Monza uzavřela evropskou část letošní sezóny a stala se naprosto jednoznačnou kořistí týmu Mercedes. Oba piloti Stříbrných šípů porazili domácí Ferrari rozdílem třídy a Hamilton také převzal po zásluze průběžné vedení v šampionátu.
Jedna z možných zápletek padla ještě před začátkem závodu - počasí se umoudřilo a závod byl na 99,999 % veden jako suchý. Očekávalo se, že mladí piloti na špici startovního pole mohou způsobit určité komplikace a problémy, ale Stroll i Ocon se s tlakem vypořádali bez problémů. Tedy v případě Kanaďana se opatrnost promítla do faktu, že spadl na třetí místo za Ocona. Zatímco Vettel si stěžoval na mírné protočení kol a tím pádem zaostal za finskou dvojicí, Räikkönen a Bottas si to v prvním kole rozdali a Kimi se až do nájezdu na cílovou rovinku udržel před mladším krajanem. Pak už věci dostaly očekávaný spád - Bottas se přehnal kolem Ferrari a zařadil se za svého kolegu, který nasadil k trháku, na který se všichni dívali z uctivé vzdálenosti.
Pro Ferrari bylo nejdůležitější se dostat co nejdříve přes oba nečekané soupeře, jenže to nebylo lehké, protože Ocon i Stroll jeli velmi dobře. Nakonec dostal Vettel od Kimiho ve 3. kole před zatáčkami Lesmo přednost a začal se prodírat kupředu, v 5. kole zdolal Strolla, o tři kola později i Ocona. Kimi si trochu zkomplikoval situaci v sedmém kole, kdy mu vůbec nevyšel nájezd do první šikany a musel volit přímý směr s kličkováním mezi zpomalujícími prvky. Nakonec jako první ze špičky zajel v 16. kole do boxů, ale tam ho příliš nepotěšili mechanici, kteří měli problém s výměnou předního levého kola.
Jeho největší soupeři se tam vydali hned po něm - Ocon v sedmnáctém, Stroll v 18. kole. Zatímco Force India zvládla odbavení svého pilota na jedničku, u Kanaďana zaváhali pit-crew u levé zadní pneumatiky a Stroll se tak propadl za Räikkönena. Fin mezitím zkoušel dojet Ocona a postupně se mu to dařilo, nakonec ale musel čekat na finální útok až do 26. kola, kdy na cílové rovince konečně uspěl. Bylo však naprosto zřejmé, že Ferrari vůbec nestačí na Mercedesy a navíc se z hloubi pole řítila na rudé oře z Maranella hrozba jménem Red Bull.
Max Verstappen i Daniel Ricciardo startovali z hranice poslední čtvrtiny, ale Holanďan se záhy dostal na osmé místo a nehodlal se s ním smířit. Jenže v druhé zatáčce první šikany byl až příliš ambiciózní - ve 3. kole následovala kolize s Massou, při níž si Max poškodil pravé přední kolo. Na prázdné pneumatice musel objet prakticky celé kolo, v boxech byly navíc potíže s malým ohníčkem, naštěstí pro mladíka tentokrát nedošlo k dalším potížím. Max vsadil na alternativní strategii, při první zastávce vyměnil měkké pneu za superměkké a absolvoval poté ještě jeden pit-stop ve 29. kole. Výsledkem jeho stíhací jízdy byl šest kol před cílem po útoku na Magnussena postup na bodovanou pozici.
Daniel Ricciardo jel možná méně nápadný závod, ale v jeho případě tým vsadil na co nejdelší první stint. Australan zůstal na měkké směsi až do 38. kola, kdy si zajel pro superměkké. Po třech kolech na konci cílové rovinky "vyškolil" Räikkönena a vydal se stíhat Vettela, z jehož náskoku prakticky každé kolo umazal kolem jedné vteřiny. V součtu by to znamenalo, že se v posledním kole dostane do jeho závětří, ale agresivní jízda a několik nejrychlejších kol se podepsaly na pneumatikách, takže dvě kola před cílem se odstup zastavil na 4 vteřinách a bylo jasné, že přes heroický výkon Daniel zůstane mimo stupně vítězů. Fanoušci ho však poprávu zvolili díky jeho výkonu za Muže dne.
Pozornost poutal i souboj mezi Oconem a Strollem, k němuž se později přidal i Massa. Ačkoliv se Kanaďan několikrát dostal do těsného závětří Francouze, nepodařilo se mu připravit si pozici natolik dobrou, aby z ní mohl vytěžit smysluplný útok. Naopak ke konci závodu mu začal dýchat na paty týmový kolega a mladík silně znervózněl, masivně probrzdil a několikrát se dostal i kousek za hranici trati, ale ani Brazilec navzdory své zkušenosti nedokázal přivodit změnu v pořadí. Nejblíž k ní měl v posledním kole před Curva della Roggia, ale Lance jeho útok odrazil a Felipe pak zvolnil a hlídal si finišujícího Péreze, který se v posledních dvou okruzích dotáhl na tuto trojici.
Massa a Pérez si odbyli kritické momenty hned po startu. Při nájezdu do první šikany se Brazilec dostal na chvíli mimo trať, vzápětí si klepl do Vettelova pravého zadního kola a ve druhé zatáčce se "potkal" s Pérezem. Pár úlomků se vzneslo do vzduchu, ale k zásadnímu poškození nedošlo, ani vyšetřování nebylo vůbec iniciováno. Podobně jako při již zmíněném útoku Verstappena na Magnussena - Kevin se pokoušel Maxovi při nájezdu do Curva della Roggia útok oplatit, ale musel vyjet mimo trať, ani v tomto případě nebylo shledáno nic, co by bylo proti pravidlům.
Trestné vteřiny ale padaly po souboji Alonsa s Palmerem. Do třetice Curva della Roggia a 16. kolo, kdy oba kohouti bok po boku najeli do vlásenky, kterou Brit proskákal po Alonsově boku, sice se na chviličku stáhl zpět, ale ještě před Lesmo 1 znovu zaútočil a dostal se před Alonsa. Fernando samozřejmě "žaloval" a komisaři byli toho názoru, že Palmer si vzal pozici ve svůj prospěch příliš brzy. Španěla tato záležitost opravdu hodně dlouho hnětla, nakonec když na jeho dotaz, co se stalo s Palmerem, dostal od týmu odpověď, že odstoupil, úlevně do radiokomunikace zakřičel "Karma". Ale ani jemu pšenka nekvetla, protože v předposledním kole se opět ocitl v boxech a závod nedokončil, přestože v klasifikaci zůstal.
Grosjean měl opět důvod si zanadávat, protože i on měl po strkanicích na startu problémy s předním spoilerem. Díky de facto nově poskládanému roštu se Sainz jr., Kvjat i Hülkenberg dostali v jednu chvíli hodně vysoko, ale jen do výměny pneumatik. Saubery se po startu na hranici první desítky velice rychle propadly zpět a Ericsson s Wehrleinem zpestřili divákům chvíle provázené menšími akcemi vzájemným soubojem, po kterém se kouřilo od kol, ale bez dalších škod.
Hamilton sice nebyl zcela prost problémů, v 19. kole se mu před Lesmo 1 smýkl vůz, v závěru vyslal týmu poznámku o mírném poklesu výkonu, ale nic to nezměnilo na jeho dominantním vítězství. K rekordu v počtu pole-position si přidal i čtvrté vítězství na Monze a především o sice malý, ale přesto důležitý kousek vede průběžnou klasifikaci.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.