Mercedes letos zažívá šok, když po loňském titulu mezi konstruktéry jeho nové auto není konkurenceschopné a na špici hodně ztrácí. V továrně navíc žádné větší novinky pořád nechystá ve snaze porozumět svému řešení s ultra-úzkými bočnicemi.
Stříbrný šíp W13 na rovinkách divoce poskakuje a jeho piloti zatím nedokážou držet krok s vozy Ferrari a Red Bullu. I když v Melbourne dosáhli opět na bronz, o žádné stahování konkurence se nejedná.
Proti předchozímu závodu v Saúdské Arábii si pohoršili o více než 0,3 % v kvalifikaci i v závodě. Jejich výkonnost se jevila o něco lépe díky horší konkurenceschopnosti Red Bullu, který opět postihly technické problémy u Maxe Verstappena.
I když se tedy drží v šampionátu na druhé příčce za Ferrari a Red Bullem, tak si u Mercedesu dobře uvědomují, že musí hodně zrychlit - a navíc brzy. V továrně usilovně pracují na tom, aby porozuměli potížím s poskakováním působeným přísavným efektem podlahy, ale nové díly zatím stále nechystají.
"Žel ve vývoji nebude brzy nic velkého. Nedojde k tomu přes noc. Zabere to několik závodů," prozrazuje smutně George Russell, jenž v Melbourne obsadil třetí příčku před svým týmovým kolegou Lewisem Hamiltonem, když těžil z odstoupení Verstappena i Sainze.
"Myslím, že dojde na drobné věci, malé kroky. Uvědomujeme si však, že naši soupeři budou činit totéž, takže to z vnějšku nemusí být patrné, že děláme pokroky, protože Ferrari a Red Bull je budou dělat taky," pokračuje pilot Mercedesu.
Šéf týmu Toto Wolff v Austrálii uvedl, že se nechtějí bezhlavě pustit do vylepšování auta, dokud plně neporozumí jeho slabinám. Riskovali by tím to, že by mohli být zavedení na scestí, pokud jde o příčinu problémů.
"Myslím, že zkrátka auto poznáváme, poznáváme pneumatiky. Nic z toho, co jsme o víkendu udělali, neodemklo aerodynamický potenciál nebo neomezilo poskakování. Pořád jsme na tom stejně. Proto nemá žádný smysl nasazovat novinky, protože vás to ještě více zmate. Faktem je možná to, že čím více přítlaku nasadíte, tím horší je poskakování," uvedl Wolff po závodě v Melbourne.
Mercedes ale boj o titul stále neodepisuje a věří, že se opět dostane do formy. "Rád bych řekl, že jsme udělali pokrok, ale musíme se podívat na časy na kolo, abychom zjistili, že jsme kluky na čele nestáhli. Víme, že nás čeká spousta práce, máme ale víru v to, že se do toho dostaneme," popisuje Russell.
"Víme, že auto má potenciál. A čeká nás hodně práce na tom, abychom z něj výkonnost dostali. to se nestane přes noc. Nedojde k tomu v příštím závodě, ale myslím, že se do toho dostaneme," dodává 24letý britský pilot, jemuž v průběžném pořadí šampionátu patří mezi jezdci druhé místo za Charlesem Leclercem z Ferrari.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.