Od debutu Michaela Schumachera ve VC Belgie 1991 uplyne tento víkend již 20 let. Vše se tehdy seběhlo velice rychle. A jak na svou premiéru vzpomíná sám Schumacher?
V kvalifikaci dosáhl na sedmé místo a čekalo se, co předvede v závodě. Bohužel, konec přišel velmi rychle, Schumachera tehdy zklamala technika. Ani to však nezabránilo dalšímu rozvoji jeho kariéry.
Michael Schumacher o rok dříve, v sezoně 1990, celkem snadno vyhrál německý šampionát Formule 3. Pro rok 1991 se přesunul k týmu Mercedesu ve sportovních vozech. Jezdili tehdy v týmu s Heinzem-Haraldem Frentzenem a Karlem Wendlingerem.
Mercedes tehdy rozpoznal talent mladého Schumachera a v pravou chvíli mu do kokpitu hodně pomohl.
Jen týden před Velkou cenou Belgie potkal Eddieho Jordana, šéfa stejnojmenné stáje, která ten rok v šampionátu debutovala, velký problém. Jeden z jeho jezdců, Bertrand Gachot, byl zatčen za napadení taxikáře v Londýně. Jordan tedy potřeboval náhradu a Mercedes nabídl Schumachera.
Jordan 191, první vůz Michaela Schumachera ve Formuli 1
"Seběhlo se to rychle," vzpomíná po letech Schumacher. "V roce 1991 jsme už s několika týmy jednali o možnostech pro rok 1992, ale najednou mému manažerovi zazvonil telefon a řekli mu, že by měli volnou sedačku."
Schumacher ani jeho manažer, Willi Weber, rozhodně čas neztráceli. Hned letěli do Anglie, kde měl Jordan svou základnu, na okruhu Silverstone. Schumacher si tam potřeboval vyzkoušet sedačku. Tam si také poprvé sedl do vozu F1.
Byl to vlastně jen takový briefing, aby si Schumacher zvykl na vůz a jeho ovládání. I tak si ale Jordan uvědomil, že možná našli novou hvězdu pro svůj tým. Ano, hvězdu sice našli, ale netrvalo dlouho a Němec se stěhoval k Benettonu.
"Ve čtvrtek večer už bylo jasné, že pojedu. Mercedes mě tehdy do F1 dostal, podpořili mě finančně a pomohli i po stránce managementu."
Kvalifikace na VC Belgie 1991
Když přijel do Belgie, čekala na něj další neznámá, okruh Spa-Francorchamps. I když již měl něco odježděno v nižších sériích, na slavném okruhu nikdy nejel. Jordan se ale nemusel ničeho bát, Schumacher sedl na kolo a projel se několikrát dokola po okruhu.
Během pátečních tréninků rozhodně nepůsobil jako nováček. Naopak, počínal si docela zkušeně. I co se rychlosti týče. Jen pro srovnání, druhý pilot týmu, Andrea de Cesaris, zkušený veterán, nebyl schopen projet dobře zatáčku Blanchimont. Schumacher jí podle telemetrie projížděl pod plným plynem.
V pátek byl celkově osmým nejrychlejším jezdcem na trati, s vozem, který se v té sezoně lépe než desátý kvalifikoval jen jednou. V sobotu se ještě o jednu pozici zlepšil a do závodu tak startoval sedmý. Rozdíl mezi ním a de Cesarisem byl sedm desetin sekundy a čtyři místa na roštu.
V neděli přišel na řadu nejdříve warm up. V něm byli rychlejší než Schumacher pouze jezdci Williamsu a také Ayrton Senna.
Pak konečně přišel na řadu závod a ani na startu se neprojevila Schumacherova nezkušenost. V první zatáčce již za sebou měl Ferrari Jeana Alesiho a Benetton Nelsona Piqueta a byl tak na pátém místě.
Krátká reportáž u Schumacherově debutu
Bohužel, štěstí se proti němu obrátilo velmi brzy. Ve stoupání za zatáčkou Eau Rouge najednou začal Jordan 191 se Schumacherem v kokpitu zpomalovat a ztrácet pozice. Příčina vyšla brzy najevo, vzhledem k tomu, že tehdy se ještě nestavělo v boxech pro doplnění paliva, startovalo se logicky s plnou nádrží, stejně jako dnes.
Schumacher při opouštění startovní pozice přetížil spojku (tehdy ještě většina vozů měla klasickou řadící páku a spojku v podobě pedálu).
To však v tu chvíli nebylo důležité. Schumacher tak jako tak udělal dojem. Eddie Jordan později litoval, že si nechal nově vycházející hvězdu prchnout k Benettonu. Pro posledních pět závodů sezony 1991 nahradil Schumi v Benettonu Roberta Morena a v příští sezoně již byl stabilní jedničkou týmu.
Přesně rok po svém debutu, při VC Belgie 1992, zaznamenal Schumacher své první z dosavadních 91 vítězství. Ve Spa se však odehrálo více důležitých momentů jeho kariéry.
V sezoně 1995 byl na startu až na 16. místě, ale nevzdal se a v závěru bojoval s Damonem Hillem. Blokování britského jezdce mu tehdy vyneslo zákaz startu v příštím závodě.
V roce 1998 zde vedl o 40 sekund před zbytkem pole, ale pak zezadu naboural do osmého Davida Coultharda. Skot z toho tehdy neměl moc velkou radost.
V roce 2004 už to bylo opět šťastnější, Schumacher si zde druhým místem zajistil svůj sedmý, zatím poslední titul.
On sám Spa označuje za svůj nejoblíbenější okruh. "Když se podíváte na to, co všechno se mi tam stalo, můj debut v roce '91, první výhra v roce '92, skvělý závod v sezoně 1995, titul v roce 2004...Pro mě hodně událostí z minulosti patří do Spa. Emoce na trati kombinované s historií, to je to, co dělá okruh ve Spa mým "obývacím pokojem."
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.