KVALIFIKACE ABÚ ZABÍ: Bottas má čtvrté pole-position, Ricciardo rychlejší než Verstappen

Valtteri Bottas má na svém kontě čtvrté pole-position
Valtteri Bottas má na svém kontě čtvrté pole-position, foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 25. listopadu 2017 15:10 25. listopadu 2017 15:55
Sdílej:

Poslední kvalifikace letošní sezóny s kulisou zapadajícího slunce vypadá možná efektně, ale piloti z ní příliš velkou radost nemají. Klesající teplota ovlivňuje samotnou trať a tak není nijak překvapivé, že se těžko zlepšují časy dosažené v prvních jízdách jednotlivých částí.

Piloti vstoupili do posledního boje o startovní pozice za následujících podmínek: vzduch 24°C, trať 31°C, vlhkost vzduchu 49 % a lehký větřík o síle 2,5 km/h. Ovšem zejména teploty směrem ke konci kvalifikace samozřejmě klesaly, jak slunce mizelo za obzorem.

Q1 - 18 minut:

Prvním mužem na trati byl sice Pierre Gasly, ale výchozí čas stanovil Romain Grosjean. Zajímavé bylo, že s výjimkou týmu Williams a Estebana Ocona ostatní piloti nijak neváhali a i špičkové týmy na rozdíl od obvyklého scénáře tentokrát zkusily hned dva pokusy za sebou. Maximum v této části tak vykouzlil Bottas - 1:37,704, aby vzápětí Hamilton vedení převzal (1:37,473). Piloti Mercedesu byli také jediní, kteří se v této části dostali pod hranici 1:38,0. 

Na opačném konci se nedařilo Toro Rosso, oba nováčkové stále tahali za kratší konec a bylo jasné, že jejich pouť v této části skončí. Hartley navíc jel s vědomím penalizace deseti míst. Když i Sauber předvedl svůj obvyklý výkon, čekalo se, kdo si vedle těchto týmů vytáhne krátkou slámku. Bottas se mezitím pochlapil a na jeho 1:37,356 Hamilton nenašel odpověď (1:37,391). Při druhých pokusech se pod 1:38,0 dostali oba piloti Ferrari (Vettel 1:37,817, Räikkönen 1:37,953) a Red Bully tuto hranici těsně atakovaly (Ricciardo 1:38,016, Verstappen 1:38,021). Do poslední chvíle spolu bojovali Stroll a Grosjean, kdo zůstane "sedět" v další části kvalifikace, nakonec byl úspěšnější Kanaďan, který na Romainův výkon 1:39,560 dokázal odpovědět časem o 0,057 lepším.

Do Q2 nepostoupili: Grosjean, Gasly, Ericsson, Wehrlein, Hartley

Q2 - 15 minut:

Tentokrát se rozhodly Mercedesy znechutit soupeřům jejich pokusy a krátce po zahájení zaznamenal Hamilton 1:36,742. Bottas byl tentokrát pomalejší (1:36,977) a hranice 1:37,0 zůstala zakletá pro všechny ostatní. Nejblíž se k ní dostal Vettel (1:37,034), další soupeři Räikkönen, Ricciardo a Verstappen byli téměř o další půlvteřinu pozadu.

Dramatický boj se rozhořel mezi McLarenem, Renaultem a Force Indií. Čtvrtý tým Poháru konstruktérů zaskočil velmi dobrým časem Hülkenberg a jeho výkon 1:38,138 v tu chvíli stačil i na Verstappena, byť o směšných 0,005 vteřiny. Ocon (1:38,392) a Pérez (1:38,359) se mi dívali na záda z uctivé vzdálenosti, Alonso i Vandoorne byli ještě o 0,3 resp 0,5 vteřiny pomalejší. Trápil se Sainz, který si stěžoval na drobné problémy. 

Při druhých pokusech však došlo na specifikum Abú Zabí - vlastně s výjimkou obou Ferrari (Vettel 1:37,023, Räikkönen 1:37:302) a Verstappen (1:37,777), což ale opět na Ricciarda nestačilo. Hülkenberg se zapletl do drobné kontroverze s Pérezem při nájezdu do rychlého kola, kdy se málem střetli před vjezdem do boxů. Kvalitní výkon zajel Massa, jehož čas 1:38,555 připravil o naděje oba piloty McLarenu, ti už nedokázali reagovat.

Do Q3 nepostoupili: Alonso, Vandoorne, Magnussen, Sainz jr., Stroll

Q3 - 12 minut:

Opět jakoby piloti nechtěli na nic čekat a vyrazili do souboje o pole-position. Bottas už potřetí zdolal Hamiltona a jeho 1:36,213 bylo pochopitelně i rekordem Yas Marina Circuit. Hamilton zaostával o 0,172 vteřiny a rozhodně nebyl s tímto výkonem spokojen. Ferrari proklouzly pod 1:37,0 (Vettel 1:36,859, Räikkönen 1:36,985), Red Bull na něco podobného teprve čekal (Ricciardo 1:37,716, Verstappen 1:37,696). Hülkenberg si opakovaně poradil s Force Indií, zato Massovi úvodní pokus vůbec nevyšel - 1:39,824.

Ve druhé sérii musel Bottas nejdřív zdolat Ocona, ale od samotného počátku byl jeho finální útok poněkud kostrbatý, takže ho Fin vzdal a rovnou zamířil do depa. Hamilton se snažil, v první sektoru měl náskok 0,120 vteřiny, v druhém ještě vedl o 0,009 vt. Nakonec mu nevyšla závěrečná část trati a Lewis výkonem 1:36,555 nepřekonal ani sám sebe. Ačkoliv Hülkenberg rovněz druhý pokus nezvládl, Force Indii nestačilo zlepšení o nějakou tu desetinu, jen si Pérez a Ocon vyměnili místa mezi sebou. Massa nakonec i přes zlepšení o 0,724 vt. zůstal desátý. Třešničkou na dortu kvalifikace byl skok Ricciarda přes Verstappena a Räikkönena, Australan zaznamenal ještě větší progres než Massa, ona úspora v hodnotě 0,757 ho vynesla vedle Vettela do druhé řady.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.