První trénink v Soči patřil Mercedesům, přičemž rychlejším byl z dua Stříbrných šípů Bottas. Max Verstappen mírně ztrácel.
První trénink v Soči přinesl slunečné počasí, zde stojí za zmínku, že podle aktuální předpovědi to zítra vypadá na intenzivní déšť. V kuloárech se proto spekuluje o tom, že kvalifikace by mohla napsat svůj příběh až v neděli.
Rychlostně se hned od začátku dařilo Mercedesu, který ukazoval na motorově náročném okruhu svou sílu. Red Bull začal pozvolněji, rakouská stáj očekává, že její hlavní soupeř v boji o tituly bude mít v Rusku mírně navrch. Ve hře je i proto penalizace pro Maxe Verstappena, jemuž by tým mohl nasadit úplně nový motor. O tomto případném kroku se má rozhodnout během soboty.
Ale zpět k dění prvního tréninku, dařilo se také Ferrari, Leclerc se dlouhou dobu držel hned za Mercedesy a ani Sainz nebyl daleko. Nutno podotknout, že rovněž Scuderia uvažuje v případě Leclerca o penalizaci, Monačan by díky tomu dostal zbrusu novou - významně vylepšenou pohonnou jednotku. Ta by mohla být trumfem Ferrari v souboji o třetí místo v Poháru konstruktérů proti McLarenu.
A new power unit element means a start from the back of the grid on Sunday 🧑🔧And @Charles_Leclerc is hoping that the forecast rain can help him fight through the pack at Sochi 🌦️#RussianGP #F1 https://t.co/CwCQhGoRJd
— Formula 1 (@F1) September 23, 2021Verstappen nazul nejměkčí pneumatiky čtvrt hodiny před koncem tréninku - zrychlil - ale na Mercedesy to nestačilo. Jeho ztráta v cíli rychlého kola činila dvě desetiny. Holandská hvězda Red Bullu byla nejrychlejší ve druhém sektoru, ale první a třetí sektor patřily - byť nepatrně Stříbrným šípům.
Ve středu pole si tradičně dobře počínal Gasly, naopak Cunoda na svého týmového kolegu (taky tradičně) hodně ztrácel. Nenápadně si počínal McLaren, vítězný tým z Monzy se pohyboval na rozhraní první a druhé desítky stejně jako Alpine. Závěr výsledkové listiny patřil Williamsu a Haasu, přičemž Nikita Mazepin si na domácí půdě připsal skalp Micka Schumachera.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.