Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemných soubojích během závodního víkendu v Rusku? Opět se ohlédneme za tamějším podnikem a prozkoumáme jejich výkonnost v kvalifikaci i v závodě.
Rosberg u Mercedesu podruhé v řadě za sebou porazil Hamiltona, když byl o 0,32 s rychlejší, a snížil nepříznivý stav na 3:12. Sám ale později přiznal, že sám plně nerozumí tomu, díky čemu je najednou lepší než jeho týmový kolega. Rychlejší byl od prvních jízd v Q1, kdy se Lewis nevěřícně ptal svého inženýra: "Řekl jsi, že na Nica ztrácím sekundu?" V Q3 svůj poslední pokus po smyku v 13 zatáčce dokonce vzdal.
Na třetí pozici se po skvělém výkonu před obě Ferrari dostal svůj Williams Bottas, zatímco frustrovaný Massa stěžující si na provoz vypadl už v Q2 a skončil zcela mimo pozici - na 15. příčce. Rozdíl mezi nimi dosáhl v rozhodující části 1,7 sekundy.
U Ferrari pokračuje ve spanilé jízdě Vettel, jenž předčil Räikkönena téměř o 4 desetiny a vede už 12:2. Kimi si v Q3 čas nedokázal zlepšit, i ve svém posledním pokusu udělal chybu, když byl příliš široký v zatáčce š. 13. Seb pro změnu litoval ztráty třetího místa. Uvedl, že během kvalifikace při klesajících teplotách postupně "trochu ztrácel cit pro auto."
Ve velmi dobrém světle se ukázala Force India. Hülkenberg byl jen o 0,032 s rychlejší než Pérez, což byl nejmenší rozdíl mezi týmovými kolegy v kvalifikaci. Po patnáctém podniku sezóny vede 10:5. Nico je průměrně o 0,141 s rychlejší.
U Lotusu se do elitní desítky dostal jen Grosjean, Maldonado byl v Q2 o sekundu pomalejší a vypadl. Mezi těmito dvěma piloty je letos v kvalifikacích největší rozdíl - Francouz, jenž bude od příštího roku reprezentovat americký Haas, vede už 14:1, průměrně má 4 desetiny navrch.
Ricciardo s Red Bullem na domácí půdě předčil o dvě desetiny Kvjata, který také vypadl v prostřední části - po Rusku je stav 11:4. U Toro Rosso do kvalifikace po velké havárii v třetím tréninku nenastoupil Sainz, Verstappen ale postoupil mezi nejlepších deset, kde dokonce předčil i Ricciarda.
Nasr letos poosmé porazil Ericssona a dostal svůj Sauber před oba McLareny. Tam byl rychlejší Button, jenž srovnal na 6:6. Alonso se ale kvůli penalizaci za otestování nové specifikace pohonné jednotky v prvním tréninku snad ani moc postoupit nesnažil, na Jensona ztratil 4 desetiny. S výsledky nové pohonné jednotky byl tým povzbuzen, Fernando s ní bude moci příští týden v Austinu i závodit.
Manor za nejbližším soupeřem - Ericssonem se Sauberem - zaostával o tři sekundy. Do kokpitu se po dvou absencích vrátil Merhi, byl však o desetinu pomalejší a se Stevensem prohrává 3:8.
Závod
Strategie byly ovlivněny nízkou degradací a opotřebením pneumatik na hladkém asfaltu i vysokou spotřebou paliva. Mercedesy najely hodně pomalu na rošt, aby znemožnily raketový start Ferrari, které na zahřátí pneumatik musí pracovat tvrději. Doplatil na to zejména Hülkenberg, který se při brzdění do druhé zatáčky roztočil. Dotknul se přitom Verstappena, jenž dostal defekt, a tvrdě do něj narazil Ericsson. Ředitelství závodu proto na dráhu hned vyslalo safety car.
Rosberg první místo s vypětím všech sil udržel, jenže krátce po restartu ho postihl problém s plynovým pedálem. Když ho uvolnil, nevracel se naplno do polohy 0. Motor při brzdění udržoval otáčky, proto vyjížděl ze zatáček mimo trať. Nico pak musel opatrně zajet k mechanikům a láteřil kvůli poškozené součástce v hodnotě několika korun. Hamilton pak bez problémů využil nabídnutou šanci na 42. vítězství ve své kariéře.
Bottas stahoval Hamiltona, ten ale jen šetřil palivo. Valtteriho brzy umravnil o sekundu rychlejším kolem. Za ním se držel jeho krajan Räikkönen, který svého týmového kolegu Vettela brzdil. Ferrari do jejich soupeření týmovou režií nikterak nezasahovalo, viditelně rychlejší Sebastian se před Kimiho ale brzy dostal.
