Mezinárodní automobilová federace (FIA) bedlivě sleduje letošní monoposty Formule 1, které týmy postavily dle zcela nových technických pravidel. I když se po prvních testech se objevují podezření na to, že by někteří mohli používat příliš flexibilní podlahy, k obcházení pravidel či zneužívání šedých zóny by podle vedoucích představitelů docházet nemělo.
Návrat k přísavnému efektu po 40 letech vede k tomu, že vozy jsou provozovány níže k vozovce. Díky rychlejšímu proudění vzduchu pod podlahou prudce klesá tlak a stoupá aerodynamický přítlak.
Během minulého týdne v Barceloně jsme proto viděli různá zajímavá řešení podlah s různými výřezy a otvory, jak se toho týmy snaží co nejvíce využít a utěsnit okraje podlah generovanými víry. A Mercedes například v pátek musel zadní rohy zpevňovat kovovými výztuhami.
Podle inženýrů se dají využít způsoby, jak podlahu ještě více ohnout ve prospěch vyšší výkonnosti. Flexibilita se loni v F1 také intenzívně řešila kvůli ohebnosti předních a zadních křídel Mercedesu, proto byly zpřísněny některé testy. FIA si nyní posvítí na nejnovější vývoj také u spodních částí vozů, aby týmy nezneužívaly tuto oblast pravidel.
"Pokud jde o ohýbání difuzor nebo okrajů podlahy směrem dolů, budeme vždy dávat pozor na veškerou flexibilitu a zavedeme testy na omezení takových efektů, bude-li to zapotřebí," slibuje Nicholas Tombazis, jenž má u FIA na starosti monoposty.
"U nových pravidel je nevyhnutelné, že se objeví některé oblasti, které nebyly z pohledu flexibility řádně předvídané. To se může v dalším průběhu ještě zvýraznit. Proto s tím nebudeme váhat a zasáhneme, jak nám to umožňují pravidla, pokud přijdeme na něco, k čemu v určitých oblastech dochází," pokračuje Tombazis.
Kvůli nízké světlé výšce nyní jezdí vozy z tužším zavěšením: "Uvědomujeme si, že auta musí jezdit blíže k vozovce, aby byla výkonná. V důsledku toho musí být tužší než předchozí vozy, které jezdily s ohromným sklonem, což je zřejmě věcí minulosti."
"Myslím si, že jízdní kvalita a vlastnosti vozu usnadňující jízdu nejsou věci, jež musíme nezbytně v F1 udržovat. Chceme vidět, jak piloti dělají rozdíly, a chceme auta, která budou náročnější na ovládání, ne jednodušší," zdůrazňuje šéf FIA.
"Určitá hlediska by měla učinit ovladatelnost vozů agresivnější, což je celkem důležité. Bylo tedy určeno, že je efektivnější jezdit s vozy níže. Jsou navrženy, aby v tomto směru fungovaly. Jde o situaci, kterou budeme monitorovat. Nemyslím si, že jde důvod k velkým obavám," uzavírá Tombazis.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.