Kvalifikaci na zítřejší sprint zvládl nejlépe Lewis Hamilton s novou pohonnou jednotkou. Druhou příčku obsadil Max Verstappen, třetí byl Valtteri Bottas.
Jako první si kvalifikační čas připsali piloti Ferrari, přičemž Sainz byl mírně rychlejší než Leclerc. Rudé vozy však okamžitě přeskočil ve skvělé formě jedoucí Gasly. Následovali další piloti. Sklvěle se jevil Mercedes a hlavně Hamilton, který byl v úvodu kvalifikace o půl vteřiny rychlejší než druhý Verstappen.
Rozdílná nálada byla u Ferrari, zatímco Sainzovi patřila druhá příčka, Leclerc o svůj nejrychlejší čas kvůli překročení traťových limitů přišel. Monačanovi proto průběžně patřila až osmnáctá příčka. Závěrečné minuty Q1 přinesly hektickou podívanou, do prostřední části se nakonec neprobojovali Stroll, oba Williamsy a oba Haasy. Za zmínku stojí skutečnost, že Nicholas Latifi dokázal v kvalifikaci poprvé porazit George Russella.
V prvních pokusech prostředníhio kvalifikačního segmentu zajel nejlépe Verstappen, za ním se seřadili Gasly, Bottas a Leclerc. Hamiltonovi byl kvůli překročení traťových limitů smazán čas. Brit si spravil chuť ve druhém ostrém pokusu, v němž byl o dvě desetiny rychlejší než Verstappen. Do Q2 by se v dvě minuty před koncem vyměřeného času neprobojovali Ocon, Vettel, Cunoda a obě Alfy Romeo. Stejná skupina jezdců nakonec neprošla do závěrečné kvalifikační části.
Ve třetí části zajel nejlépe Hamilton před Verstappenem a Bottasem. Brit dokázal vytěžit ze zbrusu nové pohonné jednotky, kterou mohl zatížit na maximum. Kvalitně si počínal také Gasly a Ferrari znovu potvrdilo, že jeho vůz je v závěru sezony lepší než ten McLarenu, oba piloti Scuderie totiž skončili před svými britskými rivaly.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.