Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Osmnáctý ročník Velké ceny Číny přinese nejen tradiční souboj nejlepších jezdců světa, ale také několik specifických výzev. Shanghai International Circuit dostal loni v létě nový asfalt včetně boxové uličky, což by mělo přispět k hladšímu povrchu. Kvůli omezenému využití na konci roku 2024 se očekává rychlý vývoj podmínek na trati.
Závod bude také první letošní Grand Prix, která se pojede ve sprintovém formátu. Páteční program zahrnuje pouze jeden volný trénink, což znamená, že týmy budou mít jen 60 minut na nalezení optimálního nastavení a analýzu pneumatických směsí.
Stejně jako loni budou použity směsi C2 (Hard), C3 (Medium) a C4 (Soft). Změnou je měkká struktura směsi C2, která ji přibližuje k C3, což může ovlivnit strategii týmů. Pirelli upozorňuje, že důležitou roli sehrají i teploty. Poprvé se Čínská Grand Prix pojede v březnu, kdy průěměrné teploty obvykle nepřekračují 18 °C. Přesto se tento rok očekávají výrazně teplejší podmínky, s maximy až 26 °C.
Rok 2024 nabídl dramatický průběh se třemi neutralizacemi (jedna VSC a dva safety cary), což ovlivnilo jak počet zastávek, tak volbu směsí. Z jezdců v top 10 jeli tři na jednu zastávku, šest na dvě a jeden dokonce na tři. Nejvěce se využívala směs C3, přestože nejdelší stinty zajela C2. Fernando Alonso se navíc ukázal jako jediný, kdo absolvoval dlouhou jízdu na C4.
Trať v Šanghaji měří 5,451 kilometru a její design vychází z čínského znaku "shang" (nahoru, nad). Obsahuje kombinaci pomalých i rychlých zatáček a dvě dlouhé rovinky. DRS zóna na hlavní rovince byla prodloužena o 75 metrů, což může usnadnit předjíždění.
Formát sprintu zahrnuje krátící se segmenty kvalifikace (SQ1: 12 min, SQ2: 10 min, SQ3: 8 min) s předepsanými pneumatikami - střední pro SQ1 a SQ2, měkké pro SQ3. Na rozdíl od hlavního závodu sprint nevyžaduje povinnou zastávku.
Při premiérovém sprintu v Číně loni vyhrál Max Verstappen, který je dosud nejúšpěšnějším jezdcem tohoto formátu s 11 triumfy.
Velká cena Číny debutovala v roce 2004 s vítězstvím Rubense Barrichella. Lewis Hamilton je nejúspěšnějším jezdcem s šesti vítězstvími a devěti umístěními na stupních vítězů. Mercedes vede mezi týmy se šesti triumfy.
V Číně se poprvé představí nová trofej pro pole position v páteční kvalifikaci sprintu. Design zahrnuje speciální logo k oslavě 500. Grand Prix Pirelli. Po každé sprintové kvalifikaci budou na trofeji doplněna jména jezdců, kteří získali pole position.
Velká cena Číny 2025 tedy slibuje napínavou podívanou se strategickými výzvami, novým povrchem a sprintovým formátem, který může ještě více zamíchat kartami.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.