Technický ředitel Mercedes Mike Elliott hovoří o velkých technických změnách a nových monopostech, které se představí v sezóně 2022. Jak na tom budou s výkonností? Budou pomalejší či rychlejší než vloni?
"Letošní auta budou hodně odlišná. Nejpatrnější změnou bude jejich aerodynamický tvar. Nemění se jen aerodynamika, ale i to, jak jsou nová pravidla vytvořena," uvádí Elliot ve svém hodnocení před novou sezónou plnou technických změn.
Dojde ke zmražení pohonných jednotek až do roku 2025. Konečný termín pro předložení dokumentace vyprší 1. března 2022, výjimku má pouze motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), baterie a řídicí elektronika - u nich to stačí až 1. září 2022. Forma motorářů tak bude v podstatě daná pro další 4 sezóny. Pouze pokud by jeden z nich výrazněji zaostával, budou umožněny úpravy.
Motory budou muset používat palivo s 10% obsahem ethanolu, který obsahuje méně energie než klasický benzín. "To je velkou změnu pro pohonné jednotky," uznává Mercedes, který se stejně jako ostatní snaží dostat na loňské úrovně výkonu. Mění se kola, pneumatiky, formát víkendu, rozpočty a spousta dalších věcí.
Jak to ovlivní výkonnost zcela nové generace vozů? "Celková výkonnost nebude moc odlišná od těch starých. Záměrem těchto pravidel samozřejmě bylo pokusit se o zlepšení předjíždění. A to chvíli potrvá, než zjistíme, zda k tomu opravdu došlo," odpovídá technický ředitel Mercedesu.
"Auta jsou o něco těžší [795 místo 752 kg], pohonná jednotka bude s E10 palivem bude podávat trochu odlišný výkon a jiný bude i způsob, jakým bude fungovat aerodynamika a s tím související nastavení vozu," pokračuje Elliot.
"Dokud z toho nedostaneme to nejlepší, dokud to nevyvineme během testů a prvních závodů, tak to opravdu vědět nebudeme. Celkově však očekávám, že výkonnost bude relativně stejná jako minulý rok," očekává 47letý britský inženýr.
Původně se očekávalo, že nová auta budou o několik sekund pomalejší, jak však týmy postupují v přípravách a jejich vývoji, tak simulace ukazují nižší ztráty. I Nikolas Tombazis, šéf FIA pro monoposty, očekává podobné výkony - ztráta by podle něj měla dosahovat jen půl sekundy.
Mercedes, jenž s novým šasi (navzdory spekulacím) prošel homologačním procesem a nárazovými testy již 13. ledna, svou novou zbraň představí již za 17 dní - 18. února. První předsezónní testy jsou naplánovány v Barceloně na 23. - 25. února 2022.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.