Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Kvalifikace na Velkou cenu Saúdské Arábie odstartovala svižným tempem a od prvních minut bylo jasné, že boj o postup do dalších částí bude tvrdý, především ve středu pole. Úvodní časy stanovili jezdci Haasu, ale McLaren rychle převzal kontrolu, Oscar Piastri šel do čela těsně před Landa Norrise. Norris ovšem brzy odpověděl ještě lepším kolem, které mu zajistilo první místo sedm minut před koncem Q1.
V závěru Q1 se na špici ukázal i Max Verstappen, který na chvíli vystřídal McLareny na vrcholu výsledkové listiny. Na druhé straně spektra však přišlo zklamání pro pětici jezdců, která se do druhé části kvalifikace neprobojovala, šlo o Lance Strolla, Jacka Doohana, Nica Hülkenberga, Estebana Ocona a Gabriela Bortoletta. Dvě Saubery, jeden Aston Martin, jeden Alpine a jeden Haas tak ukončily své snažení už v Q1.
Druhá část kvalifikace nabídla další dávku dramatu. Kimi Antonelli si v rádiu ulevil po těsném momentu při výjezdu z boxů, zatímco Liam Lawson se dostal pod vyšetřování kvůli nebezpečnému vypuštění svého vozu. Oscar Piastri se sice dopustil chyby v prvním sektoru, přesto na chvíli vedl, než ho překonali Verstappen a vzápětí Norris. Liam Lawson navíc přišel o svůj rychlý čas kvůli porušení traťových limitů, což mu výrazně ztížilo šance na postup.
Velké zvraty v závěru Q2 ale nepřišly, Lewis Hamilton se jako poslední těsně kvalifikoval do Q3 před Alexem Albonem. Z kvalifikace naopak vypadli Lawson, Hadjar, Alonso a Bearman. Všichni ostatní se připravovali na závěrečný boj o pole position.
V poslední části kvalifikace rozjel Oscar Piastri skvělý čas, ale vzápětí havaroval jeho týmový kolega Lando Norris a vyvolal červené vlajky. Norris ujistil tým, že je v pořádku, i když si v rádiu sám pro sebe nebral servítky.
Po restartu se Max Verstappen rychle dostal do čela, i když jeho pneumatiky nebyly ještě ideálně zahřáté. Následně George Russell překvapivě zajel nejlepší čas, ale nakonec to byl Verstappen, kdo v nervózním závěru potvrdil svou dominanci a slavil pole position, které popsal jako „prostě nádherné“.
1. Max Verstappen (Red Bull) - 1:27.294
2. Oscar Piastri – (McLaren) - 1:27.304
3. George Russell – (Mercedes) - 1:27.407
4. Charles Leclerc – (Ferrari) - 1:27.670
5. Kimi Antonelli – (Mercedes) - 1:27.866
6. Carlos Sainz – (Williams) - 1:28.164
7. Lewis Hamilton – (Ferrari) - 1:28.201
8. Júki Cunoda – (Red Bull) - 1:28.204
9. Pierre Gasly – (Alpine) - 1:28.367
10. Lando Norris – (McLaren) - bez času
11. Alexander Albon – (Williams) - 1:28.109
12. Liam Lawson – (Racing Bulls) - 1:28.191
13. Fernando Alonso – (Aston Martin) - 1:28.303
14. Isack Hadjar – (Racing Bulls) - 1:28.418
15. Oliver Bearman – (Haas) - 1:28.648
16. Lance Stroll – (Aston Martin) - 1:28.645
17. Jack Doohan – (Alpine) - 1:28.739
18. Nico Hülkenberg – (Kick Sauber) - 1:28.782
19. Esteban Ocon – (Haas) - 1:29.092
20. Gabriel Bortoleto – (Kick Sauber) - 1:29.462
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.