Po třech trénincích se dá říci, že na Autodromo Hermanos Rodriguez budeme svědky obvyklého rituálu letošní sezóny. Kvalifikace podle předchozího vývoje by měla být doménou Stříbrných šípů. Leč ještě hodinu počkejme a teprve pak řekněme ono uvolněné "hop".
Vítejte na trati, kam se vrací F1 po 23 letech a piloti opět budou moci předvést pod kupovitou oblačností, kde teplota vzduchu vystoupala na 21 °C, trať "sálá" hodnotou 36 °C, a za poměrně silného větru máme vlhkost 51 %.
Do kvalifikace nastoupí pouze 19 pilotů (tedy pokud se ještě u někoho neprojeví potíže různého charakteru), protože problémy u Buttonova motoru z prvního tréninku se nepodařilo úspěšně vyřešit. Brit tak má pro kvalifikační hodinu volno.
1. část kvalifikace
Piloti na nic nečekají a vydávají se na trať, jako první tradičně Manor Alexe Rossiho. Dá se předpokládat, že piloti se budou snažit vzhledem k mrakům hrozícím případnou přeháňkou zajistit si co nejlepší čas pokud možno co nejdříve. Samozřejmě průjezd Péreze kolem tribun vyvolává velké nadšení mezi diváky.
Průběžně první se zatím umístili piloti Sauberu - Nasr 1:23:400, Ericsson 1:23,433, ale vzápětí je překonává Bottas (1:22,622). Pérez se řadí prozatím na druhé místo - 1:22,671. Rosberg si spíše vyzkoušel trať časem pod 1:31,0, Hamilton zvyšuje laťku časem 1:21,397. Rosberg se vzápětí věší na něj - 1:21,518. Všichni piloti k prvním pokusům vyjeli na bíle označených pneumatikách. Třetí a čtvrtí jsou piloti Williamsu, ovšem Rosberg se rozhodl Hamiltona vyzvat k boji, takže nový průběžný čas je 1:21,140. Hamilton deset minut před koncem Q1 prolomil hranici 1:21,0 a nyní stanovil maximum - 1:20,995. Stále čekáme na oba vozy Ferrari, které ještě nemají jediný měřený čas, podobně jsou na tom i Lotusy. Hamilton zaznamenává další zlepšení (1:20,808), další pořadí je Rosberg, Bottas, Kvjat a Ricciardo.
Australan už přezul na měkkou, žlutě označenou směs - 1:21,247. Konečně máme na trati i Ferrari, obě na měkké směsi, zatímco Räikkönen se zařadil na šesté místo, Vettel časem o 4,355 vteřiny horším Hamiltona je zatím na 16., nepostupové příčce. Dokonce i Rossi je před ním, ale Vettel se nyní pouští do boje o další kvalifikační příležitost. A pět minut před koncem kvalifikace se mu to daří - 1:20,503 znamená skok do průběžného čela prvního kvalifikačního klání. Prozatím jsou mimo hru Massa, Alonso a oba Manory. Přitom Massa má na svém kontě nejvyšší naměřenou rychlost - 364,4 km/h.
Jak to už bývá zvykem, poslední minuty před šachovnicovou vlajkou jsou ve znamení urputné snahy. Alonso se sice zlepšil o jedno místo, ale stále je mimo postupová místa. Oba Manory mají propastné 4 vteřiny ztráty, Rosberg vylepšuje maximum první kvalifikace na 1:20,436. V tuto chvíli má postupový čas hodnotu 1:21,577. Byli jsme svědky několika drobných výjezdů z trati, povedl se i Rosbergovi, ale většinou šlo jen o kratičké záblesky žlutých vlajek. Černý Petr zůstal v rukou Alonsa, Nasra, Rossiho a Stevense. Oba McLareny tak zůstanou opět v závěru startovního pole, Rossi opět dokázal porazit zkušenějšího Stevense, přičemž nejpomalejší vozy startovního pole ztrácely bezmála 4 vteřiny na prvního Rosberga.
2. část kvalifikaceDo té se vřítil jako první vítěz prvního tréninku Verstappen (na měkkých pneu), ovšem za ním se na dráhu Autodromo Hermanos Rodriguez vydalo prakticky celé startovní pole, opět s výjimkou Ferrari, tam si dávají načas.
