Poslední kvalifikace letošní sezóny s kulisou zapadajícího slunce vypadá možná efektně, ale piloti z ní příliš velkou radost nemají. Klesající teplota ovlivňuje samotnou trať a tak není nijak překvapivé, že se těžko zlepšují časy dosažené v prvních jízdách jednotlivých částí.
Piloti vstoupili do posledního boje o startovní pozice za následujících podmínek: vzduch 24°C, trať 31°C, vlhkost vzduchu 49 % a lehký větřík o síle 2,5 km/h. Ovšem zejména teploty směrem ke konci kvalifikace samozřejmě klesaly, jak slunce mizelo za obzorem.
Q1 - 18 minut:Prvním mužem na trati byl sice Pierre Gasly, ale výchozí čas stanovil Romain Grosjean. Zajímavé bylo, že s výjimkou týmu Williams a Estebana Ocona ostatní piloti nijak neváhali a i špičkové týmy na rozdíl od obvyklého scénáře tentokrát zkusily hned dva pokusy za sebou. Maximum v této části tak vykouzlil Bottas - 1:37,704, aby vzápětí Hamilton vedení převzal (1:37,473). Piloti Mercedesu byli také jediní, kteří se v této části dostali pod hranici 1:38,0.
Na opačném konci se nedařilo Toro Rosso, oba nováčkové stále tahali za kratší konec a bylo jasné, že jejich pouť v této části skončí. Hartley navíc jel s vědomím penalizace deseti míst. Když i Sauber předvedl svůj obvyklý výkon, čekalo se, kdo si vedle těchto týmů vytáhne krátkou slámku. Bottas se mezitím pochlapil a na jeho 1:37,356 Hamilton nenašel odpověď (1:37,391). Při druhých pokusech se pod 1:38,0 dostali oba piloti Ferrari (Vettel 1:37,817, Räikkönen 1:37,953) a Red Bully tuto hranici těsně atakovaly (Ricciardo 1:38,016, Verstappen 1:38,021). Do poslední chvíle spolu bojovali Stroll a Grosjean, kdo zůstane "sedět" v další části kvalifikace, nakonec byl úspěšnější Kanaďan, který na Romainův výkon 1:39,560 dokázal odpovědět časem o 0,057 lepším.
Do Q2 nepostoupili: Grosjean, Gasly, Ericsson, Wehrlein, Hartley
Q2 - 15 minut:Tentokrát se rozhodly Mercedesy znechutit soupeřům jejich pokusy a krátce po zahájení zaznamenal Hamilton 1:36,742. Bottas byl tentokrát pomalejší (1:36,977) a hranice 1:37,0 zůstala zakletá pro všechny ostatní. Nejblíž se k ní dostal Vettel (1:37,034), další soupeři Räikkönen, Ricciardo a Verstappen byli téměř o další půlvteřinu pozadu.
Dramatický boj se rozhořel mezi McLarenem, Renaultem a Force Indií. Čtvrtý tým Poháru konstruktérů zaskočil velmi dobrým časem Hülkenberg a jeho výkon 1:38,138 v tu chvíli stačil i na Verstappena, byť o směšných 0,005 vteřiny. Ocon (1:38,392) a Pérez (1:38,359) se mi dívali na záda z uctivé vzdálenosti, Alonso i Vandoorne byli ještě o 0,3 resp 0,5 vteřiny pomalejší. Trápil se Sainz, který si stěžoval na drobné problémy.
Při druhých pokusech však došlo na specifikum Abú Zabí - vlastně s výjimkou obou Ferrari (Vettel 1:37,023, Räikkönen 1:37:302) a Verstappen (1:37,777), což ale opět na Ricciarda nestačilo. Hülkenberg se zapletl do drobné kontroverze s Pérezem při nájezdu do rychlého kola, kdy se málem střetli před vjezdem do boxů. Kvalitní výkon zajel Massa, jehož čas 1:38,555 připravil o naděje oba piloty McLarenu, ti už nedokázali reagovat.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Vandoorne, Magnussen, Sainz jr., Stroll
Q3 - 12 minut:Opět jakoby piloti nechtěli na nic čekat a vyrazili do souboje o pole-position. Bottas už potřetí zdolal Hamiltona a jeho 1:36,213 bylo pochopitelně i rekordem Yas Marina Circuit. Hamilton zaostával o 0,172 vteřiny a rozhodně nebyl s tímto výkonem spokojen. Ferrari proklouzly pod 1:37,0 (Vettel 1:36,859, Räikkönen 1:36,985), Red Bull na něco podobného teprve čekal (Ricciardo 1:37,716, Verstappen 1:37,696). Hülkenberg si opakovaně poradil s Force Indií, zato Massovi úvodní pokus vůbec nevyšel - 1:39,824.
Ve druhé sérii musel Bottas nejdřív zdolat Ocona, ale od samotného počátku byl jeho finální útok poněkud kostrbatý, takže ho Fin vzdal a rovnou zamířil do depa. Hamilton se snažil, v první sektoru měl náskok 0,120 vteřiny, v druhém ještě vedl o 0,009 vt. Nakonec mu nevyšla závěrečná část trati a Lewis výkonem 1:36,555 nepřekonal ani sám sebe. Ačkoliv Hülkenberg rovněz druhý pokus nezvládl, Force Indii nestačilo zlepšení o nějakou tu desetinu, jen si Pérez a Ocon vyměnili místa mezi sebou. Massa nakonec i přes zlepšení o 0,724 vt. zůstal desátý. Třešničkou na dortu kvalifikace byl skok Ricciarda přes Verstappena a Räikkönena, Australan zaznamenal ještě větší progres než Massa, ona úspora v hodnotě 0,757 ho vynesla vedle Vettela do druhé řady.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.