Pirelli nám poskytlo zajímavá čísla nejen o využití pneumatik, předjížděcích manévrech, zastávkách v boxech či teplotách v letošní sezóně Formule 1.
PneumatikyCelkový počet poskytnutých pneumatik v sezóně:- závodní pneumatiky: 31 800, z toho 22 500 suchých a 9 300 mokrých super-měkké tvořily 6 %, měkké 25 %, středně-tvrdé 21 %, tvrdé 17 %, přechodné 18 %, mokré 11 %, vývojové 2 %- testovací pneumatiky: 6 600 (v počtu nejsou zahrnuty vývojové pneumatiky)- celkový počet použitých pneumatik: 24 400 suchých, 2 100 mokrých- počet zrecyklovaných pneumatik: 31 800 závodních + 6 600 testovacích (100 %)- průměrná životnost suché směsi: 180 km- průměrná životnost mokré směsi: 140 km
Okruhy, závody a testy- nejdelší zatížení pneumatik: Indie (zatáčka 10 - 11)- nejdelší závod roku: Malajsie - 2 hod, 44 min, 51,812 s- nejkratší závod roku: Velká Británie - 1 hod, 25 min, 11,288 s
- nejvíce kol na pneumatikách Pirelli: - tvrdá - Kobajaši (798) - střední - Senna (869) - měkká - Ricciardo (1 012) - super-měkká - Räikkönen (237) - přechodná - Alonso (145) - mokrá - Kobajaši (104)
- maximální dosažená rychlost: 346 km/hod (Räikkönen, Velká cena Itálie)- nejvyšší průměrná rychlost kola: 248,241 km/hod (Hamilton, kvalifikace v Itálii)- nejnižší průměrná rychlost nejrychlejšího kola: 161,828 km/hod (Schumacher, kvalifikace v Monaku)
- nejvíce nejrychlejších kol: Sebastian Vettel (5 v závodě, 6 v kvalifikaci)- vzdálenost, kterou Pirelli urazilo při testování s Renaultem R30: 7 012 km- počet různých tratí navštívených v rámci testování: 9 (včetně soukromých testů)
Zastávky v boxech- celkový počet zastávek: 957 (z toho 14 penalizací drive-through a 2 stop&go)- průměr zastávek: 47,9 na závod, 1,9 na pilota- největší počet zastávek: Malajsie (76)- nejmenší počet zastávek: USA (24)- nejrychlejší zastávka: 2,31 s (Jenson Button/McLaren v Německu)
Předjíždění- celkový počet předjížděcích manévrů: 1139 (994 bez posledního závodu)- nejvíce předjížděcích manévrů v suchém závodě: 90 (Čína)- nejvíce předjížděcích manévrů v mokrém závodě: 147 (Brazílie)- nejméně předjížděcích manévrů v suchém závodě: 12 (Monako)
Další zajímavá čísla- celkový počet odjetých km včetně testů: - 101 692 na tvrdé směsi - 121 840 na středně-tvrdé - 123 270 na měkké - 21 993 na super-měkké - 13 770 na přechodné - 7 930 na mokré
- nejnižší teplota dráhy: Velká cena Spojených států (11 °C)- nejvyšší teplota dráhy: Velká cena Brazílie (55 °C)- celkově nejnižší teplota dráhy byla v Jerezu: 0 °C
- nejnižší teplota vzduchu: Velká cena Spojených států (4 °C)- celkově nejnižší teplota vzduchu byla při testech v Jerezu: - 2 °C- nejvyšší teplota vzduchu: Velká cena Evropy (37 °C)
- čas potřebný pro stažení všech dat z RTS systému (včetně testů): 92 hod- počet měření teplot vzduchu/dráhy provedených 1 člověkem Pirelli za víkend: 124 - celková vzdálenost, kterou urazily všechny pneumatiky mimo dráhu: 216 967 km
- celkový počet tweetů Pirelli: 5 400- počet slov v tiskových prohlášeních Pirelli: 79 744- celkový počet nákladu Pirelli kuchařky (včetně překladů): 10 000
Pirelli a jeho lidé v F1- celkový počet zaměstnanců Pirelli cestujících na každý závod: 52- celkový počet národností: 10- průměrné množství hodin strávených každým zaměstnancem v letadle: 192 (8 dní)- počet rozdaných náramků Pirelli v paddocku: 4 450- celkový počet zarezervovaných nocí v hotelích: 1 498
Pirelli kamiony + stravování- celkový počet kamionů při evropských závodech: 13- celkový počet kilometrů ujetých kamiony Pirelli: 31 125- počet servírovaných jídel: 24 132- počet uvařených káv: 28 350- počet různých těstovin, které letos uvařil kuchař Pirelli: 314- množství mascarpone použitého na tiramisu a další dolci: 205 kg
Pirelli v F1 celkově od roku 1950- počet závodů: 242- vítězství: 83- pole-positions: 86- počet umístění na pódiu: 256- počet nejrychlejších kol: 90
Podobně strukturované údaje za sezónu 2011 pro srovnání najdete zde.Data byla 4. 12. 2012 aktualizována o nové údaje týkající se předjíždění a max. rychlostí.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.