MONZA - 2. TRÉNINK: Páteční odpoledne má většinou ráz závodních simulací, takže po většinu půldruhé hodiny sledují diváci vozy, které krouží kol dokola koukolem a nikoli ve snaze urvat co nejlepší čas. Tak tomu bylo i v chrámu motoristické historie - na Autodromo Nazionale di Monza
Oproti dopoledni se poněkud "polepšily" teploty - ovzduší vykazovalo 23°C, trať "žhnula" hodnotou 34 °C, vanul příjemný jižní větřík a vlhkost vzduchu se ustálila na 54 %.
Do tohoto prostředí jako první vpluli Will Stevens a Fernando Alonso. Zatímco pilot McLarenu jen obkroužil instalační kolo, Manor si zapsal první a poslední nejrychlejší čas při svém odpoledním působení - 1:38,345. Bylo jasné, že tato hodnota neposlouží ani jako orientační výkon.
Krátce nato už se proháněly po okruhu Ferrariho modly - Räikkönen stanovil základ 1:26,684, Vettel ho později poopravil na 1:26,548. Na chvíli se do čela prosadil Hülkenberg na velice agilním voze Force India (1.26,439), aby se věci vrátily do zajetých kolejí. Jakmile vyjely Mercedesy, bylo jasné, kdo je na Monze pánem.
Nejdřív v těsném gardu Hamilton (1:25,683) a Rosberg (1:25,617), pak si pozice prohodili a Lewis si vylepšil maximum na 1:25,285, na což Nico stačil odpovědět už jenom výkonem 1:25,451. Zatímco většina pilotů po první čtvrthodince až dvaceti minutách, absolvovaných na středně tvrdé směsi zamířila do boxů, Hamilton ještě potvrdil svůj výkon (1:25,133) a uzavřel první část tréninku.
Zaregistrovali jsme i několik drobných problémů, z nichž ten největší potkal po 11 minutách Ricciarda. Zablokovala se mu převodovka a Australan se musel celé kolo ploužit na 1. rychlostní stupeň. Grosjean se ve Variante Ascari podíval mimo trať, kuriózní zastávku v boxech absolvoval Massa, aby mu mechanik sloupl z levé zadní pneu nějaký cizí předmět.
Po dvaceti minutách se tedy začaly na trati objevovat vozy s měkkými pneumatikami, první si je nazul Carlos Sainz jr., a záhy se opět ukázalo, že Mercedesy nehodlají připustit jakékoli dohady o tom, kdo ovládá současné startovní pole F1. Hamilton po půlhodině stanovil nejlepší čas, Rosberg přes veškerou snahu zůstal druhý. Force India opět potvrdila vysoké ambice, Ferrari aspoň částečně stáhlo hrozivou ztrátu z dopoledne.
A - konec zvonec, nebo spíš přechod k simulací závodního režimu, v níž někteří piloti střídali žlutě a bíle označené pneumatiky. Časy se konstantně pohybovaly v rozpětí 1:27 (Mercedes) přes 1:28 (zbytek pole) až k 1:30 (McLaren, Manor). Vlastně kromě Verstappenova výletu mimo trať při nájezdu do Variante Ascari, kdy stačil zvládnout hodiny a zastavit ještě před bariérou, nedošlo k podobně významnému dramatu.
Potíže ve Variante del Rettifilo měl Sergio Pérez, který tu zničil jednu z polystyrénových zábran, stejně se vedlo o několik minut později i Rosbergovi, a Němec si proplul mimo vyhrazenou trať i Variante della Roggia.
Jenson Button jako jediný ze startovního pole nezajel na měkkých pneumatikách žádný měřený čas a nejvíc se trápil Daniil Kvjat - nejdřív dlouho vůbec nevyjížděl na trať a zbytek svého působení absolvoval většinou na středně tvrdé směsi.
Maximální rychlosti: 1. Pérez 356,8; 2. Rosberg 353,1; 3. Hülkenberg 352,5; Grosjean 348,8; 5. Bottas 348,5; 6. Hamilton 348,3; 7. Massa 347,5; 8. Vettel 346,3; 9. Maldonado 345,6; 10. Räikkönen 344,9 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.