Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton odjel z Imoly po nevydařeném výkonu zcela s prázdnou. Na nového týmového kolegu George Russella hodně ztrácí a letošní titul již odepisuje.
Cílem Velké ceny Emilia Romagna včera projel britský pilot až jako třináctý, o devět míst za Russellem. Po celý závod se trápil těsně nalepený na Pierra Gaslyho, jehož nedokázal předjet. Šlo tak o jeden z jeho nejhorších závodů v dosavadní 16leté kariéře v F1.
Vítězný Max Verstappen, s nímž loni bojoval o mistrovský titul, mu nadělil jedno kolo, druhé místo pro Red Bull zajistil velmi dobrou jízdou Sergio Pérez. Ferrari víkend také moc nevyšel, když Charles Leclerc skončil po smyku v přemíře snahy šestý, naděje Carlose Sainze vyhasly po kolizi v první šikaně po startu.
Zatímco Holanďan na lídra šampionátu Leclerca ztrácí po čtyřech podnicích 27 bodů a oživuje boj o titul, Hamiltonovo manko narostlo na 58 bodů a dle svých slov je letos již konec.
Bahrain P4Saudi Arabia P5 Australia P3 Emilia Romagna P4 @GeorgeRussell63 is the only driver to have a top 5 finish in every race of 2022 so far 👏#ImolaGP #F1 pic.twitter.com/7nYpmHzlAL
— Formula 1 (@F1) April 24, 2022"Bylo to náročné, fakt nevím, co na to říct. Rozhodně to není lehké. Alespoň George nám dnes vyjel nějaké body, takže se všem omlouvám, že jsem neodkázal totéž," kaje se zkušený britský pilot, který na Russella ztrácí 21 bodů.
V pátek dokonce málem vypadl již v první části kvalifikace a v Imole nebodoval ani v sobotním sprintu. "Z boje o šampionát jsem vypadl, o tom není pochyb. Šlo o víkend, na který je nejlepší zapomenout," kroutí hlavou Hamilton.
Britovi nevyšla ani moc strategie, když odmítl hladké pneumatiky těsně před tím, než na ně přešel Daniel Ricciardo, který na nich hned začal zajíždět rekordní sektory. Lewis je nasadil pozdě, propadl se kvůli tomu za Estebana Ocona, Alexandera Albona i Pierra Gaslyho, za nímž pak strávil v těsném závěsu 43 kol.
💬 "We saw with George where the car can be in free air, but it’s not good enough. Not good enough for a World Champion, not worthy of a World Champion and we just need to fix the car." pic.twitter.com/zVzLpsaOKN
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) April 24, 2022Jeho šéf Toto Wolff se jej snažil v rádiu zastat: "Promiň za to, s čím si dnes musel jezdit. Vím, že to bylo neovladatelné." Jenže Russell se stejným vozem byl v cíli o minutu dříve, Hamiltona porazil i v předchozích třech závodech a v šampionátu je čtvrtý.
"Lewis si od nás zaslouží něco lepšího. Musíme mu poskytnout stroj, s nímž dokáže bojovat na čele. Svým způsobem ho musím chránit. Na dně není jen on. Na dně je výkonnost auta. Víme, že je sedminásobným šampionem," pokračuje šéf Mercedesu, který se mezi konstruktéry drží na 3. místě za Red Bullem.
"Je irelevantní, jestli jste osmí, dvanáctí, patnáctí, nezáleží na tom. To všechno je špatné. Ale skutečné hvězdy se z toho dokázaly dostat. Velikáni, kteří mě teď napadají, během své kariéry zažily okamžiky, kdy se nedařilo - a to je nyní případ Lewise. Musíme to vyřešit, držet při sobě v časech dobrých i zlých. A dnes to byl velmi špatný den," dodává Wolff po závodě v Imole.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.