Podruhé se smečka F1 vydala na půdu v ruském Soči, kde se může minimálně v případě Poháru konstruktérů rozhodnout o jeho (staro)novém držiteli. Hned první trénink však začal zádrhelem, který start o půl hodiny posunul.
Důvodem byl únik nafty na závodní dráhu, několik desítek metrů se táhnoucí dvě stopy od zatáčky 7 po zatáčku 10 přinutily pořadatele start odložit a povolat do akce traťové maršály, kteří proudy vod a za pomocí košťat nevítanou překážku odstraňovali.
Důsledkem této nepříjemnosti bylo jednak zkrácení tréninku na 60 minut, a pak značné problémy pilotů. Většina z nich prvních dvacet minut pouze na pneumatikách intermediate absolvovala instalační kola, Rosberg si aspoň vyzkoušel tři starty z konce boxové uličky, piloti Williamsu pro jistotu otestovali, jak se bude vůz chovat na trati s pneumatikami do mokra.
Až po dvaceti minutách vyrazil první statečný Alonso na měkkých slickách, ale bylo vidět, že zmíněný úsek je pro tuto směs pořád hodně nevhodný. Čas 2:00,736 to nakonec napovídal. Španěl sice ukrajoval z tohoto výsledku další vteřiny (1:56,327, 1:53,854), ale pořád měl k optimální závodní stopě daleko. Po půlhodině zaznamenal teprve druhý měřený čas Ericsson (1:58,926) a po pár minutách se k nim přidal Button (1:55,781). Ostatní čekali opravdu až na poslední dvacetiminutovku.
Pochopitelně nebyly vůbec žádným překvapením časté problémy pilotů se vůbec vejít na trať, zejména zatáčka 8 byla hodně tvrdým oříškem. Hodiny tu předvedl například Räikkönen, hodně daleko z trati vyjeli Vettel a Kvjat. Ruský pilot měl vůbec těch problémů víc než dost, evidentně byl hodně namotivovaný i v době, kdy vlastně ještě o nic nešlo a málem opřel v zatáčce na konci dlouhé úvodní pasáže svůj red bull o bariéru.
Trať nakonec přeci jenom postupně vyschla, nepotvrdila se ani predikce deště, a tak se mohlo v posledních pěti minutách začít bojovat o nejlepší čas. Nejdřív měl dobře nakončeno k úspěchu Vettel, jemuž se podařilo dostat pod hranici 1:46.0 (1:45,491), za ním se držel ambiciózní Hülkenberg (1:45,987), zatímco Mercedesy zatím byly spíše váhavé (Hamilton 1:47,500, Rosberg, 1:46,411).
Drama nakonec nastalo doslova v poslední minutě, kdy se prakticky celé startovní pole snažilo urvat když ne co nejlepší, tak alespoň nějaký čas. Nejdřív zkazil Hamiltonovi rychlé kolo Massa, který v zatáčce 8 přímo před jeho přídí vykroužil elegantní hodiny. V dalším kole slušně rozjetý výkon zazdil Angličan v předposlední zatáčce, kdy mu jeho Mercedes "uklouzl" až téměř k bariéře. Zdálo se, že smát se bude Rosberg, který dokončil své kolo už po šachovnicové vlajce, ale za ním byl ještě další Nico, ten méně slavný a úspěšný na Force India, aby nakonec krajanovi vypálil rybník.
Dopolední, poněkud rozpačitá a zmatená podívaná, tedy skončila německým triumfem, naši západní sousedé obsadili pomyslné stupně vítězů. Odpolední trénink slibuje rovněž drama, protože je předpovídána možnost deště, budeme tedy zvědavi, co se na trati v Soči stane.
Přehled všech kol najdete zde (PDF).
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.