Ale skutečné hvězdy se z toho dokázaly dostat. Velikáni, kteří mě teď napadají, během své kariéry zažily okamžiky, kdy se nedařilo - a to je nyní případ Lewise. Musíme to vyřešit, držet při sobě v časech dobrých i zlých. A dnes to byl velmi špatný den," dodává Wolff po závodě v Imole.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.