GP Rakouska - kvalifikace: Drama před dramatem, i tak by se dala nazvat kvalifikace před závodem v Rakousku. Zajímavě totiž rozdala pilotům karty pro zítřejší závod.
Pirelli už před kvalifikací informovalo, že rychlostní rozdíly mezi směsmi pneumatik nejsou velké. Proto se možná dočkáme rozdílných strategií nejen v závodě, ale i v kvalifikaci.
Třeba piloti Ferrari se vydali k prvním rychlým kolům na super měkkých pneumatikách, zatímco třeba Magnussen s Grosjeanem, kteří se nejdříve usadili na špici, užili ultra měkkých pneumatik. Francouz se potom na chvíli ocitl mimo trať v prostřední části okruhu.
Magnussen se sedm minut po začátku první části dostal na obrubník ve třetí zatáčce, což mu zničilo zadní zavěšení. To je dvojnásobná smůla pro Haas, kterému se v rakouských horách zatím dařilo.
Looks like suspension problems for MAG as he temporarily drives around Spielberg on three wheels ?#AustrianGP ?? #Quali pic.twitter.com/bcPUgD6qN0
— Formula 1 (@F1) July 8, 2017Po deseti minutách se na prvním místě usadil Hamilton, za ním Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Perez, Ocon, Magnussen, Alonso a Räikkönen.
V ohrožení byli jednoznačně piloti Sauberu, kteří se trápili celý víkend. Nelépe na tom byl Stroll - ani Williams zrovna nezářil, protože nefungoval balíček vylepšení. Další dva piloti, kteří byli na špatné straně 16. místa, byli Palmer a Sainz.
O šesté místo byla celkem rvačka. Protože Räikkönen uvízl na 11. pozici, mohly se o něj poprat jezdci ze středu pole. Chvíli tam pobýval Perez, než jej vystřídal Grosjean, čímž potvrdil dobrou formu svého týmu.
K výbornému kolu se probojoval Sainz, který na moment zastal třetí příčku, než jej vystřídal Iceman. Mimo postup se ocitly oba williamsy. A ty tam zůstaly až do konce. Spolu se saubery je do garáží doplnil Palmer. Za zmínku stojí, že prvních osmnáct jezdců se vešlo do 1,5 sekundy.
2. část kvalifikaceUž před jejím začátkem bylo jasné, že v ní bude o jednoho pilota méně, než je zvykem - Magnussenovo auto se nepodařilo rychle opravit.
Hamilton byl prvním pilotem, který začal vážně intrikařit s pneumatikami, nasadil totiž super měkké pneumatiky. Protože na nich postoupí do Q3, odstartuje na nich. Ostatní piloti si vybrali ultra měkké pneumatiky.
Po prvních pokusech se na čele usadili piloti Mercedesu, za nimi následovali Vettel, Verstappen, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Perez, Sainz a první desítku zakončil Alonso.
SPEED TRAP: MAS eliminated in Q1, but he still holds P2 on the speed gun ?#AustrianGP ?? #Quali pic.twitter.com/OkCAed8WK2
— Formula 1 (@F1) July 8, 2017
Při druhých pokusech se Vettel vyšplhal na druhé místo. Ocon vyšoupl Alonsa z desátého místa. Bottas ještě vylepšil své kolo a Ricciardo ještě předběhl Grosjeana, zatímco Verstappen a Räikkönen pošetřili pneumatiky.
Grosjean runs wide and ruins his lapSky Go https://t.co/bDlvcNroHYBlog https://t.co/b3qcRtGXrA#SkyF1 #AustrianGP pic.twitter.com/H1betdPacb
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) July 8, 2017
Vypadávají tedy Magnussen, Kvjat, Vandoorne a Alonso a Hülkenberg.
3. část kvalifikaceMax Verstappen stepoval na konci boxové uličky už minutu před zavlátím zelených vlajek. Důvod? Podle Hornera možnost deště.
Nejdříve se na čelo dostaly mercedesy s Bottasem tahajícím za delší konec provazu, potom se mezi ně vecpal Vettel. Hamilton se rozhodl zopakovat rychlé kolo, ale nezlepšil se.
Na čtvrtém místě se usídlil Räikkönen, za ním Ricciardo a Verstappen, který ve svém rychlém kole chyboval ve třetí zatáčce. Za ním se v půlce třetí části nacházel Grosjean, Perez, Ocon a Sainz.
Massive oversteer for Hamilton at T1LIVE:Sky Go: https://t.co/bDlvcNroHYBlog: https://t.co/b3qcRtGXrA#SkyF1 #F1 pic.twitter.com/kWMpkHxtjj
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) July 8, 2017
Hamilton ve svém posledním rychlém kole také chyboval, i když měl čas na začátek dalšího kola, v druhém sektoru zastavil uprostřed trati Grosjean. Navíc se Verstappen roztočil na začátku třetího sektoru.
A dramatic end to #Quali for @Max33Verstappen #AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/b1kPGUdoA7
— Formula 1 (@F1) July 8, 2017To zakonzervovalo pořadí Bottas, Vettel, Hamilton, kterému se ještě přičte pět míst za výměnu převodovky a bude startovat z osmého místa!
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.