Podruhé se smečka F1 vydala na půdu v ruském Soči, kde se může minimálně v případě Poháru konstruktérů rozhodnout o jeho (staro)novém držiteli. Hned první trénink však začal zádrhelem, který start o půl hodiny posunul.
Důvodem byl únik nafty na závodní dráhu, několik desítek metrů se táhnoucí dvě stopy od zatáčky 7 po zatáčku 10 přinutily pořadatele start odložit a povolat do akce traťové maršály, kteří proudy vod a za pomocí košťat nevítanou překážku odstraňovali.
Důsledkem této nepříjemnosti bylo jednak zkrácení tréninku na 60 minut, a pak značné problémy pilotů. Většina z nich prvních dvacet minut pouze na pneumatikách intermediate absolvovala instalační kola, Rosberg si aspoň vyzkoušel tři starty z konce boxové uličky, piloti Williamsu pro jistotu otestovali, jak se bude vůz chovat na trati s pneumatikami do mokra.
Až po dvaceti minutách vyrazil první statečný Alonso na měkkých slickách, ale bylo vidět, že zmíněný úsek je pro tuto směs pořád hodně nevhodný. Čas 2:00,736 to nakonec napovídal. Španěl sice ukrajoval z tohoto výsledku další vteřiny (1:56,327, 1:53,854), ale pořád měl k optimální závodní stopě daleko. Po půlhodině zaznamenal teprve druhý měřený čas Ericsson (1:58,926) a po pár minutách se k nim přidal Button (1:55,781). Ostatní čekali opravdu až na poslední dvacetiminutovku.
Pochopitelně nebyly vůbec žádným překvapením časté problémy pilotů se vůbec vejít na trať, zejména zatáčka 8 byla hodně tvrdým oříškem. Hodiny tu předvedl například Räikkönen, hodně daleko z trati vyjeli Vettel a Kvjat. Ruský pilot měl vůbec těch problémů víc než dost, evidentně byl hodně namotivovaný i v době, kdy vlastně ještě o nic nešlo a málem opřel v zatáčce na konci dlouhé úvodní pasáže svůj red bull o bariéru.
Trať nakonec přeci jenom postupně vyschla, nepotvrdila se ani predikce deště, a tak se mohlo v posledních pěti minutách začít bojovat o nejlepší čas. Nejdřív měl dobře nakončeno k úspěchu Vettel, jemuž se podařilo dostat pod hranici 1:46.0 (1:45,491), za ním se držel ambiciózní Hülkenberg (1:45,987), zatímco Mercedesy zatím byly spíše váhavé (Hamilton 1:47,500, Rosberg, 1:46,411).
Drama nakonec nastalo doslova v poslední minutě, kdy se prakticky celé startovní pole snažilo urvat když ne co nejlepší, tak alespoň nějaký čas. Nejdřív zkazil Hamiltonovi rychlé kolo Massa, který v zatáčce 8 přímo před jeho přídí vykroužil elegantní hodiny. V dalším kole slušně rozjetý výkon zazdil Angličan v předposlední zatáčce, kdy mu jeho Mercedes "uklouzl" až téměř k bariéře. Zdálo se, že smát se bude Rosberg, který dokončil své kolo už po šachovnicové vlajce, ale za ním byl ještě další Nico, ten méně slavný a úspěšný na Force India, aby nakonec krajanovi vypálil rybník.
Dopolední, poněkud rozpačitá a zmatená podívaná, tedy skončila německým triumfem, naši západní sousedé obsadili pomyslné stupně vítězů. Odpolední trénink slibuje rovněž drama, protože je předpovídána možnost deště, budeme tedy zvědavi, co se na trati v Soči stane.
Přehled všech kol najdete zde (PDF).
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.