MONZA - 2. TRÉNINK: Páteční odpoledne má většinou ráz závodních simulací, takže po většinu půldruhé hodiny sledují diváci vozy, které krouží kol dokola koukolem a nikoli ve snaze urvat co nejlepší čas. Tak tomu bylo i v chrámu motoristické historie - na Autodromo Nazionale di Monza
Oproti dopoledni se poněkud "polepšily" teploty - ovzduší vykazovalo 23°C, trať "žhnula" hodnotou 34 °C, vanul příjemný jižní větřík a vlhkost vzduchu se ustálila na 54 %.
Do tohoto prostředí jako první vpluli Will Stevens a Fernando Alonso. Zatímco pilot McLarenu jen obkroužil instalační kolo, Manor si zapsal první a poslední nejrychlejší čas při svém odpoledním působení - 1:38,345. Bylo jasné, že tato hodnota neposlouží ani jako orientační výkon.
Krátce nato už se proháněly po okruhu Ferrariho modly - Räikkönen stanovil základ 1:26,684, Vettel ho později poopravil na 1:26,548. Na chvíli se do čela prosadil Hülkenberg na velice agilním voze Force India (1.26,439), aby se věci vrátily do zajetých kolejí. Jakmile vyjely Mercedesy, bylo jasné, kdo je na Monze pánem.
Nejdřív v těsném gardu Hamilton (1:25,683) a Rosberg (1:25,617), pak si pozice prohodili a Lewis si vylepšil maximum na 1:25,285, na což Nico stačil odpovědět už jenom výkonem 1:25,451. Zatímco většina pilotů po první čtvrthodince až dvaceti minutách, absolvovaných na středně tvrdé směsi zamířila do boxů, Hamilton ještě potvrdil svůj výkon (1:25,133) a uzavřel první část tréninku.
Zaregistrovali jsme i několik drobných problémů, z nichž ten největší potkal po 11 minutách Ricciarda. Zablokovala se mu převodovka a Australan se musel celé kolo ploužit na 1. rychlostní stupeň. Grosjean se ve Variante Ascari podíval mimo trať, kuriózní zastávku v boxech absolvoval Massa, aby mu mechanik sloupl z levé zadní pneu nějaký cizí předmět.
Po dvaceti minutách se tedy začaly na trati objevovat vozy s měkkými pneumatikami, první si je nazul Carlos Sainz jr., a záhy se opět ukázalo, že Mercedesy nehodlají připustit jakékoli dohady o tom, kdo ovládá současné startovní pole F1. Hamilton po půlhodině stanovil nejlepší čas, Rosberg přes veškerou snahu zůstal druhý. Force India opět potvrdila vysoké ambice, Ferrari aspoň částečně stáhlo hrozivou ztrátu z dopoledne.
A - konec zvonec, nebo spíš přechod k simulací závodního režimu, v níž někteří piloti střídali žlutě a bíle označené pneumatiky. Časy se konstantně pohybovaly v rozpětí 1:27 (Mercedes) přes 1:28 (zbytek pole) až k 1:30 (McLaren, Manor). Vlastně kromě Verstappenova výletu mimo trať při nájezdu do Variante Ascari, kdy stačil zvládnout hodiny a zastavit ještě před bariérou, nedošlo k podobně významnému dramatu.
Potíže ve Variante del Rettifilo měl Sergio Pérez, který tu zničil jednu z polystyrénových zábran, stejně se vedlo o několik minut později i Rosbergovi, a Němec si proplul mimo vyhrazenou trať i Variante della Roggia.
Jenson Button jako jediný ze startovního pole nezajel na měkkých pneumatikách žádný měřený čas a nejvíc se trápil Daniil Kvjat - nejdřív dlouho vůbec nevyjížděl na trať a zbytek svého působení absolvoval většinou na středně tvrdé směsi.
Maximální rychlosti: 1. Pérez 356,8; 2. Rosberg 353,1; 3. Hülkenberg 352,5; Grosjean 348,8; 5. Bottas 348,5; 6. Hamilton 348,3; 7. Massa 347,5; 8. Vettel 346,3; 9. Maldonado 345,6; 10. Räikkönen 344,9 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.