Nicholas Latifi se svou nehodou ke konci Velké ceny Abú Zabí postaral o výjezd zpomalovacího vozidla a v konečném důsledku pomohl Maxovi Verstappenovi k přezutí na měkkou směs a k zisku titulu. Jak týmy středu pole hodnotí pozdní restart závodu na 1 kolo?
Pilot Williamsu bizarně havaroval do svodidel v zatáčce č. 14. Ředitelství závodu vyslalo na trať safety-car a následně závod restartovalo kvůli jednomu kolu, v němž Verstappen předjel do té doby suverénně vedoucího Lewise Hamiltona.
"Byl to těžký závod. Po celou dobu jsme se trápili s rychlostí. Ke konci jsem bojoval s Mickem Schumacherem, který mě vytlačil v zatáčce č. 9 lehce mimo trať, bylo to však férové," popisuje Latifi události krátce před svou nehodou.
"Mé pneumatiky se přitom mimo dráhu zašpinily, pak jsem udělal drobnou chybu a žel havaroval. Samozřejmě to nebyl způsob, který jsem chtěl zakončit naši sezónu, bylo to zklamání," uvádí kanadský pilot Williamsu, jehož týmovým kolegou bude příští rok Alex Albon.
LAP 54/58 Huge drama as Nicholas Latifi goes into the barriers - he reports that he is okBut the Safety Car comes out and Max Verstappen immediately goes into the pits for some fresh tyres We *could* have a final lap shootout here... WOW#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/j9uUZxGPaW
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021 Kontroverzní safety-car fázeNásledný safety-car dal Red Bull šanci, kterou plně využil: zdarma přezul Verstappena na čerstvou měkkou směs a ten po překvapivém restartu předjel zděšeného Hamiltona v zatáčce č. 5. Lewis mu to na rovince sice ještě zkoušel vrátit, leč neúspěšně. Vidina obhajoby titulu se náhle rozplynula jako pára nad hrncem.
Rozhodnutí ředitelství závodu restartovat velkou cenu týmy za Mercedesem a Red Bullem hodně překvapil. Ke zmatku navíc přispěl fakt, že safety car mohlo v předposledním kole předjet pouze pět vozů, jež byly o kolo zpět mezi Hamiltonem a Verstappenem.
Řada pilotů uprostřed pole tuto možnost nedostala. "Nás se to netýká. Zůstaň, kde jsi. Safety car zajede do boxů v tomto kole," hlásil například závodní inženýr Ben Michell pilotovi Aston Martinu Lancemu Strollovi. "Měl bych přdjet safety car. Co se to k**** děje?" nechápal další Kanaďan v poli.
Doplatil na to také McLaren v případě Daniela Ricciarda, jeho inženýr Tom Stallard označil za "trochu neobvyklé" rozhodnutí ředitelství závodu. Svému jezdci po dojezdu do cíle sdělil: "Skončili jsme dvanáctí. Očividně nezůstalo dost kol. Zastávka v boxech nám tedy nepomohla vzhledem k tomu, že ostatní auta nemohla předjet safety car."
Ricciardo to bezprostředně zhodnotil slovy: "Nemám tušení, co udělali, když nechali některá auta předjet. Jsem rád, jsem se toho neúčastnil, ať už se stalo cokoliv. Zdá se, že to celkem dost podělali."
Při rozhovoru s novináři o chvíli později řekl: "Byl jsem zmatený, když jsem dostal zprávu, že nebudou předjíždět. Pomyslel jsem si, že se to zdá být v pořádku a fér, protože Lewis měl tak velký náskok a Max se dostal na novější pneumatiky a musel by se tak v případě restartu prokousat přes několik vozů."
"Pak jsem spatřil, jak některá auta [safety car] předjíždějí, takže jsem se zeptal: Co mám dělat? Předjíždíme? A Tom mi řekl: 'Ne, ty musíš zůstat na své pozici.' Zkrátka nemám slov. Nevím, co si o tom všem myslet, fakt ne. Musím se podívat na to všechno vzniklo," popisuje pilot McLarenu.
