Kolotoč Formule 1 dorazil do Evropy, již tradičně tento závod hostil katalánský okruh nedaleko Montmeló. Závod je důležitý hlavně pro domácí piloty, Fernanda Alonsa a Carlose Sainze Jr. Hlavně první jmenovaný by si doma rád spravil chuť po problémech s pohonnou jednotkou od Hondy.
Ferrari se už od 3. tréninku topilo v problémech u vozu Sebastiana Vettela, který sotva v kvalifikaci vyjel na trať, do vysílačky dostal informaci, že má pomalu dojet do boxů. Začátek kvalifikace byl na zajímavé okamžiky poměrně bohatý, vzápětí se totiž roztočil Grosjean v závěrečné sekci okruhu. Vettel své auto nedopravil do boxů, namísto toho zajel prozatimně nejrychlejší čas.
Bottas ho na prvním místě sice těsně nepřekonal, ale Hamilton ano. A rovnou o 4 desetiny sekundy. Räikkönen se zařadil na 4. příčku a za něj oba red bully. Iceman se se 4. místem nespokojil, zatlačil na pilu a za Hamiltonem zaostal jen o dvě desetiny, vyhoupl se na 2. příčku.
Za red bully se dostali piloti Haasu. Okolo hranice první desítky poměrně překvapivě pohyboval i Fernando Alonso a Pascal Wehrlein. Postupně je piloti odsouvali dozadu, ale nakonec se oběma podařilo postoupit. To se nedá říct o jejich týmových kolezích.
Stejně tak vypadli i Palmer a Kvjat, i když jejich kolegové zajeli velmi dobře a postoupili. Překvapivě se trápil Williams. Zatímco Massa postoupil jen velmi těsně, Strollovi se do další části probojovat nepodařilo.
PROVISIONAL CLASSIFICATION: END OF Q1#SpanishGP #Quali ?? pic.twitter.com/1X1WdlsKoH
— Formula 1 (@F1) May 13, 2017Druhá část kvalifikace
První kolo se nepovedlo žádnému pilotu Mercedesu. Bottas probrzdil v první zatáčce a musel daný pokus vzdát, Hamilton probrzdil o chvíli později, ale jen drobně, takže kolo dokončil.
Na čele tedy žádné překvapení - Mercedes promíchaný s Ferrari, za nimi Red Bull. Dlouho to vypadalo, že nejlepším Španělem bude Sainz, který držel 7. příčku. Na konec jej ale vytlačil Alonso. Zlepšilo se ale hodně dalších pilotů a Španěly vytlačili na hranici nejlepší desítky. Alonso se těsně udržel, Sainz ne.
Grosjeanovi se v poslední sekci zatáček nedařilo, zase tam vyjel mimo trať a připravil se o poslední pokus. Naopak vše vyšlo Force Indii, která do nejlepší desítky dostala oba své piloty. Poslední postupové místo si zarezervoval posledním pokusem Massa a vyšoupl Magnussena.
PROVISIONAL CLASSIFICATION, Q2Tight at the top as we head to the final top ten shootout in Barcelona #SpanishGP #Quali ?? pic.twitter.com/7Y8N5Ip22p
— Formula 1 (@F1) May 13, 2017Třetí část kvalifikace
Piloti Mercedesu a Ferrari se o těsné souboje postarali už od začátku. Bottas si neodpustil pár chybek, stejně tak Vettel. Na čelo se dostal Hamilton s týmovým kolegou v závěru. Kolo se povedlo i třetímu Räikkönenovi a pátému Verstappenovi, oba předčili své týmové kolegy. Nikdo další na trať v první pětiminutovce nevyjel.
A look at how Bottas slid wide at the final turn and lost a bit of time LIVE: https://t.co/b3qcRtGXrA #SkyF1 #F1 pic.twitter.com/ssCNPEvRq0
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) May 13, 2017
K úplně posledním kvalifikačním pokusům vyrazil k radosti všech fanoušků i Fernando Alonso a vlastně i všichni ostatní piloti, kteří se do nejlepší desítky probojovali.
V posledním pokusu se všichni v prvních dvou sektorech zlepšovali, na špici se Bottas ale kvůli tomu poslednímu nedostal. Hamilton se vůbec nezlepšil, i když po druhé části okruhu na sebe získal čtvrt sekundy. Vettel se vyšvihl na druhé místo a Iceman nezajel lepší čas.
Obrovským překvapením je Fernando Alonso, který se zvládl udržet na 7. místě! Až za ním skončily force indie a Massa.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.