Málo vídaná záležitost - jeden Mercedes v čele, druhý na samotném konci startovního pole. Fanoušci si kladli otázku, co předvede Hamilton a zda se díky kvalitám svého vozu dostane na samotnou špici - a čerstvý mistr světa k ní neměl vůbec daleko.
Zatímco loni byly podmínky v Grand Prix Brazílie na samé hraně regulérnosti, letos měli piloti nad hlavou jasné nebe a počasí pro diváky jako stvořené. Jenže teplota trati téměř 60 stupňů kladla mnohem vyšší nároky na životnost pneumatik. V tomto směru možná měli drobnou výhodu Hamilton a Ricciardo: první kvůli havárii v kvalifikaci startující z boxů, druhý po penalizaci posunutý na 15. příčku zvolili měkkou směs.
Start vyšel lépe Vettelovi a ačkoliv se Bottas v první zatáčce pokusil ubránit svou pozici, pilot Ferrari se protáhl před něj a bez snahy jakkoli předbíhat tím vlastně rozhodl závod. V následujících 71 kolech totiž Bottas, sice jedoucí za Vettelem na dosah (jejich odstup nikdy nepřesáhl 4 vteřiny s jedinou výjimkou) se nikdy nedokázal přiblížit natolik, aby svého soupeře přímo ohrozil.
Three cars out - and Vettel into the lead. It was quite the start in Brazil...#F1 #BrazilGP ?? pic.twitter.com/icRSUq3yX1
— Formula 1 (@F1) November 13, 2017Situaci zkomplikovali hned po startu Magnussen bojující s Vandoornem. Přitom Dán lehce strčil do Ricciarda a jeho Red Bull se postavil napříč trati a posléze doputoval na trávník. Zatímco Australan mohl pokračovat na poslední pozici, Magnussen a Vandoorne byli mimo hru. Kvůli nim také vyjel na trať safety car a Bernd Mayländer čtyřikrát protáhl startovní pole boxy, protože v Senna Esses se maršálové snažili co nejrychleji očistit trať od trosek. Popáté projelo celé pole už cílovou rovinkou a poté se mohlo zase závodit.
Startovní pole znovu vyrazilo boje v 6. kole ve složení Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Alonso, Massa, Pérez, Hülkenberg, Sainz jr. a Gasly. Jenže hned na rovince Massa za velkého ohlasu publika Alonsa předjel, zatímco první dvojice se trochu začala vzdalovat Räikkönenovi a ten zase Verstappenovi. Pozornost se tak soustředila na Hamiltona, kterému safety car rozhodně pomohl - čerstvý mistr světa se prodíral kolem soupeřů jak raketa míjející běžná letadla.
Bottas stále zůstával za Vettelem, proto se Mercedes v 28. kole pokusil odvoláním Fina do boxů změnit situaci. U Ferrari zareagovali hned o kolo později a Vettel po výjezdu sice těsně, ale s jistotou setrval před Bottasem. V čele byl v té chvíli Hamilton, který na měkké směsi vydržel až do 44. kola, kdy měl na Vettela náskok kolem 13 vteřin. Po výjezdu z boxů bylo jasné, že pokud se chce zapojit do boje o stupně vítězů, musí zlikvidovat minimálně čtvrt minuty, který ho dělil od Räikkönena. Z pátého místa tak začal sázet jedno nejrychlejší kolo za druhým, ale bylo jasné, že ani jeho superměkká směs nevydrží vše.
V 59. kole po několika drobných pozdrženích za piloty o kolo zpět se Hamilton dotáhl na Verstappena a nadvakrát ho na rovince před pověstnou Curva 3 za pomocí systému DRS zdolal. Pět kol před cílem už byl v závěsu Räikkönena, který v té chvíli dost možná rezignoval na snahu dojet Bottase a plně se věnoval obraně třetího místa. Hamilton se pokoušel útočit, ale jeho snaha vedla v 67. kole k velkému probrždění v první zatáčce, takže pneumatiky na tom byly ještě hůře. Když podobnou chybu zopakoval i o dvě kola později, dalo se očekávat, že Iceman svou pozici ubrání. Lewis to naposledy zkusil na druhé rovince s DRS, pak další snahy vzdal a do cíle dorazil s poněkud větším odstupem.
LAP 62/71: Hamilton up into P4 after passing VerstappenGap to Raikkonen in P3 = under four seconds ?#BrazilGP ?? #F1 pic.twitter.com/hmAkDMlnWz
— Formula 1 (@F1) November 12, 2017Nakonec mu nebylo přáno ani nejrychlejší kolo v závodě. Max Verstappen poté, co ho Hamilton předjel, vyslal do boxů S.O.S. kvůli naprosté neovladatelnosti vozu a doslova si "vybrečel" druhou zastávku. V jeho případě mu neublížila, protože Ricciardo na něj ztrácel 46 vteřin. Max po návratu na nových pneumatikách zajel v 69. kole rekord trati s průměrnou rychlostí vyšší než 218 km/h. Ricciardo s odlišnou strategií udělal svému kolegovi místo v 33. kole na příkaz z boxů a poté jel vlastně osamělý závod - na soupeře před sebou nestačil, sveřepě bojující trojice za ním neměla šanci ho dostihnout.
Felipe Massa si zopakoval loňskou farewell party. Už při zahřívacím kole děkoval všem, kteří ho při jeho kariéře podporovali, v závodě se mu pak vedlo rozhodně lépe než loni. Po restartu vybojoval pozici na Alonsovi a jeho tlaku dokázal odolat až do cíle, kdy se k nim přidal Sergio Pérez a ještě v posledních kolech zdramatizoval situaci. Felipe pak obkroužil čestné kolo s brazilskou vlajkou, další brazilská legenda Rubens Barrichello jej doprovodila na stupně vítězů, odkud Massa poslal divákům na Interlagosu své - snad definitivní - sbohem.
Jeho týmový kolega Lance Stroll dopil hořký kalich tohoto víkendu do dna. Po potížích v tréninku a kvalifikaci se pokoušel dohnat ztracené pozice a v jednu chvíli se pohyboval až na 12. místě, ale tři kola před cílem po probrždění v Senna Esses jeho levá přední pneumatika doznala defektu a Lance musel objet opatrně celé kolo, než se dostal k mechanikům.
Victory for Sebastian Vettel means it's time for some donuts ?#BrazilGP ?? #F1 pic.twitter.com/xR5MshKteW
— Formula 1 (@F1) November 12, 2017V Brazílii skončila i jedna pozoruhodná série. Esteban Ocon odjel celkem 27 Grand Prix bez jediného odpadnutí. Že tato řada dále nepokračovala, měl na svědomí Oconův krajan Romain Grosjean. V zatáčce Ferradura zachytil za Estebanův vůz a oba vylétli mimo trať. Force India měla obě pravé pneumatiky zničené a Ocon i přes výzvu týmu musel po chvíli oznámit, že s tímto defektem do depa nedojede. Grosjean za svůj čin dostal 10 vteřin penalizace, třebaže se tomu hodně divil, jak je u něj zvykem.
Před posledním závodem roku jsou ve hře ještě důležité pozice, Vettel má sice hodně blízko k titulu vicemistra, ale jistý kvůli třem bodům není. Zrovna tak boj v Poháru konstruktérů nabízí před Abú Zabí zajímavou šarádu mezi stájemi Toro Rosso, Renault a Haas, které dělí pouhých šest bodů. V posledním závodě rozhodně bude o co bojovat.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.