Pro mnohé jsou 70. léta zlatou érou F1, ale také dobou jisté nevázané činnosti, kdy si každý mohl dělat prakticky vše, co chtěl. Jednou ze zapomenutých stránek historie je i pokus realizovat záložní tým Lotusu.
Psal se rok 1978 a stáj Lotus disponující Chapmanovou geniální konstrukcí Lotus Mark IV nebo též Lotus 79 drtila konkurenci způsobem až zahanbujícím. Malý záchvěv v podobě Brabhamu BT 46B se slavným „ventilátorem“ byl po jednom závodě zakázán, vítězství týmu Ferrari byla spíš důsledkem potíží zmíněných černých ořů z Norfolku.
Záhy poté, co Chapmanova stáj dobyla Pohár konstruktérů a Mario Andretti titul v kategorii pilotů, prosákla do povědomí v paddocku zpráva, že Lotus chystá pro sezónu 1979 záložní tým, jakési „béčko“ elitní sestavy. Provozovat ho měla společnost B&S Fabrications – ta už se v historii F1 několikrát etablovala, ale neměla dost prostředků na vývoj a výrobu vlastního vozu. Proto pouze upravovala některé komponenty a technická zařízení, současně pak několikrát převzala záštitu nad nasazováním vozů. To byl případ Mike Beutlera (March), Henri Pescarola (Surtees) či Bretta Lungera a Nelsona Piqueta (McLaren).
Situace se ale rokem 1979 změnila – nástup nového prezidenta CSI (později FISA) Jean-Marie Balestrea přinesl změny do způsobu nasazování týmů do šampionátu. B&S Fabrications hodlala nasadit dva vozy Lotus 79 a v jejich kokpitu měli fungovat Brit Rupert Keegan a Holanďan Michael Bleekemolen. První jmenovaný měl za sebou neúspěšnou sezónu u týmu Surtees, druhý neuspěl v jejím závěru, kdy zaskakoval u stáje ATS. Do Chapmanova sídla dorazil Tonio Hildebrand, Bleekemolenův správce sponzorů, aby Colina ujistil, že zvládnou jednu z podmínek pro rozjetí nového týmu. Mělo jít o zhruba milion dolarů, a je paradoxní, že Keegan mající za sebou rodinný podnik British Air Ferries, takovou částku dohromady nedal.
Ještě v prosinci 1978 byl Bleekemolen uváděn jako pilot nového týmu, několikrát navštívil továrnu B&S a prohlédl si přípravu vozu. Jenže později německý Motorsport podobné informace dementoval s tím, že holandská motoristická federace (KNAC) „zapomněla v případě Bleekemolena požádat o udělení potřebné licence“. Další zprávy byly rozporné – holandská média ujišťovala motoristickou veřejnost, že Bleekemolen bude startovat, ovšem oficiální zástupci KNAC oznámili 2. ledna 1979, že o nasazení svého krajana do F1 nemají vůbec ponětí. Pravdou je, že KNAC v té době neměl v otázce péče o holandské piloty tu nejlepší pověst a bylo známo, že jeho snaha o prosazování pilotů této země do uzavřené společnosti F1 rozhodně nebyla příkladná.
Když se podíváme na ročník 1979 a následné působení Lotusu 79, bylo evidentní, že hned několik týmů se touto konstrukcí inspirovalo, takže samotné Lotusy náhle spadly do středu startovního pole. Navíc by tým B&S Fabrications s ohledem na počet účastníků musel absolvovat předkvalifikaci, takže bylo nakonec možná lepší, že se „béčko“ Lotusu i přes dodatečný pokus KNAC prosadit Bleekemolena do startovní listiny neprosadilo. Balestreho nové metody už to jednoduše nedovolovaly. Jediným zadostiučiněním pro Bleekemolena mohl být fakt, že byl hodně úspěšný v F3, kde byl důstojným soupeřem Alaina Prosta a v šampionátu skončil na postu vicemistra. Do F1 se už ale nikdy nedostal, zatímco Keegan ještě dvakrát pokoušel osud, ale s nulovými výsledky.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.