Mezinárodní automobilová federace (FIA) bedlivě sleduje letošní monoposty Formule 1, které týmy postavily dle zcela nových technických pravidel. I když se po prvních testech se objevují podezření na to, že by někteří mohli používat příliš flexibilní podlahy, k obcházení pravidel či zneužívání šedých zóny by podle vedoucích představitelů docházet nemělo.
Návrat k přísavnému efektu po 40 letech vede k tomu, že vozy jsou provozovány níže k vozovce. Díky rychlejšímu proudění vzduchu pod podlahou prudce klesá tlak a stoupá aerodynamický přítlak.
Během minulého týdne v Barceloně jsme proto viděli různá zajímavá řešení podlah s různými výřezy a otvory, jak se toho týmy snaží co nejvíce využít a utěsnit okraje podlah generovanými víry. A Mercedes například v pátek musel zadní rohy zpevňovat kovovými výztuhami.
Podle inženýrů se dají využít způsoby, jak podlahu ještě více ohnout ve prospěch vyšší výkonnosti. Flexibilita se loni v F1 také intenzívně řešila kvůli ohebnosti předních a zadních křídel Mercedesu, proto byly zpřísněny některé testy. FIA si nyní posvítí na nejnovější vývoj také u spodních částí vozů, aby týmy nezneužívaly tuto oblast pravidel.
"Pokud jde o ohýbání difuzor nebo okrajů podlahy směrem dolů, budeme vždy dávat pozor na veškerou flexibilitu a zavedeme testy na omezení takových efektů, bude-li to zapotřebí," slibuje Nicholas Tombazis, jenž má u FIA na starosti monoposty.
"U nových pravidel je nevyhnutelné, že se objeví některé oblasti, které nebyly z pohledu flexibility řádně předvídané. To se může v dalším průběhu ještě zvýraznit. Proto s tím nebudeme váhat a zasáhneme, jak nám to umožňují pravidla, pokud přijdeme na něco, k čemu v určitých oblastech dochází," pokračuje Tombazis.
Kvůli nízké světlé výšce nyní jezdí vozy z tužším zavěšením: "Uvědomujeme si, že auta musí jezdit blíže k vozovce, aby byla výkonná. V důsledku toho musí být tužší než předchozí vozy, které jezdily s ohromným sklonem, což je zřejmě věcí minulosti."
"Myslím si, že jízdní kvalita a vlastnosti vozu usnadňující jízdu nejsou věci, jež musíme nezbytně v F1 udržovat. Chceme vidět, jak piloti dělají rozdíly, a chceme auta, která budou náročnější na ovládání, ne jednodušší," zdůrazňuje šéf FIA.
"Určitá hlediska by měla učinit ovladatelnost vozů agresivnější, což je celkem důležité. Bylo tedy určeno, že je efektivnější jezdit s vozy níže. Jsou navrženy, aby v tomto směru fungovaly. Jde o situaci, kterou budeme monitorovat. Nemyslím si, že jde důvod k velkým obavám," uzavírá Tombazis.
Liam Lawson vstoupil do své první kompletní sezóny ve Formuli 1 způsobem, který si rozhodně nepředstavoval. Místo solidních výsledků se potýká s problémy a jeho výkony zatím zaostávají za očekáváním.
Red Bull Racing se už po dvou závodech sezóny 2025 ocitl v nečekaně složité situaci, která může ovlivnit jeho další směřování v šampionátu.
Velká cena Číny přinesla pro Ferrari hořké zklamání. Italská stáj přišla o výsledky obou svých monopostů kvůli dvojité diskvalifikaci za odlišná technická porušení. Místo boje o cenné body tak tým odjíždí s prázdnou a čeká ho hledání příčin tohoto fiaska.
Po zavedení nové specifikace motorů v roce 2026 by se mohla Formule 1 zaměřit na možnost návratu motorů V10, které zmizely z F1 po roce 2005. Tento návrh vyvolává mezi jezdci odlišné názory.
Jack Doohan nezačal sezónu dobře, když po dvou závodech nezískal žádné body a připsal si čtyři trestné body na superlicenci. Tato negativní bilance ho může ohrozit, pokud nepřijde s rychlým zlepšením výkonů.
Po závodě v Šanghaji Red Bull svolá speciální schůzku zaměřenou na analýzu výkonnosti monopostu RB21 a jeho následné zlepšení.
Výhra Andrea Kimiho Antonelliho v anketě „Jezdec dne“ vyvolala mezi fanoušky určité pochybnosti, ale nakonec se ukázalo, že si tento titul skutečně zasloužil, i když konkurence byla silná.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.