GP Monaka - závod aneb jako dokáže jedna nehoda zdramatizovat celý závod.
Monacká trať stejně jako včera přivítala piloty velmi teplým počasím, asfalt se přehříval dokonce přes 50 °C. Už před závodem McLaren avizoval, že na Buttonově voze provede úpravy neslučitelné s farc farmé, takže Brit do závodu nastoupí z boxů.
Na startu se nestalo nic závažného, špička si udržela své posty, Hamilton získal jedno místo, Magnussen dvě a po prvním kole zamířil Button s Wehrleinem do boxů.
LAP 17: Disaster for Hulkenberg who has a "major gearbox problem."Blog: https://t.co/gy7mcltIZI Sky Go: https://t.co/yqlBcWKxxl pic.twitter.com/tgfy1RugRk
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) May 28, 2017
O vzruch se postaral až Nico Hülkenberg, tomu v 17. kole selhala převodovka a chvíli se mu kouřilo z auta. Načež zastavil a odstoupil. Zanedlouho poté se první Räikkönen začal dotahovat na pomalé jezdce, což jej zbrzdilo a snížilo rozdíly na špičce.
Hlavní důsledek byl ale v taktických manévrech. Verstappen se pokusil přechytračit Bottase a zajel v 33. kole k mechanikům. Ten a Räikkönen jej napodobili o kolo později.
Ricciardo mezitím využil čistého vzduchu a zajížděl dobrá kola, zastávka v 39. kole jej vyšvihla až na bednu - 3. místo. Vettel zastavil o kolo později, což jej dostalo na první místo před Räikkönena.
PROVISIONAL CLASSIFICATION (LAP 41/78)All the leaders have been into the pits ?The race is on to the finish ?#MonacoGP ?? pic.twitter.com/UGPqpW3zb0
— Formula 1 (@F1) May 28, 2017
Hamilton zvolil podobnou strategii jako Vandoorne, dlouhý stint na ultraměkkých pneumatikách. Vandoorna strategie vynesla na 10., Hamiltona na 7. místo.
V 60. kole kolidoval Wehrlein s Buttonem, což Němce poslalo do bariér před tunelem. Safety car byl jednoznačným řešením, naštěstí se nikomu nic nestalo.
Let's just say Jenson isn't the only one with body fluids in his car... #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/uct83jHCFf
— Giedo van der Garde (@GvanderGarde) May 28, 2017
Zpomalení využil například Verstappen k beztrestné výměně pneumatik. I při zaváděcím vozidle neukočíroval své auto Ericsson, zabodl se do bariér v první zatáčce. Sotva jej odklidili a zavlála zelená vlajka, na stejném místě skončil závod pro Vandoorna při kontaktu s Perezem, který se jej pokusil předjet.
Quite the daftest shunt ever... pic.twitter.com/cv9sncTY6P
— Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) May 28, 2017
Tím dramatické momenty neskončily, Ricciardo, Bottas a Verstappen vytvořili sendvič a bojovali od restartu o poslední pódiové umístění.
Perez nepřestal s agresivními manévry, v La Raccasse při pokusu o předjetí vrazil do Kvjata a Rus musel následně odstoupit. Nakonec se to nevyplatilo ani Mexičanovi, který se propadl na chvost startovního pole. Mezitím odstoupil Stroll pro přehřívající se brzdy.
LAP 72/78: Collision between PER and KVY ?Race over for KVY15-race points-winning streak looks over for PER#MonacoGP pic.twitter.com/DwbR91Cz4k
— Formula 1 (@F1) May 28, 2017Do konce závodu se už nic dramatického nestalo, takže Ferrari v Monaku oslavilo vítězství po dlouhých 16 letech. Hamilton zachránil, co jen mohl, dojel závod na 7. příčce. Slavit může i Ricciardo, který vytlačil Mercedes z pódia. Naopak Räikkönen nadšený z druhého místa moc není.
Perezova kolize odsunula Force Indii z bodovaných pozic a přerušil tím sérii na bodech od minuloroční VC Rakouska. Naopak posunula na body Magnussena, který měl v závodě defekt a musel absolnovat zastávku v boxech navíc.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.