Mezinárodní automobilová federace (FIA) bedlivě sleduje letošní monoposty Formule 1, které týmy postavily dle zcela nových technických pravidel. I když se po prvních testech se objevují podezření na to, že by někteří mohli používat příliš flexibilní podlahy, k obcházení pravidel či zneužívání šedých zóny by podle vedoucích představitelů docházet nemělo.
Návrat k přísavnému efektu po 40 letech vede k tomu, že vozy jsou provozovány níže k vozovce. Díky rychlejšímu proudění vzduchu pod podlahou prudce klesá tlak a stoupá aerodynamický přítlak.
Během minulého týdne v Barceloně jsme proto viděli různá zajímavá řešení podlah s různými výřezy a otvory, jak se toho týmy snaží co nejvíce využít a utěsnit okraje podlah generovanými víry. A Mercedes například v pátek musel zadní rohy zpevňovat kovovými výztuhami.
Podle inženýrů se dají využít způsoby, jak podlahu ještě více ohnout ve prospěch vyšší výkonnosti. Flexibilita se loni v F1 také intenzívně řešila kvůli ohebnosti předních a zadních křídel Mercedesu, proto byly zpřísněny některé testy. FIA si nyní posvítí na nejnovější vývoj také u spodních částí vozů, aby týmy nezneužívaly tuto oblast pravidel.
"Pokud jde o ohýbání difuzor nebo okrajů podlahy směrem dolů, budeme vždy dávat pozor na veškerou flexibilitu a zavedeme testy na omezení takových efektů, bude-li to zapotřebí," slibuje Nicholas Tombazis, jenž má u FIA na starosti monoposty.
"U nových pravidel je nevyhnutelné, že se objeví některé oblasti, které nebyly z pohledu flexibility řádně předvídané. To se může v dalším průběhu ještě zvýraznit. Proto s tím nebudeme váhat a zasáhneme, jak nám to umožňují pravidla, pokud přijdeme na něco, k čemu v určitých oblastech dochází," pokračuje Tombazis.
Kvůli nízké světlé výšce nyní jezdí vozy z tužším zavěšením: "Uvědomujeme si, že auta musí jezdit blíže k vozovce, aby byla výkonná. V důsledku toho musí být tužší než předchozí vozy, které jezdily s ohromným sklonem, což je zřejmě věcí minulosti."
"Myslím si, že jízdní kvalita a vlastnosti vozu usnadňující jízdu nejsou věci, jež musíme nezbytně v F1 udržovat. Chceme vidět, jak piloti dělají rozdíly, a chceme auta, která budou náročnější na ovládání, ne jednodušší," zdůrazňuje šéf FIA.
"Určitá hlediska by měla učinit ovladatelnost vozů agresivnější, což je celkem důležité. Bylo tedy určeno, že je efektivnější jezdit s vozy níže. Jsou navrženy, aby v tomto směru fungovaly. Jde o situaci, kterou budeme monitorovat. Nemyslím si, že jde důvod k velkým obavám," uzavírá Tombazis.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.