Nicholas Latifi se svou nehodou ke konci Velké ceny Abú Zabí postaral o výjezd zpomalovacího vozidla a v konečném důsledku pomohl Maxovi Verstappenovi k přezutí na měkkou směs a k zisku titulu. Jak týmy středu pole hodnotí pozdní restart závodu na 1 kolo?
Pilot Williamsu bizarně havaroval do svodidel v zatáčce č. 14. Ředitelství závodu vyslalo na trať safety-car a následně závod restartovalo kvůli jednomu kolu, v němž Verstappen předjel do té doby suverénně vedoucího Lewise Hamiltona.
"Byl to těžký závod. Po celou dobu jsme se trápili s rychlostí. Ke konci jsem bojoval s Mickem Schumacherem, který mě vytlačil v zatáčce č. 9 lehce mimo trať, bylo to však férové," popisuje Latifi události krátce před svou nehodou.
"Mé pneumatiky se přitom mimo dráhu zašpinily, pak jsem udělal drobnou chybu a žel havaroval. Samozřejmě to nebyl způsob, který jsem chtěl zakončit naši sezónu, bylo to zklamání," uvádí kanadský pilot Williamsu, jehož týmovým kolegou bude příští rok Alex Albon.
LAP 54/58 Huge drama as Nicholas Latifi goes into the barriers - he reports that he is okBut the Safety Car comes out and Max Verstappen immediately goes into the pits for some fresh tyres We *could* have a final lap shootout here... WOW#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/j9uUZxGPaW
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021 Kontroverzní safety-car fázeNásledný safety-car dal Red Bull šanci, kterou plně využil: zdarma přezul Verstappena na čerstvou měkkou směs a ten po překvapivém restartu předjel zděšeného Hamiltona v zatáčce č. 5. Lewis mu to na rovince sice ještě zkoušel vrátit, leč neúspěšně. Vidina obhajoby titulu se náhle rozplynula jako pára nad hrncem.
Rozhodnutí ředitelství závodu restartovat velkou cenu týmy za Mercedesem a Red Bullem hodně překvapil. Ke zmatku navíc přispěl fakt, že safety car mohlo v předposledním kole předjet pouze pět vozů, jež byly o kolo zpět mezi Hamiltonem a Verstappenem.
Řada pilotů uprostřed pole tuto možnost nedostala. "Nás se to netýká. Zůstaň, kde jsi. Safety car zajede do boxů v tomto kole," hlásil například závodní inženýr Ben Michell pilotovi Aston Martinu Lancemu Strollovi. "Měl bych přdjet safety car. Co se to k**** děje?" nechápal další Kanaďan v poli.
Doplatil na to také McLaren v případě Daniela Ricciarda, jeho inženýr Tom Stallard označil za "trochu neobvyklé" rozhodnutí ředitelství závodu. Svému jezdci po dojezdu do cíle sdělil: "Skončili jsme dvanáctí. Očividně nezůstalo dost kol. Zastávka v boxech nám tedy nepomohla vzhledem k tomu, že ostatní auta nemohla předjet safety car."
Ricciardo to bezprostředně zhodnotil slovy: "Nemám tušení, co udělali, když nechali některá auta předjet. Jsem rád, jsem se toho neúčastnil, ať už se stalo cokoliv. Zdá se, že to celkem dost podělali."
Při rozhovoru s novináři o chvíli později řekl: "Byl jsem zmatený, když jsem dostal zprávu, že nebudou předjíždět. Pomyslel jsem si, že se to zdá být v pořádku a fér, protože Lewis měl tak velký náskok a Max se dostal na novější pneumatiky a musel by se tak v případě restartu prokousat přes několik vozů."
"Pak jsem spatřil, jak některá auta [safety car] předjíždějí, takže jsem se zeptal: Co mám dělat? Předjíždíme? A Tom mi řekl: 'Ne, ty musíš zůstat na své pozici.' Zkrátka nemám slov. Nevím, co si o tom všem myslet, fakt ne. Musím se podívat na to všechno vzniklo," popisuje pilot McLarenu.
Vedle něj čekal na restart Carlos Sainz jedoucí na třetím místě. Divil se, že vozy o kolo zpět mezi ním a Verstappenem nepředjíždějí: "Co to ti dva kluci dělají? Nedostávají se do stejného kola, měli by jet," stěžoval si svému závodnímu inženýrovi Riccardovi Adamimu na počínání Strolla a Ricciarda.
Zmatený byl i Fernando Alonso, jenž skončil osmý: "Normálně se na safety-caru rozsvítí hned zelená světla a vy jej hned předjedete. Ale toho kola, toho zeleného signálu, jsme se nedočkali. Inženýr mi pak po dvou kolech sdělil: 'Nebudeš ho moci předjet, pozice zůstanou zachovány.'"
"O zatáčku později se rozsvítila zelená světla, tak jsem řekl: 'Ale máme zelené světlo.' A on na to: 'Jo, teď to můžeš udělat, následuj Norrise.' Tak jsem jel za Norrisem. Bylo to asi trochu zmatené," dodává Alonso k hektické koncovce v Abú Zabí, kde došlo k velkému zvratu ve vývoji velké ceny i boje o mistrovský titul.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.