Niekoľko zaujímavých čísiel z histórie Veľkej ceny Monaka
Veľká cena Monaka je hneď po Monze druhou najnavštevovanejšou vo Formuli 1. V tomto roku bude hostiť 60. veľkú cenu Formule 1.
Automobilové pretekanie v uliciach Monaka sa začalo v roku 1929, v roku 1950 sa tam uskutočnili v poradí druhé preteky úvodného ročníku F1, ktoré vyhral Juan Manuel Fangio na Alfa Romeo. Po štvorročnej prestávke sa Formula 1 do Monaka vrátila v roku 1955, odvtedy je stále v kalendári šampionátu.
Usporiadanie automobilových pretekov v meste znamená dopraviť do ulíc veľké množstvo zariadení a techniky, napr. 33 kilometrov bezpečnostných bariér, 20 tisíc štvorcových metrov drôteného plotu, 3600 pneumatík do pneumatikových bariér, 1100 ton montovaných tribún pre divákov. Na trati bude počas víkendu 650 traťových maršálov.
Rekord v počte víťazstiev v Monaku drží Ayrton Senna, tešil sa 6-krát, vrátane piatich po sebe idúcich víťazstiev v rokoch 1989 až 1993. Siedme mu ušlo v roku 1988, keď havaroval v pretekoch na aktuálnom prvom mieste.
Pred Sennom mal prezývku Mr. Monaco Graham Hill vďaka jeho 5 víťazstvám v šesťdesiatych rokoch. Päťkrát vyhral v Monaku aj Michael Schumacher, pričom drží aj rekord v počte kôl na prvom mieste vo Veľkej cene Monaka – 435.
Zo súčasných jazdcov F1 vyhrali v Monaku šiesti: Sebastian Vettel, Jenson Button a Lewis Hamilton a Kimi Räikkönen jedenkrát, Fernando Alonso a Mark Webber dvakrát. V historickej tabuľke pilotov F1 v počte bodov získaných v Monaku je na prvom mieste Mark Webber aj vďaka zmene systému bodovania.
Fernando Alonso získal zo súčasných pilotov F1 najviac umiestnení na pódiu v Monaku – 4, stále je to však o štyri menej, ako Senna. Ak by Alonso v nedeľu vyhral, stal by sa prvým jazdcom, ktorému sa to v Monaku podarilo v troch rôznych tímoch.
Rubens Barichello bol na pódiu v Monaku síce päťkrát, no ani raz nevyhral. Jim Clark získal v Monaku štyrikrát pole position, no ani raz nevyhral.
Najviac víťazstiev v Monaku získal McLaren – 15, Ferrari zase najviac pódií – 48.
Juan Manuel Fangio, Maurice Trintignant, Jack Brabham, Denny Hulme, Patrick Depailler a Riccardo Patrese – všetci získali svoje prvé víťazstvo vo Formuli 1 v Monaku. Jean-Pierre Beltoise, Olivier Panis a Jarno Trulli vyhrali počas svojej kariéry vo Formuli 1 len raz – v Monaku.
(foto: Lotus F1 Team)
V Monaku v roku 1960 dosiahol svoje prvé víťazstvo Lotus. Nebolo to továrenské auto Lotusu, ale súkromné (Lotus 18), ktoré pilotoval Stirling Moss.
Osem jazdcov získalo svoju prvú pole position práve v Monte Carle: Juan Manuel Fangio, Tony Brooks, Jim Clark, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, John Watson, Didier Pironi a Jarno Trulli.
Bruce McLaren v roku 1970 absolvoval v Monaku svoju jubilejnú stú veľkú cenu. Rovnako stú veľkú cenu tam odjazdili aj Rene Arnoux, Rubens Barichello a Johnny Herbert. Na tom istom okruhu oslavovali svoju 150. veľkú cenu Graham Hilla a Johnny Herbert.
Giancarlo Fisichella a David Coulthard sú dvomi z trinástich pilotov F1 s viac ako 200 veľkými cenami na svojom konte. Obidvaja túto métu dosiahli práve v Monaku.
V roku 2007 dosiahol McLaren s pomocou Alonsa svoje 150. víťazstvo vo Formuli 1.
Dvaja jazdci reprezentovali v minulosti Monako vo Formuli 1: Olivier Beretta a Louis Chiron.
Valtteri Bottas je jediným súčasným nováčikom, ktorý v Monaku doteraz nesúťažil v žiadnej motoristickej kategórii.
Ak niektorý z pilotov McLarenu alebo Ferrari skončia nedeľňajšie preteky na bodovanom mieste, pre McLaren by to boli 64. a pre Ferrari 54. preteky s bodmi za sebou bez prerušenia.
Ak by bodoval tento týždeň Kimi Räikkönen, bolo by to 23. raz za sebou bez prerušenia. To by mu dávalo šancu vyrovnať rekord Michaela Schumachera – 24 bodovaných umiestnení za sebou.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.