Španělský pilot se čtenářům F1NEWS.cz představil nedávným popisem svého příchodu k McLarenu. Jako testpilot tu strávil devět let, dostal však také několik příležitostí na závodní dráze. O nich bude mluvit v druhém díle svých vzpomínek.
"Upřímně mě nenapadlo, že bych se mi u McLarenu dostalo možnosti si také zazávodit. Pak ale přišel Bahrajn 2005, Juan Pablo Montoya byl zraněn a já byl osloven, abych za něj zaskočil. Alex byl v tu chvíli mimo hru - vůz byl přizpůsoben s ohledem na Kimiho a Juana Pabla a Alex měl díky tomu značné problémy s hasicím přístrojem, jehož umístění by se tak narychlo nestihlo přepracovat. Proto padla volba na mě.
Domnívám se, že jsem zajel dobrý závod. Nesmíme zapomenout, že kvalifikace tehdy měla jinou podobu. Měla jen dvě jízdy a pokud jste v předchozím závodě nestartoval, musel jste v sobotu vyrazit na okruh jako první. Takže jsem musel dosáhnout kvalifikačního času na »zelené trati«. Byl jsem nakonec osmý a Kimi byl dokonce o místo za mnou. V závodě jsem udržel páté místo a navíc zajel nejrychlejší kolo.
Mám za to, že se po tomto závodě vnímání mé osoby v týmu poněkud změnilo, což byl také důvod, že jsem po předčasném odchodu Montoyi uprostřed sezóny 2006 dostal šanci ho nahradit. Byla to první sezóna osmiválců a Mercedes neměl zrovna oslnivý výkon. Závody, kde jsme měli největší šance, byly Monaco a Maďarsko, kde na výkonu tolik nezáleželo. Ale auto bylo opravdu velice hezké a já si v něm vedl slušně, aspoň myslím.
Druhé místo v Grand Prix Maďarska bylo fantastické. Někdy s mechaniky žertujeme, že jsem ten závod mohl vyhrát. Po Kimiho nehodě vyjel na trať safety car a já přitom zamířil do boxů. Načerpal jsem palivo, které mi vystačilo do konce závodu, jenže přestalo pršet, trať oschla a já musel musel pro suché pneumatiky. Přitom pohonných hmot jsem měl dostatek, Jenson s Hondou byl bůhvíkde, ale safety car ho vrátil do hry a on také zvítězil. Ale i tak byla přítomnost na stupních vítězů něčím úžasným, skvělý úspěch, který nám nikdo nevezme.
Závodní soumrak u McLarenuTým vždy před závodem vydal prohlášení, že budu startovat i v této Grand Prix, tak to šlo závod po závodu. Byla to doba, kdy Lewis Hamilton dominoval GP2 a stále sílily zprávy, že zaujme u týmu můj dočasný post. Taková situace se mi vůbec nezamlouvala. Snažil jsem se odvést co nejlepší práci pro tým, ale rovněž jsem byl vystaven značnému tlaku a možnosti, že v dalším závodě už nedostanu příležitost. Na mém výkonu se to určitě podepsalo, protože jsem jezdil s vědomím, že když nedosáhnu dobrých výsledků, Lewis mě může nahradit. Nakonec jsem startoval ve všech zbývajících závodech, ale kriticky připouštím, že jsem mohl být lepší.
Když mě pak Lewis před sezónou 2007 nahradil, nebral jsem to jako nějakou nespravedlnost, protože jsem něco podobného očekával už v průběhu druhé poloviny roku 2006. Byl to mladý talent, šampion GP2, do týmu přišel navíc Fernando Alonso, takže jsem neměl šanci.
O to větší zklamání jsem prožil o rok později. Před koncem sezóny 2007 se rýsovala velká šance, že bych mohl nahradit odcházejícího Alonsa a tvořil tým s Hamiltonem. Když se tým doslova na poslední chvíli rozhodl pro Heikki Kovalainena, hodně mě to překvapilo. Mohl bych tento okamžik nazvat jako nejhorší bod mé kariéry. Skutečně jsem byl přesvědčen, že to místo dostanu.
Adieu, McLarenSezóna 2008 byla určitě vrcholem mé kariéry u McLarenu. Přebolelo zklamání z předchozího roku, kdy jsme o titul přišli o jediný bod, bylo fantastické sdílet s Lewisem jeho slavné vítězství v Brazílii doslova pár set metrů před cílovou čarou. Byl to neuvěřitelný moment. Cítil jsem se, jako kdybych to auto pilotoval sám, závod jsem komentoval pro španělskou televizi a v posledním kole jsem téměř nemohl mluvit, jak jsem byl nervózní.
Pořád jsem ale ještě toužil závodit, a tak jsem byl vděčný, že mi to McLaren v roce 2010 umožnil. Stále jsem byl u něj ve smluvním vztahu, ale když jsem vysvětlil, že se mi naskytla příležitost získat místo u Sauberu, nedělali mi potíže. Byla to ale také éra, kdy význam testpilotů postupně klesal, protože se testy jako takové začaly omezovat, z toho důvodů se jich chtěli účastnit především závodní piloti. McLaren pochopitelně chtěl mít pilota, jehož služby by mohl za rok dva využít. Bylo by to pro něj užitečnější. Mohli mi odchod znemožnit, ale neudělali to. Kdyby tehdy řekli »Pedro u nás zůstane«, nikam bych nešel. Cítil jsem k týmu velkou loajalitu a stejné to bylo i v opačném směru. Byl to skutečně velmi otevřený přístup.
Byla to naprosto neuvěřitelná dobaV roce 2011 jsem se k McLarenu vrátil. Ale už jsem vysvětlil, že testy byly stále více omezované, proto začala být podstatně důležitější práce na simulátoru. Na konci roku jsem oznámil Dennisovi, že odejdu k týmu HRT, jsem přesvědčen, že o existenci týmu vůbec neměl ponětí. Byl jsem vždy velmi hrdý na skutečnost, jak dlouho jsem u McLarenu fungoval, na fantastickou spolupráci s inženýry a mechaniky. Také jsem hodně pochytil od velikánů té doby, ať to byl Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Juan Pablo Montoya nebo David Coulthard. A nesmím zapomenout ani na Alexe Wurze - od něj jsem se také naučil plno věcí, zůstal mým dobrým kamarádem, jehož si velice vážím.
Na oněch devět let u McLarenu mám úžasné vzpomínky. Samozřejmě, byly i momenty, kdy jsem se cítil rozladěný, ba přímo naštvaný. Například když jsem nebyl angažován pro rok 2008 nebo v roce 2005, kdy v době Montoyova zranění dostal místo mě v Imole šanci Alex. Ale s odstupem času už mě to tolik netrápí a mohu o tom otevřeně hovořit. Všechno, co mohu říci, je pouhé »Děkuji McLarenu«. Díky němu jsem mnohem komplexnější závodník i člověk, než jsem byl před příchodem do této stáje v roce 2003."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.