Holanďan nám také logicky stanovil první srovnávací čas - 1:21,184. Ricciardo je ovšem vzápětí lepší - 1:20,783, ovšem vzápětí je překonán Kvjatem a poté Hamiltonem - 1:20,129. Rosberg má opět pomalejší, o osm vteřin horší čas než Hamilton, ale to nelze brát jako směrodatné. Sotva se však dostal na dosah Hamiltona, Brit se proboural pod hranici 1:20,0 - zajíždí 1:19,829 (Rosberg vedl jen chviličku časem 1:20,053).
Räikkönen už vyjel na trať, ale zatím je poslední s 3,5 vteřinovým odstupem, na Vettela stále čekáme. Kimi je nyní v rychlém kole, ale 1:22,494 ho nijak vpřed neposouvá. Aby toho nebylo málo, vystřihl dlouhý smyk na konci cílové rovinky, ale udržel motor v chodu a pokračuje. Do rádia si postěžoval na brzdy.
Pět minut před koncem je mimo hru Verstappen, Maldonado a Räikkönen. Vettel se vydal na trať a předvedl hrůzostrašný čas - 1:24,048. Vzápětí se pokusil o rychlou odpověď a po dvou sektorech to vypadá dobře. Zvládl i poslední a časem 1:20,045 se posunul na druhé místo. Zato Kimi odstartuje do závodu z hloubi startovního pole, tři a půl minuty před koncem druhé části kvalifikace vystoupil z vozu a svůj čas už nebude moci zlepšit.
Také Vettel už si zajel odpočinout, na trati teď bojuje o naději Felipe Massa, který je průběžně na dvanáctém místě. A jak se zdá, nad tratí se objevují drobné dešťové kapky. Massa možná i proto nezvládl předposlední pokus, ale ještě bojuje o šanci. Na trati jsou ještě Maldonado, Ericsson i Verstappen, těm všem jde o to se dostat do první desítky. Verstappen se posouvá na osmou příčku, tím vyšachoval Grosjeana, postup se daří i Massovi, tím je ze hry Sainz. Kromě něj i oba Lotusy (Maldonado přišel o šanci kvůli smyku těsně před nájezdem na cílovou rovinku) a Ericsson plus zmíněný Räikkönen. Tato část kvalifikace se jela na měkké směsi.
3. část kvalifikaceTeď už jde o všechno. Pochopil to i Hamilton a stojí na konci boxové uličky jako první. Za ním se řadí ostatní soupeři - Rosberg, Ricciardo, Verstappen a Bottas. Tentokrát nečeká ani Vettel a vydává se malým odstupem na trať, v boxech vyčkává Pérez.
Do měřeného kola pod stále hrozícími mračny najíždí na žluté směsi Hamilton - po projetí cílem máme opět možnost srovnávat: 1:20,120, jenže protože mistr světa udělal drobnou chybičku před nájezdem do úseku pojmenovaném po Mansellovi, jde do čela Rosberg časem 1:19,690. Za Mercedesy jsou seřazeni Kvjat, Verstappen, Ricciardo, Massa, Vettel a Bottas. Hamilton zvedl hozenou rukavici výkonem 1:19,668, jenže Němec se odmítá nechat zatlačit do kouta - 1:19,480. Po krátkém působení obou Williamsů za Mercedesy se ke slovu dostává Vettel: 1:19,850.
Na konci první poloviny tréninku se na 4. místo posouvá Kvjat - 1:20,398, ostatní piloti v boxech chystají svůj poslední útok. Vůbec nevyjeli na trať Pérez a Hülkenberg, Rosberg měl potíže s rychlostí při nájezdu do boxů. Druhou polovinu poslední kvalifikační části načal Ricciardo, ale od prvního sektorů ztrácí (zatím je z osmičky, která se na trati objevila, nejpomalejší). Nakonec časem 1:20,399 poskočil na 5. průběžné místo. Na trati je konečně i mohutně povzbuzovaný Pérez - teď už ve většině případů půjde o poslední pokusy, protože do konce tréninku zbývá minuta a půl.
Obě Force India jsou poslední - Hülkenberg s více než čtyř, Pérez téměř s osmivteřinovou ztrátou. Hülkenberg se posouvá před svého kolegu, ten mu to ale na poslední chvíli oplácí. To jsou ale poslední změny, které v tuto chvíli mexické publikum uvidí. Rosberg děkuje týmu za své páté letošní pole-position, Pérez před domácím publikem odstartuje z páté řady s týmovým kolegou. Vettel ještě do rádia vysvětlil, že mu trať přišla poněkud kluzká a nechtěl v závěru tréninku riskovat.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.