Poslední kvalifikace letošní sezóny s kulisou zapadajícího slunce vypadá možná efektně, ale piloti z ní příliš velkou radost nemají. Klesající teplota ovlivňuje samotnou trať a tak není nijak překvapivé, že se těžko zlepšují časy dosažené v prvních jízdách jednotlivých částí.
Piloti vstoupili do posledního boje o startovní pozice za následujících podmínek: vzduch 24°C, trať 31°C, vlhkost vzduchu 49 % a lehký větřík o síle 2,5 km/h. Ovšem zejména teploty směrem ke konci kvalifikace samozřejmě klesaly, jak slunce mizelo za obzorem.
Q1 - 18 minut:Prvním mužem na trati byl sice Pierre Gasly, ale výchozí čas stanovil Romain Grosjean. Zajímavé bylo, že s výjimkou týmu Williams a Estebana Ocona ostatní piloti nijak neváhali a i špičkové týmy na rozdíl od obvyklého scénáře tentokrát zkusily hned dva pokusy za sebou. Maximum v této části tak vykouzlil Bottas - 1:37,704, aby vzápětí Hamilton vedení převzal (1:37,473). Piloti Mercedesu byli také jediní, kteří se v této části dostali pod hranici 1:38,0.
Na opačném konci se nedařilo Toro Rosso, oba nováčkové stále tahali za kratší konec a bylo jasné, že jejich pouť v této části skončí. Hartley navíc jel s vědomím penalizace deseti míst. Když i Sauber předvedl svůj obvyklý výkon, čekalo se, kdo si vedle těchto týmů vytáhne krátkou slámku. Bottas se mezitím pochlapil a na jeho 1:37,356 Hamilton nenašel odpověď (1:37,391). Při druhých pokusech se pod 1:38,0 dostali oba piloti Ferrari (Vettel 1:37,817, Räikkönen 1:37,953) a Red Bully tuto hranici těsně atakovaly (Ricciardo 1:38,016, Verstappen 1:38,021). Do poslední chvíle spolu bojovali Stroll a Grosjean, kdo zůstane "sedět" v další části kvalifikace, nakonec byl úspěšnější Kanaďan, který na Romainův výkon 1:39,560 dokázal odpovědět časem o 0,057 lepším.
Do Q2 nepostoupili: Grosjean, Gasly, Ericsson, Wehrlein, Hartley
Q2 - 15 minut:Tentokrát se rozhodly Mercedesy znechutit soupeřům jejich pokusy a krátce po zahájení zaznamenal Hamilton 1:36,742. Bottas byl tentokrát pomalejší (1:36,977) a hranice 1:37,0 zůstala zakletá pro všechny ostatní. Nejblíž se k ní dostal Vettel (1:37,034), další soupeři Räikkönen, Ricciardo a Verstappen byli téměř o další půlvteřinu pozadu.
Dramatický boj se rozhořel mezi McLarenem, Renaultem a Force Indií. Čtvrtý tým Poháru konstruktérů zaskočil velmi dobrým časem Hülkenberg a jeho výkon 1:38,138 v tu chvíli stačil i na Verstappena, byť o směšných 0,005 vteřiny. Ocon (1:38,392) a Pérez (1:38,359) se mi dívali na záda z uctivé vzdálenosti, Alonso i Vandoorne byli ještě o 0,3 resp 0,5 vteřiny pomalejší. Trápil se Sainz, který si stěžoval na drobné problémy.
Při druhých pokusech však došlo na specifikum Abú Zabí - vlastně s výjimkou obou Ferrari (Vettel 1:37,023, Räikkönen 1:37:302) a Verstappen (1:37,777), což ale opět na Ricciarda nestačilo. Hülkenberg se zapletl do drobné kontroverze s Pérezem při nájezdu do rychlého kola, kdy se málem střetli před vjezdem do boxů. Kvalitní výkon zajel Massa, jehož čas 1:38,555 připravil o naděje oba piloty McLarenu, ti už nedokázali reagovat.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Vandoorne, Magnussen, Sainz jr., Stroll
Q3 - 12 minut:Opět jakoby piloti nechtěli na nic čekat a vyrazili do souboje o pole-position. Bottas už potřetí zdolal Hamiltona a jeho 1:36,213 bylo pochopitelně i rekordem Yas Marina Circuit. Hamilton zaostával o 0,172 vteřiny a rozhodně nebyl s tímto výkonem spokojen. Ferrari proklouzly pod 1:37,0 (Vettel 1:36,859, Räikkönen 1:36,985), Red Bull na něco podobného teprve čekal (Ricciardo 1:37,716, Verstappen 1:37,696). Hülkenberg si opakovaně poradil s Force Indií, zato Massovi úvodní pokus vůbec nevyšel - 1:39,824.
Ve druhé sérii musel Bottas nejdřív zdolat Ocona, ale od samotného počátku byl jeho finální útok poněkud kostrbatý, takže ho Fin vzdal a rovnou zamířil do depa. Hamilton se snažil, v první sektoru měl náskok 0,120 vteřiny, v druhém ještě vedl o 0,009 vt. Nakonec mu nevyšla závěrečná část trati a Lewis výkonem 1:36,555 nepřekonal ani sám sebe. Ačkoliv Hülkenberg rovněz druhý pokus nezvládl, Force Indii nestačilo zlepšení o nějakou tu desetinu, jen si Pérez a Ocon vyměnili místa mezi sebou. Massa nakonec i přes zlepšení o 0,724 vt. zůstal desátý. Třešničkou na dortu kvalifikace byl skok Ricciarda přes Verstappena a Räikkönena, Australan zaznamenal ještě větší progres než Massa, ona úspora v hodnotě 0,757 ho vynesla vedle Vettela do druhé řady.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.