Poslední kvalifikace letošní sezóny s kulisou zapadajícího slunce vypadá možná efektně, ale piloti z ní příliš velkou radost nemají. Klesající teplota ovlivňuje samotnou trať a tak není nijak překvapivé, že se těžko zlepšují časy dosažené v prvních jízdách jednotlivých částí.
Piloti vstoupili do posledního boje o startovní pozice za následujících podmínek: vzduch 24°C, trať 31°C, vlhkost vzduchu 49 % a lehký větřík o síle 2,5 km/h. Ovšem zejména teploty směrem ke konci kvalifikace samozřejmě klesaly, jak slunce mizelo za obzorem.
Q1 - 18 minut:Prvním mužem na trati byl sice Pierre Gasly, ale výchozí čas stanovil Romain Grosjean. Zajímavé bylo, že s výjimkou týmu Williams a Estebana Ocona ostatní piloti nijak neváhali a i špičkové týmy na rozdíl od obvyklého scénáře tentokrát zkusily hned dva pokusy za sebou. Maximum v této části tak vykouzlil Bottas - 1:37,704, aby vzápětí Hamilton vedení převzal (1:37,473). Piloti Mercedesu byli také jediní, kteří se v této části dostali pod hranici 1:38,0.
Na opačném konci se nedařilo Toro Rosso, oba nováčkové stále tahali za kratší konec a bylo jasné, že jejich pouť v této části skončí. Hartley navíc jel s vědomím penalizace deseti míst. Když i Sauber předvedl svůj obvyklý výkon, čekalo se, kdo si vedle těchto týmů vytáhne krátkou slámku. Bottas se mezitím pochlapil a na jeho 1:37,356 Hamilton nenašel odpověď (1:37,391). Při druhých pokusech se pod 1:38,0 dostali oba piloti Ferrari (Vettel 1:37,817, Räikkönen 1:37,953) a Red Bully tuto hranici těsně atakovaly (Ricciardo 1:38,016, Verstappen 1:38,021). Do poslední chvíle spolu bojovali Stroll a Grosjean, kdo zůstane "sedět" v další části kvalifikace, nakonec byl úspěšnější Kanaďan, který na Romainův výkon 1:39,560 dokázal odpovědět časem o 0,057 lepším.
Do Q2 nepostoupili: Grosjean, Gasly, Ericsson, Wehrlein, Hartley
Q2 - 15 minut:Tentokrát se rozhodly Mercedesy znechutit soupeřům jejich pokusy a krátce po zahájení zaznamenal Hamilton 1:36,742. Bottas byl tentokrát pomalejší (1:36,977) a hranice 1:37,0 zůstala zakletá pro všechny ostatní. Nejblíž se k ní dostal Vettel (1:37,034), další soupeři Räikkönen, Ricciardo a Verstappen byli téměř o další půlvteřinu pozadu.
Dramatický boj se rozhořel mezi McLarenem, Renaultem a Force Indií. Čtvrtý tým Poháru konstruktérů zaskočil velmi dobrým časem Hülkenberg a jeho výkon 1:38,138 v tu chvíli stačil i na Verstappena, byť o směšných 0,005 vteřiny. Ocon (1:38,392) a Pérez (1:38,359) se mi dívali na záda z uctivé vzdálenosti, Alonso i Vandoorne byli ještě o 0,3 resp 0,5 vteřiny pomalejší. Trápil se Sainz, který si stěžoval na drobné problémy.
Při druhých pokusech však došlo na specifikum Abú Zabí - vlastně s výjimkou obou Ferrari (Vettel 1:37,023, Räikkönen 1:37:302) a Verstappen (1:37,777), což ale opět na Ricciarda nestačilo. Hülkenberg se zapletl do drobné kontroverze s Pérezem při nájezdu do rychlého kola, kdy se málem střetli před vjezdem do boxů. Kvalitní výkon zajel Massa, jehož čas 1:38,555 připravil o naděje oba piloty McLarenu, ti už nedokázali reagovat.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Vandoorne, Magnussen, Sainz jr., Stroll
Q3 - 12 minut:Opět jakoby piloti nechtěli na nic čekat a vyrazili do souboje o pole-position. Bottas už potřetí zdolal Hamiltona a jeho 1:36,213 bylo pochopitelně i rekordem Yas Marina Circuit. Hamilton zaostával o 0,172 vteřiny a rozhodně nebyl s tímto výkonem spokojen. Ferrari proklouzly pod 1:37,0 (Vettel 1:36,859, Räikkönen 1:36,985), Red Bull na něco podobného teprve čekal (Ricciardo 1:37,716, Verstappen 1:37,696). Hülkenberg si opakovaně poradil s Force Indií, zato Massovi úvodní pokus vůbec nevyšel - 1:39,824.
Ve druhé sérii musel Bottas nejdřív zdolat Ocona, ale od samotného počátku byl jeho finální útok poněkud kostrbatý, takže ho Fin vzdal a rovnou zamířil do depa. Hamilton se snažil, v první sektoru měl náskok 0,120 vteřiny, v druhém ještě vedl o 0,009 vt. Nakonec mu nevyšla závěrečná část trati a Lewis výkonem 1:36,555 nepřekonal ani sám sebe. Ačkoliv Hülkenberg rovněz druhý pokus nezvládl, Force Indii nestačilo zlepšení o nějakou tu desetinu, jen si Pérez a Ocon vyměnili místa mezi sebou. Massa nakonec i přes zlepšení o 0,724 vt. zůstal desátý. Třešničkou na dortu kvalifikace byl skok Ricciarda přes Verstappena a Räikkönena, Australan zaznamenal ještě větší progres než Massa, ona úspora v hodnotě 0,757 ho vynesla vedle Vettela do druhé řady.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.