Jak probíhala Velká cena Japonska vozů Formule 1?
Start proběhl velmi zajímavě. Lewis Hamilton se od roštu odlepil velmi špatně, což ovlivnilo i start Daniela Ricciarda, který se mu horko těžko vyhýbal. Hamilton se propadl až na 8. místo, Ricciardo na čtvrté. Rosberg odstartoval dobře a udržel si první místo. V ostatních případech se pozice moc neměnily, pořadí po páru kolech vypadalo následovně: Rosberg, Verstappen, Vettel, Pérez, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg a až osmý Hamilton.
V sedmém kole se Hamilton dostal před Hülkenberga. Mercedes měl nejlepší tempo, druhým nejlepším týmem bylo Ferrari, oba jezdci tohoto týmu se nalepili na jezdce Red Bullu. Ti se oba v 11. kole rozhodli zajet pro výměnu pneumatik, dostali tvrdou směs. Tím se spustila lavina dalších zastávek v boxech. Díky zastávkám si o jednu pozici polepšil Ricciardo a o dvě příčky Hamilton. Brit se o pár momentů později dostal i před Ricciarda a vychutnal i si williamsy, které ještě nebyly v boxech, dostal se tedy na 4. místo.
LAP 15/53RAI passes both PER and PAL in one move! ? P8 for the Finn ?#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/34VSS0jY1D
— Formula 1 (@F1) October 9, 2016Williamsy se staršími pneumatikami se propadaly polem. Ve dvacátém kole se v poslední šikaně roztočil Esteban Gutierrez, který probrzdil v souboji. Pořadí před polovinou závodu se ustálilo na Mercedes, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Red Bull, Ferrari, dále oba jezdci Force Indie a po nich Williamsu. Ferrari se dotahovalo na Red Bull, ale nevypadalo, že by jezdci měli tempo na předjetí. Hamilton sice dotahoval Vettela, ale jeho ztráta na Němce byla přes 11 sekund.
Několik pěkných soubojů bylo mezi piloty McLarenu, Sauberu a Toro Rosso, nicméně až o patnácté místo. V polovině závodu se u mechaniků objevily willamsy a Räikkönen, který se snažil podseknout Ricciarda. Svou zastávkou spustil řetězovou reakci. Ricciardo zastavil o několik kol později a zastávka trvala o 3 vteřiny déle, než je obvyklé. Tím pádem se Räikkönen dostal před něj.
Zajímavou strategii zvolilo Ferrari. Hamilton se sice dostal na 3. místo, které patřilo Vettelovi, jenže ten pro poslední úsek nasadil měkkou sadu, zatímco Hamilton tvrdou. Vettel se hned nalepil na zadní křídlo Hamiltona. Pořadí se tedy prozatím ustálilo na podobě: Rosberg, Verstappen, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Pérez, Hülkenberg, Massa a Bottas. To vše v 38. kole z 53.
LAP 36/53HAM's mirrors full of Ferrari red...Vettel flying on the 'quali' softs ?#JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/570Q2bRH6T
— Formula 1 (@F1) October 9, 2016Hamilton spíše než aby se bránil útokům Vettela, stahoval Verstappena na druhém místě. Sebastian Vettel si celý závod stěžoval na jezdce o kolo zpět, kteří jej zdržovali. "Je to směšné," stále naštvaně hlásil do vysílačky.
Osm kol před koncem závodu se Hamilton dostal za Verstappena, vzhledem k šampionátu se před něj potřeboval dostat. Po několik kol jej následoval, ale Verstappen měl vždy dobrý nájezd na cílovou rovinku a chytře využíval energii z rekuperačních systémů. Hamilton svedl s Verstappenem velký souboj před poslední šikanou, Verstappen pokryl vnitřní stopu, což Hamilton nečekal. Brit následně probrzdil a vyjel mimo trať. To ho nestálo moc času, ale i tak tím souboj s Verstappenem prohrál.
? #JAPANESEGP LAP CHART ? ROS = ??#F1 pic.twitter.com/NYba1ZNaD9
— Formula 1 (@F1) October 9, 2016Vzhledem k výsledku závodu se Mercedes stává vítězem šampionátu týmů!
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.