Vedle něj čekal na restart Carlos Sainz jedoucí na třetím místě. Divil se, že vozy o kolo zpět mezi ním a Verstappenem nepředjíždějí: "Co to ti dva kluci dělají? Nedostávají se do stejného kola, měli by jet," stěžoval si svému závodnímu inženýrovi Riccardovi Adamimu na počínání Strolla a Ricciarda.
Zmatený byl i Fernando Alonso, jenž skončil osmý: "Normálně se na safety-caru rozsvítí hned zelená světla a vy jej hned předjedete. Ale toho kola, toho zeleného signálu, jsme se nedočkali. Inženýr mi pak po dvou kolech sdělil: 'Nebudeš ho moci předjet, pozice zůstanou zachovány.'"
"O zatáčku později se rozsvítila zelená světla, tak jsem řekl: 'Ale máme zelené světlo.' A on na to: 'Jo, teď to můžeš udělat, následuj Norrise.' Tak jsem jel za Norrisem. Bylo to asi trochu zmatené," dodává Alonso k hektické koncovce v Abú Zabí, kde došlo k velkému zvratu ve vývoji velké ceny i boje o mistrovský titul.
McLaren si pojistil klíčového odborníka, který sehrál zásadní roli v boji o titul v roce 2024. Tým oznámil prodloužení smlouvy se šéfem aerodynamiky Peterem Prodromouem na delší období s cílem udržet konkurenceschopnost a pokračovat v úspěšném návratu na vrchol Formule 1.
Ollie Bearman si stanovil ambiciózní cíle pro svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, přičemž přiznal, že po třech startech v roce 2024, jako rezervní jezdec, toužil po větších úspěších.
Alain Prost přirovnal Maxe Verstappena k Nikimu Laudovi, oceňujíc jeho přímý přístup k závodům, který mu pomohl získat čtyři tituly a 63 vítězství. Prost věří, že Verstappen je skvělý šampion, který ukázal něco navíc, a že v budoucnu pravděpodobně překoná jeho úspěchy.
Legendární General Motors se chystá vstoupit do královny motorsportu jako nový výrobce, což otevírá cestu pro 11. tým na startovním roštu. Velká změna, která může zamíchat v roce 2026 kartami.
Lewis Hamilton sní o dokonalém debutu u Ferrari – triumf v sezoně 2025 by mu přinesl rekordní osmý titul ve Formuli 1 a zapsal by se do historie ikonického týmu.
Super Bowl patří mezi nejsledovanější sportovní akce roku – v USA ho u obrazovek sleduje kolem 120 milionů fanoušků, dalších 60 milionů pak po celém světě. Tento vrchol sezóny amerického fotbalu je nejen sportovním svátkem, ale i obrovskou kulturní událostí.
Na letošním Super Bowlu bylo k vidění několik reklam a nových trailerů, mezi nimiž nechyběla ani čerstvá ukázka z očekávaného závodního filmu, v němž hlavní roli ztvárňuje Brad Pitt a děj se točí kolem světa F1.
Formule 1 je vnímána jako sport profesionality, ale emoce, včetně vulgárních výrazů, jsou součástí motorsportu. Zak Brown se k debatě o jejich regulaci vyjadřuje s tím, že pokud se nechtěné výroky nemají dostat na veřejnost, stačí je prostě nevysílat.
Eddie Jordan vzkazuje Charlesi Leclercovi: Pokud chce u Ferrari zůstat jedničkou, musí co nejdříve ukázat Hamiltonovi záda.
Atmosféra v Maranellu vibruje očekáváním. Ferrari vstupuje do nové éry a Lewis Hamilton má být tím, kdo rozpoutá rudou revoluci. Jak si povede při svém velkolepém debutu v Austrálii?
Kimi Antonelli, italský talent, se v letošní sezóně stane dalším italským jezdcem ve Formuli 1 od doby, co debutoval Antonio Giovinazzi. Mladý pilot, který vstupuje do Mercedesu, je považován za nástupce Lewise Hamiltona.
Otázka, která v roce 2024 visela ve vzduchu. Jak se blíží sezóna 2025, spekulace o možném odchodu nizozemského šampiona sílí.