Ve 12. kole tvrdě naboural Grosjean v táhlé zatáčce č. 3 při pronásledování Buttona s McLarenem, který postupně s oběma piloty přicházel o pozice. Na trať se podruhé dostal safety car. Došlo k tomu ještě před plánovanými zastávkami v kritické fázi, a proto se bylo třeba rychle rozhodnout.
Ferrari mělo v tu chvíli možnost povolat do boxů Räikkönena a vyhnout se tak zbytečnému duelu na dráze. A zřejmě by mu tím také zajistili pozici na pódiu. K výměně pneumatik ale zamířily jen čtyři auta: Button, Pérez, Ricciardo a Sainz. Podle ostatních týmů na to bylo příliš brzy, což bylo vzhledem k trvanlivosti pneumatik trochu překvapivé.
Těžko pochopit, proč Scuderia strategie svých pilotů nerozdělila, zvlášť když jeden brzdil druhého. Přitom kdyby do boxů zajel, propadl by se jen za Kvjata a Nasra, protože Pérez i Ricciardo se hned rozhodli využít safety car fáze.
Vettel při brzdění do druhé zatáčky donutil Kimiho k chybě. Rádiem se dotázal, jestli mu má kvůli zkrácení dráhy přepustit pozici, než ale dostal odpověď, Sebastian se prosmýkl o tři zatáčky dále přes něj.
Po restartu auta na čele urazila 9 kol, než zamířila k regulérním zastávkám. Bottasovi odcházely rychle zadní pneumatiky, proto musel k mechanikům poněkud brzy. V 26 kole se od nich dostal do provozu (za Sainzem) a druhé místo přepustil Vettelovi, který zvládl v rychlém tempu ještě několik kol. Williams navíc předvedl další pomalou zastávku, což je letos jejich slabinou, které jsme se před Ruskem věnovali.
Místo Räikkönen a Bottase na pódium k Putinovi nakonec vystoupal Pérez, popáté ve své kariéře. Využil včasné safety car fáze a jako první se vydal do boxů, od 17. do 53. kola hlídal si pneumatiky a přitom si dokázal udržovat velmi slušnou rychlost - jak to předváděl se Sauberem v sezóně 2012.
Tři kola před koncem jej oba Fini dojeli. Rádiem dostal informaci o tom, aby druhé auto pustil před sebe, pokud jej předjede první z nich, s tím, že bojují o pozici a mohlo by dojít ke kolzi.
K té v posledním kole opravdu došlo. Závodní inženýr Dave Greenwood svého svěřence povzbuzoval: "Poslední kolo Kimi. Je to všechno nebo nic." Räikkönen v třetí zatáčce stahoval Bottase, který se soustředil na dobrý výjezd ze té čtvrté místo zaujetí defenzivního postavení. Kimi šel pozdě na brzdy a do Valtteriho narazil. I když pár lidí se Kimiho zastává s tím, že mu měl jeho krajan nechat více místa, tak je nutné si uvědomit, že se pilot Ferrari do této pozice dostal velmi pozdním brzděním.
Šlo o jednoznačnou chybu Räikkönena, jenž zoufalým manévrem připravil nešťastného Bottase o 15 bodů a stupně vítězů. Čtyři body navíc díky tomu vytěžil Massa, což je nedostatečnou náplastí pro Williams, který bude chtít odolat závěrečnému útoku Red Bullu na třetí příčku v šampionátu konstruktérů.
Räikkönen, na Vettela ztrácí stále více, sice byl potrestán přičtením třiceti sekund, přesto mu to stačilo na osmé místo a odměnu v podobě čtyř bodů, zatímco Bottasovi závod zničil zcela. Z tohoto pohledu je jeho penalizace velmi mírná.
Hülkenberg za spornější incident v Singapuru dostal tři místa na startu v závodě v Japonsku. Nico tehdy musel odstoupit, zatímco Massa vyjíždějící z boxů pokračoval. V Monaku Verstappen neodbrzdil a sestřelil zezadu Grosjeana, za což dostal trestných pět míst na roštu v Kanadě.
Romain za náraz do soupeře před léty dostal dokonce zákaz startu v následujícím závodu či Schumacher ve stejném roce po kolizi s Vergnem 10 trestných míst. Komisařů FIA se obvykle zastávám a snažím se oponovat inženýrům, kteří tvrdí, že straní Ferrari, tentokrát si ale nad nedostatkem konzistence v jejich rozhodování musím veřejně povzdechnout.
Postavení v šampionátu
Hamilton dále zvyšuje svůj náskok na čele a na druhou příčku se dostává Vettel. Po Velké ceně Ruska si v celkovém pořadí polepšil také Kvjat, jenž se dostal před svého týmového kolegu Ricciarda, a Pérez, který se díky výbornému výsledku posouvá před Grosjeana.
Přes 450 fotografií z Velké ceny Ruska 2015 včetně možnosti filtrování dle svých oblíbených jezdců a týmů (či jejich kombinací) najdete zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.