Niekoľko zaujímavých čísiel z histórie Veľkej ceny Monaka
Veľká cena Monaka je hneď po Monze druhou najnavštevovanejšou vo Formuli 1. V tomto roku bude hostiť 60. veľkú cenu Formule 1.
Automobilové pretekanie v uliciach Monaka sa začalo v roku 1929, v roku 1950 sa tam uskutočnili v poradí druhé preteky úvodného ročníku F1, ktoré vyhral Juan Manuel Fangio na Alfa Romeo. Po štvorročnej prestávke sa Formula 1 do Monaka vrátila v roku 1955, odvtedy je stále v kalendári šampionátu.
Usporiadanie automobilových pretekov v meste znamená dopraviť do ulíc veľké množstvo zariadení a techniky, napr. 33 kilometrov bezpečnostných bariér, 20 tisíc štvorcových metrov drôteného plotu, 3600 pneumatík do pneumatikových bariér, 1100 ton montovaných tribún pre divákov. Na trati bude počas víkendu 650 traťových maršálov.
Rekord v počte víťazstiev v Monaku drží Ayrton Senna, tešil sa 6-krát, vrátane piatich po sebe idúcich víťazstiev v rokoch 1989 až 1993. Siedme mu ušlo v roku 1988, keď havaroval v pretekoch na aktuálnom prvom mieste.
Pred Sennom mal prezývku Mr. Monaco Graham Hill vďaka jeho 5 víťazstvám v šesťdesiatych rokoch. Päťkrát vyhral v Monaku aj Michael Schumacher, pričom drží aj rekord v počte kôl na prvom mieste vo Veľkej cene Monaka – 435.
Zo súčasných jazdcov F1 vyhrali v Monaku šiesti: Sebastian Vettel, Jenson Button a Lewis Hamilton a Kimi Räikkönen jedenkrát, Fernando Alonso a Mark Webber dvakrát. V historickej tabuľke pilotov F1 v počte bodov získaných v Monaku je na prvom mieste Mark Webber aj vďaka zmene systému bodovania.
Fernando Alonso získal zo súčasných pilotov F1 najviac umiestnení na pódiu v Monaku – 4, stále je to však o štyri menej, ako Senna. Ak by Alonso v nedeľu vyhral, stal by sa prvým jazdcom, ktorému sa to v Monaku podarilo v troch rôznych tímoch.
Rubens Barichello bol na pódiu v Monaku síce päťkrát, no ani raz nevyhral. Jim Clark získal v Monaku štyrikrát pole position, no ani raz nevyhral.
Najviac víťazstiev v Monaku získal McLaren – 15, Ferrari zase najviac pódií – 48.
Juan Manuel Fangio, Maurice Trintignant, Jack Brabham, Denny Hulme, Patrick Depailler a Riccardo Patrese – všetci získali svoje prvé víťazstvo vo Formuli 1 v Monaku. Jean-Pierre Beltoise, Olivier Panis a Jarno Trulli vyhrali počas svojej kariéry vo Formuli 1 len raz – v Monaku.
(foto: Lotus F1 Team)
V Monaku v roku 1960 dosiahol svoje prvé víťazstvo Lotus. Nebolo to továrenské auto Lotusu, ale súkromné (Lotus 18), ktoré pilotoval Stirling Moss.
Osem jazdcov získalo svoju prvú pole position práve v Monte Carle: Juan Manuel Fangio, Tony Brooks, Jim Clark, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, John Watson, Didier Pironi a Jarno Trulli.
Bruce McLaren v roku 1970 absolvoval v Monaku svoju jubilejnú stú veľkú cenu. Rovnako stú veľkú cenu tam odjazdili aj Rene Arnoux, Rubens Barichello a Johnny Herbert. Na tom istom okruhu oslavovali svoju 150. veľkú cenu Graham Hilla a Johnny Herbert.
Giancarlo Fisichella a David Coulthard sú dvomi z trinástich pilotov F1 s viac ako 200 veľkými cenami na svojom konte. Obidvaja túto métu dosiahli práve v Monaku.
V roku 2007 dosiahol McLaren s pomocou Alonsa svoje 150. víťazstvo vo Formuli 1.
Dvaja jazdci reprezentovali v minulosti Monako vo Formuli 1: Olivier Beretta a Louis Chiron.
Valtteri Bottas je jediným súčasným nováčikom, ktorý v Monaku doteraz nesúťažil v žiadnej motoristickej kategórii.
Ak niektorý z pilotov McLarenu alebo Ferrari skončia nedeľňajšie preteky na bodovanom mieste, pre McLaren by to boli 64. a pre Ferrari 54. preteky s bodmi za sebou bez prerušenia.
Ak by bodoval tento týždeň Kimi Räikkönen, bolo by to 23. raz za sebou bez prerušenia. To by mu dávalo šancu vyrovnať rekord Michaela Schumachera – 24 bodovaných umiestnení za sebou.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.