Jak dopadly kvalifikační boje na okruhu v ruském Soči?
? GREEN LIGHT ?Q1 underway! #Quali #RussianGP ?? #F1 pic.twitter.com/MBw5eGTblE
— Formula 1 (@F1) April 29, 2017Piloti vyrazili hned na ultraměkkých pneumatikách, což je nejměkčí dostupná směs. Několik pilotů v čele s mercedesy volí strategii jednoho zahřívacího kola navíc, to je o zhruba deset sekund pomalejší než špička. I přes to, že má trať teplotu skoro 40°C, mají problémy se zahřáním pneumatik. Hamilton nejspíše využije více pokusů, protože ve svém rychlém kole chyboval.
SPEED TRAP: Much more aggressive than a gentle Stroll early in qualifying ?? #RussianGP ?? #Quali pic.twitter.com/8VuKaRiQNh
— Formula 1 (@F1) April 29, 2017Bottasovi ale strategie vyšla a dostal se na čelo s náskokem téměř jedné sekundy na piloty Ferrari. Ti však nazuli superměkkou směs, tu měkčí zřejmě šetří na později a více jim svědčí. Jsou jediní, kteří nevyužili nejměkčí gumu.
V dalším kole se Hamilton zařadil za Bottase. Ferrari se stále na o krok tvrdších gumách dotáhlo na půl, respektive devět desetin sekundy. Za nimi se seřadili Verstappen, Hülkenberg, Ricciardo, Massa, Pérez a Ocon, co se nejlepší desítky týče. Čtyři minuty do konce jsou mimo postup Alonso, Vandoorne, Wehrlein, Grosjean a Ericsson.
Alonso se vytáhl na 14. místo a k postupu mu pomohl Pascal Wehrlein, který se roztočil ve 3. sektoru a způsobil tam žluté vlajky. Svým způsobem mu pomohl i Palmer, který příliš střihl zatáčku v prvním sektoru a zvýšený obrubník ho poslal do zdi. Tím pádem Španěla z 16. místa nemohl už ohrozit.
BREAKING: ELIMINATED, Q116 PAL ?17 VAN18 WEH19 ERI20 GRO#Quali #RussianGP ?? #F1 pic.twitter.com/6Hf2KpE3n1
— Formula 1 (@F1) April 29, 2017PROVISIONAL CLASSIFICATION (END OF Q1) Mercedes leading the way #Quali #RussianGP ?? #F1 pic.twitter.com/0CqBjW22Kf
— Formula 1 (@F1) April 29, 2017 2. část kvalifikaceKev's out on track for his first #Q2 run. #RussianGP pic.twitter.com/icVuiAmigX
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) April 29, 2017Nejrychleji na trať vyjeli piloti Williamsu, takže se na chvíli zařadili na první dvě místa. Tentokrát už Ferrari vyjelo na ultraměkkých gumách, což zajistilo Räikkönenovi čas 1:34,053 s. Fin ve službách Mercedesu jej však zostudil časem o tři čtvrtě sekundy rychlejším. Se stejným deficitem dokončil kolo i Vettel. Hamilton za svým týmovým kolegou zaostal o půl sekundy.
Can local hero @kvyatofficial (P11) squeak into Q3? #Quali #RussianGP ?? #F1 pic.twitter.com/2pE7q8lZQY
— Formula 1 (@F1) April 29, 2017Pátý Verstappen už ztratil skoro dvě vteřiny a na šestém místě figuroval Hülkenberg. Za ním byl Massa, Ricciardo, Ocon a Strol, který zakončil nejlepší desítku. Domácí miláček Kvjat se pohyboval na špatné hraně postupu, na Strolla mu chybí pouze 4 tisíciny, ale ani další rychlé kolo mu nezaručilo postup.
Takže dvě minuty před koncem provizorně nepostupují Kvjat, Sainz, Magnussen, Alonso a Pérez, který ještě nezajel žádné rychlé kolo. S prvním mávnutím šachovnicové vlajky však řadí své jméno na 9. místo tabulky. Sainz se ještě stihl dostat na jedenácté místo a Hülkenberg s Vettelem podívat mimo trať. Chyboval i Stroll, takže zůstal dvanáctý.
PROVISIONAL CLASSIFICATION (END OF Q2) One-two Finnish ? #Quali #RussianGP ?? #F1 pic.twitter.com/PDiaVR2fKR
— Formula 1 (@F1) April 29, 2017 3. část kvalifikaceMercedesy zase zvolily strategii s jedním zahřívacím kole navíc, takže se nejdříve na prvních dvou místech vyhřívalo Ferrari. Bottas jen o pár setin nestačil na prvního Räikkonena a Hamilton chyboval a zaostal o více než sekundu. I tak je pohodlně na 4. příčce.
All eyes glued to the screens in the garage... this is tense! ? #RussianGP #Quali #F1 pic.twitter.com/GxQaoHxYL7
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) April 29, 2017Za nimi se jezdci seřadili v tomto pořadí: Ricciardo, Verstappen, Massa, Perez, Hülkenberg a Ocon.
Räikkönnen se sice zlepšoval, ale chyboval v poslední zatáčce a nezrychlil. Těsně se před něj dostal Vettel, Bottas se nezlepšil a i Hamilton zaostal o půl vteřiny, takže mu zůstává 4. místo. Ferrari má celou první řadu pro sebe!
BOOOM! #Seb5 #RussianGP #ForzaFerrari pic.twitter.com/az5QYlB2wu
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) April 29, 2017Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.