Niekoľko zaujímavých čísiel z histórie Veľkej ceny Monaka
Veľká cena Monaka je hneď po Monze druhou najnavštevovanejšou vo Formuli 1. V tomto roku bude hostiť 60. veľkú cenu Formule 1.
Automobilové pretekanie v uliciach Monaka sa začalo v roku 1929, v roku 1950 sa tam uskutočnili v poradí druhé preteky úvodného ročníku F1, ktoré vyhral Juan Manuel Fangio na Alfa Romeo. Po štvorročnej prestávke sa Formula 1 do Monaka vrátila v roku 1955, odvtedy je stále v kalendári šampionátu.
Usporiadanie automobilových pretekov v meste znamená dopraviť do ulíc veľké množstvo zariadení a techniky, napr. 33 kilometrov bezpečnostných bariér, 20 tisíc štvorcových metrov drôteného plotu, 3600 pneumatík do pneumatikových bariér, 1100 ton montovaných tribún pre divákov. Na trati bude počas víkendu 650 traťových maršálov.
Rekord v počte víťazstiev v Monaku drží Ayrton Senna, tešil sa 6-krát, vrátane piatich po sebe idúcich víťazstiev v rokoch 1989 až 1993. Siedme mu ušlo v roku 1988, keď havaroval v pretekoch na aktuálnom prvom mieste.
Pred Sennom mal prezývku Mr. Monaco Graham Hill vďaka jeho 5 víťazstvám v šesťdesiatych rokoch. Päťkrát vyhral v Monaku aj Michael Schumacher, pričom drží aj rekord v počte kôl na prvom mieste vo Veľkej cene Monaka – 435.
Zo súčasných jazdcov F1 vyhrali v Monaku šiesti: Sebastian Vettel, Jenson Button a Lewis Hamilton a Kimi Räikkönen jedenkrát, Fernando Alonso a Mark Webber dvakrát. V historickej tabuľke pilotov F1 v počte bodov získaných v Monaku je na prvom mieste Mark Webber aj vďaka zmene systému bodovania.
Fernando Alonso získal zo súčasných pilotov F1 najviac umiestnení na pódiu v Monaku – 4, stále je to však o štyri menej, ako Senna. Ak by Alonso v nedeľu vyhral, stal by sa prvým jazdcom, ktorému sa to v Monaku podarilo v troch rôznych tímoch.
Rubens Barichello bol na pódiu v Monaku síce päťkrát, no ani raz nevyhral. Jim Clark získal v Monaku štyrikrát pole position, no ani raz nevyhral.
Najviac víťazstiev v Monaku získal McLaren – 15, Ferrari zase najviac pódií – 48.
Juan Manuel Fangio, Maurice Trintignant, Jack Brabham, Denny Hulme, Patrick Depailler a Riccardo Patrese – všetci získali svoje prvé víťazstvo vo Formuli 1 v Monaku. Jean-Pierre Beltoise, Olivier Panis a Jarno Trulli vyhrali počas svojej kariéry vo Formuli 1 len raz – v Monaku.
(foto: Lotus F1 Team)
V Monaku v roku 1960 dosiahol svoje prvé víťazstvo Lotus. Nebolo to továrenské auto Lotusu, ale súkromné (Lotus 18), ktoré pilotoval Stirling Moss.
Osem jazdcov získalo svoju prvú pole position práve v Monte Carle: Juan Manuel Fangio, Tony Brooks, Jim Clark, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, John Watson, Didier Pironi a Jarno Trulli.
Bruce McLaren v roku 1970 absolvoval v Monaku svoju jubilejnú stú veľkú cenu. Rovnako stú veľkú cenu tam odjazdili aj Rene Arnoux, Rubens Barichello a Johnny Herbert. Na tom istom okruhu oslavovali svoju 150. veľkú cenu Graham Hilla a Johnny Herbert.
Giancarlo Fisichella a David Coulthard sú dvomi z trinástich pilotov F1 s viac ako 200 veľkými cenami na svojom konte. Obidvaja túto métu dosiahli práve v Monaku.
V roku 2007 dosiahol McLaren s pomocou Alonsa svoje 150. víťazstvo vo Formuli 1.
Dvaja jazdci reprezentovali v minulosti Monako vo Formuli 1: Olivier Beretta a Louis Chiron.
Valtteri Bottas je jediným súčasným nováčikom, ktorý v Monaku doteraz nesúťažil v žiadnej motoristickej kategórii.
Ak niektorý z pilotov McLarenu alebo Ferrari skončia nedeľňajšie preteky na bodovanom mieste, pre McLaren by to boli 64. a pre Ferrari 54. preteky s bodmi za sebou bez prerušenia.
Ak by bodoval tento týždeň Kimi Räikkönen, bolo by to 23. raz za sebou bez prerušenia. To by mu dávalo šancu vyrovnať rekord Michaela Schumachera – 24 bodovaných umiestnení za sebou.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.