GP Rakouska - kvalifikace: Drama před dramatem, i tak by se dala nazvat kvalifikace před závodem v Rakousku. Zajímavě totiž rozdala pilotům karty pro zítřejší závod.
Pirelli už před kvalifikací informovalo, že rychlostní rozdíly mezi směsmi pneumatik nejsou velké. Proto se možná dočkáme rozdílných strategií nejen v závodě, ale i v kvalifikaci.
Třeba piloti Ferrari se vydali k prvním rychlým kolům na super měkkých pneumatikách, zatímco třeba Magnussen s Grosjeanem, kteří se nejdříve usadili na špici, užili ultra měkkých pneumatik. Francouz se potom na chvíli ocitl mimo trať v prostřední části okruhu.
Magnussen se sedm minut po začátku první části dostal na obrubník ve třetí zatáčce, což mu zničilo zadní zavěšení. To je dvojnásobná smůla pro Haas, kterému se v rakouských horách zatím dařilo.
Looks like suspension problems for MAG as he temporarily drives around Spielberg on three wheels ?#AustrianGP ?? #Quali pic.twitter.com/bcPUgD6qN0
— Formula 1 (@F1) July 8, 2017Po deseti minutách se na prvním místě usadil Hamilton, za ním Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Perez, Ocon, Magnussen, Alonso a Räikkönen.
V ohrožení byli jednoznačně piloti Sauberu, kteří se trápili celý víkend. Nelépe na tom byl Stroll - ani Williams zrovna nezářil, protože nefungoval balíček vylepšení. Další dva piloti, kteří byli na špatné straně 16. místa, byli Palmer a Sainz.
O šesté místo byla celkem rvačka. Protože Räikkönen uvízl na 11. pozici, mohly se o něj poprat jezdci ze středu pole. Chvíli tam pobýval Perez, než jej vystřídal Grosjean, čímž potvrdil dobrou formu svého týmu.
K výbornému kolu se probojoval Sainz, který na moment zastal třetí příčku, než jej vystřídal Iceman. Mimo postup se ocitly oba williamsy. A ty tam zůstaly až do konce. Spolu se saubery je do garáží doplnil Palmer. Za zmínku stojí, že prvních osmnáct jezdců se vešlo do 1,5 sekundy.
2. část kvalifikaceUž před jejím začátkem bylo jasné, že v ní bude o jednoho pilota méně, než je zvykem - Magnussenovo auto se nepodařilo rychle opravit.
Hamilton byl prvním pilotem, který začal vážně intrikařit s pneumatikami, nasadil totiž super měkké pneumatiky. Protože na nich postoupí do Q3, odstartuje na nich. Ostatní piloti si vybrali ultra měkké pneumatiky.
Po prvních pokusech se na čele usadili piloti Mercedesu, za nimi následovali Vettel, Verstappen, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Perez, Sainz a první desítku zakončil Alonso.
SPEED TRAP: MAS eliminated in Q1, but he still holds P2 on the speed gun ?#AustrianGP ?? #Quali pic.twitter.com/OkCAed8WK2
— Formula 1 (@F1) July 8, 2017
Při druhých pokusech se Vettel vyšplhal na druhé místo. Ocon vyšoupl Alonsa z desátého místa. Bottas ještě vylepšil své kolo a Ricciardo ještě předběhl Grosjeana, zatímco Verstappen a Räikkönen pošetřili pneumatiky.
Grosjean runs wide and ruins his lapSky Go https://t.co/bDlvcNroHYBlog https://t.co/b3qcRtGXrA#SkyF1 #AustrianGP pic.twitter.com/H1betdPacb
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) July 8, 2017
Vypadávají tedy Magnussen, Kvjat, Vandoorne a Alonso a Hülkenberg.
3. část kvalifikaceMax Verstappen stepoval na konci boxové uličky už minutu před zavlátím zelených vlajek. Důvod? Podle Hornera možnost deště.
Nejdříve se na čelo dostaly mercedesy s Bottasem tahajícím za delší konec provazu, potom se mezi ně vecpal Vettel. Hamilton se rozhodl zopakovat rychlé kolo, ale nezlepšil se.
Na čtvrtém místě se usídlil Räikkönen, za ním Ricciardo a Verstappen, který ve svém rychlém kole chyboval ve třetí zatáčce. Za ním se v půlce třetí části nacházel Grosjean, Perez, Ocon a Sainz.
Massive oversteer for Hamilton at T1LIVE:Sky Go: https://t.co/bDlvcNroHYBlog: https://t.co/b3qcRtGXrA#SkyF1 #F1 pic.twitter.com/kWMpkHxtjj
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) July 8, 2017
Hamilton ve svém posledním rychlém kole také chyboval, i když měl čas na začátek dalšího kola, v druhém sektoru zastavil uprostřed trati Grosjean. Navíc se Verstappen roztočil na začátku třetího sektoru.
A dramatic end to #Quali for @Max33Verstappen #AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/b1kPGUdoA7
— Formula 1 (@F1) July 8, 2017To zakonzervovalo pořadí Bottas, Vettel, Hamilton, kterému se ještě přičte pět míst za výměnu převodovky a bude startovat z osmého místa!
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.