GP Itálie - kvalifikace: Sobota v Monze byla deštivá, kvalifikace byla po Grosjeanově nehodě přerušena na hodinu a půl. Poté se počasí trošku umoudřilo a začala zábava.
Vzhledem k špatným povětrnostním podmínkám se kolona na konci boxové uličky začala tvořit už dvě minuty před zavlátím zelených vlajek. Kromě promočené trati piloty trápily i nízké teploty - 17 °C měla trať, 14 °C vzduch.
Počasí se navíc podle ohlasů týmů a pilotů na začátku kvalifikace začalo zhoršovat. "Očekáváme, že se podmínky budou ještě více zhoršovat," znělo v Grosjeanově rádiu, zatímco Bottas nestačil dobrzdit do první zatáčky.
Problém byl hlavně na cílové rovince, kde piloti dostávali aquaplaning kvůli stojící vodě na trati. První obětí se stal Romain Grosjean, roztočil se jen kvůli přidávání plynu. Jeho auto zůstalo na kraji vozovky. Na trati proto a kvůli špatnému počasí zavlály červené vlajky.
Grosjean into the wall. Red flag ?Sky Go: https://t.co/bDlvcNroHY Blog: https://t.co/b3qcRtGXrA #SkyF1 #ItalianGP pic.twitter.com/l83IVGF8uq
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) September 2, 2017Po incidentu se na trať vydal safety car na inspekci trati, zdali se může závodit. Na trati je zřejmě hodně stojící vody - další inspekce trati bude ve 14:30 hod., do té doby žádné závodění.
Boat weather... ? #ItalianGP ?? @F1 pic.twitter.com/dYhy3raerI
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 2, 2017Ani o 14:30 hod. nepřišly dobré zprávy - další zdržení o 15 minut. I přestože přestalo pršet, ředitelství závodu nevyslalo piloty na trať ani o 14:45 hod. a odsunulo restart kvalifikace na 15:00 hod. Následně každou čtvrthodinu na trať vyjížděl safety car, až v 16:30 ředitelství závodu ohlásilo restart kvalifikace.
Let's call this an ode to Italian Gondoliers. Because we don't really know what else this can be. #ItalianGP #PinkPanthers pic.twitter.com/zCqfjk1V5r
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) September 2, 2017#QUALI UPDATEQ1 will RESTART at 16:40 local time#ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/fPZwqYJYor
— Formula 1 (@F1) September 2, 2017Počasí vypadalo o dost lépe, přestalo pršet a podle informací týmů už by ani nemělo začít. Podmínky na trati se tedy budou zlepšovat. I přesto se hodně jezdců shromáždilo na konci boxové uličky asi dvě minuty před zelenou vlajkou.
Na trať se vydali všichni piloti mimo Grosjeana. Po prvních pokusech se na čelo dostaly mercedesy, za nimi se usadil Vettel. Lance Stroll se na pár okamžiků vyšvihl na třetí místo.
Pořadí se ale měnilo každým kolem. Pět minut do konce začali piloti přezouvat na intermediálky.
Problém při zastávce v boxech zaznamenal Räikkönen, kterému začaly hořet brzdy. Mechanici se jej snažili rychle vypustit na trať, aby se ochladily. Fin ale málem narazil do force indie, která křižovala jeho dráhu, když mířila také přezout.
Ze změti rychlých kol nakonec nejlépe vyšel Valtteri Bottas následovaný Lewisem Hamiltonem, Vettelem, Verstappenem, Strollem, Räikkönenem, Ricciardem a Massou. Naopak nepostupují: Magnussen, Palmer, Ericsson, Wehrlein a Grosjean.
Druhá část kvalifikaceNa začátku druhé části se rozpoutala strategická bitva. Například piloti Mercedesu pokračovali na intermediálkách, ale mnoho pilotů zvolilo gumy do úplného mokra. Důvodem může být i možnost přicházejícího deště.
Pilotům začala dělat problémy poslední zatáčka. Nejdříve se v ní roztočil Vandoorne a po něm Massa. Oba piloti sice mohli pokračovat v kvalifikaci, ale zničili si hned dvě kvalifikační kola.
Do čela se dostal Verstappen před Hamiltonem, Oconem, Hülkenbergem, Kvjatem, a Vandoornem. Piloti se ale neustále zlepšují, po pěti minutách Q2 se na čelo dostal Vettel.
Massa, který se roztočil, se rozhodl přezout z intermediálek na pneumatiky do úplného mokra. Na čele se ale drží piloti s intermediálkami.
Nakonec se ale jako lepší guma zřejmě ukázaly intermediálky, protože se Massa zase vrátil do boxů, pro přechodné pneumatiky zamířil i Perez.
V posledních pokusech se vytáhli někteří mladíci. Vandoorne to dotáhl na 9. místo, Stroll na 5. místo a Verstappen na 3. příčku.
Neostoupili: Perez, Hülkenberg, Alonso, Kvjat a Sainz.
INITIAL CLASSIFICATION (END OF Q2): @MercedesAMGF1 bossing #Quali so far, can @ScuderiaFerrari respond in Q3? #ItalianGP ?? #F1 pic.twitter.com/bNsPpn8eDY
— Formula 1 (@F1) September 2, 2017 Třetí část kvalifikaceV Q3 zase začalo trochu pršet, piloti se proto tradičně seřadili na konci boxové uličky ještě před startem.
Někteří piloti zase zvolili intermediálky, ale tentokrát to bylo kvůli dešti nejspíše špatné rozhodnutí, jelikož už po prvním kole na trati se oba mercedesy vydaly pro pneumatiky do mokra.
Po prvních pokusech se na čele usadily red bully před Oconem, Räikkönenem, Strollem, Massou a Vandoornem. Hamilton, Bottas a Vettel přezouvali na pneumatiky do mokra, takže ještě neměli na kontě měřený čas.
Hamilton se zařadil na druhé, Bottas na čtvrté a Vettel na osmé místo. Problém je, že red bully na prvních místech dostanou penalizace za výměnu částí pohonné jednotky.
Na pěkném čtvrtém místě se držel Ocon, zatímco Hamiltona povolali do boxů pro nové pneumatiky do mokra. Stroll se vytáhl na 5. místo a Ocon má rozjeté nejrychlejší kolo, v posledním sektoru ale ztratil a zařadil se na třetí příčku.
Po zavlátí šachovnicové vlajky jde do čela Verstappen. Stroll jde na 3. místo, Ricciardo jde na 2. místo. To všechno ale "kazí" Hamilton, který jde do čela! Bottasovi ani Vettelovi se nedařilo, skončili na 6., resp. 8. místě.
To všechno se změní po penalizacích red bullů. Po Hamiltonovi bude startovat Stroll, Ocon a Bottas, Ferrari bude mít třetí řadu.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.