Kolotoč Formule 1 se dostal na místo, kde v roce 1950 začínal, na okruh Silverstone do Velké Británie. Jak probíhal napínavý a mokrý závod na tomto tradičním okruhu?
Závod pro někoho začal a zároveň skončil při nájezdu na startovní rošt. Felipe Nasr s číslem 12 zastavil své auto na konci Hangar Straight, do vysílačky se dostalo toto: "Myslíte, že mám zařadit neutrál?" otázal se Nasr. "Nemyslíme, že to pomůže," dostala se mu odpověď z boxů. Vypadá to, že pro něj závod skončil.
Niki Lauda se před závodem vyjádřil, že je spokojený, že jeho jezdci okupují první dvě pozice, za nimi je prý jednoznačně Williams. Ferrari je až třetí, ale podle něj by pozice Mercedesu ani Ferrari, ani Williams neměly ohrozit. Podle Tota Wolffa je jediná případná obava ohledně spolehlivosti, ale to je tradiční strach.
A máme tu čas startu, nad tratí se sice prohánějí mraky, ale ještě svítí slunce, jak tomu bylo celý víkend. Nicméně se od včerejška lehce ochladilo na 19°C, teplota trati se zastavila na 32°C. Vítr zůstal poměrně silný, vál rychlostí 18 km/h a vlhkost byla 52 %. A předpověď deště je také zajímavá, pravděpodobnost deště je 30 %!
Na 52kolový závod se očekává jediná zastávka v boxech, čemuž může nasvědčovat i chladnější počasí. Nezapomínejme, že minimálně první desítka začíná na měkčích pneumatikách. Do zaváděcího kola nevyjíždí Felipe Nasr, který v závodě skutečně skončil.
A máme zde START! A Massa se dostává do vedení! Oba mercedesy na startu zaváhaly, Bottas se na chvíli dostal na druhé místo, ale Hamilton jej po chvíli před předjel poté, co Bottas vyjel trošku mimo stopu. Hned se dostal pod tlak od Rosberga. Dalších soubojů se ale v prvním kole nedočkáme, protože hned po startu kolidovaly oba lotusy, což zapříčinilo, že Alonso se tomuto incidentu musel vyhnout a schytal to jeho týmový kolega.
Alonso je v boxech pod safety carem. Mění přední křídlo. K tomu přišla ještě zpráva Maldonadovi: "Zastav aut!" Takže na trati máme jen 16 vozů. Safety car na konci třetího kola míří zpět do boxů. Hamilton je na zadním křídle Massy, ale v poslední šíkaně, kde se již může předjíždět, probržďuje a williamsy jsou na prvních dvou místech, poté na Hamiltona tlačí ještě Rosberg.
Max Verstappen se v prvních dvou zatáčkách dostává mimo trať po smyku a nejspíše končí. Vzadu bojuje Hülkenberg s oběma ferrari a Vettel se začíná lehce propadat za Kvyjata a Péreze na 9. místo. Dobře si vede Hülkenberg, který za sebou drží Räikkönena, což je souboj o páté místo.
Na začátku 7. kola je následující pořadí: Massa, Bottas, Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Räikkönen, Kvjat, Pérez, Vettel a top 10 zakončuje Sainz. Na trati je už jen 15 aut, což by teoreticky mohlo znamenat nějaké zázračné body pro Manor Marussii. Uvidíme, co nám ještě VC připraví.
DRS je již povoleno, ale to neznamená, že by se mercedesy přibližovaly dvojici z Williamsu. Naopak si to chtějí piloti Williamsu rozdat mezi sebou, Bottas dotahuje Massu. Na Hangar Straight se Bottas dotahuje těsně za Massu, ten musí do Stowe volit obrannou stopu. Celá čtyřka je za sebou pouze ve dvou vteřinách.
Ale přichází špatná zpráva pro Bottase, Williams jim nepovoluje závodit, i když je Bottas zřejmě rychlejší a stále útočí ve Stowe! Jen těsně se před týmového kolegu nedostal. A Bottas je zřejmě frustrovaný, stěžuje si do rádia, že je rychlejší. A nyní dostává povolení na předjetí, ale musí jít o čistý manévr. Ale to neznamená, že se Massa vzdá. I po dalším nájezdu do Stowe se drží. A máme tu první regulérní zastávku v boxech, je to Ricciardo.
Mimochodem Nico Rosberg zaznamenal nejrychlejší kolo závodu. Je ještě nutné poznamenat, že Hamilton používá pneumatiky, které v kvalifikaci probrzdil a plošku si na začátku závodu obnovil, což může vést k vibracím. ve 14. kole k mechanikům míří i Räikkönen a nasazuje tvrdší pneumatiky.
A mechanici Mercedesu se chystají na zastávku v boxech, ale nejspíše se jednalo o planý poplach, což je známý trik, aby si Williams myslel, že míří do boxů, ale to by mělo být nyní zakázáno. Vettel v boxech v 15. kole. Ani v dalším kole nemíří piloti Mercedesu do boxů.
Dočkáme se zajímavé strategie od Mercedesu? Piloti mají k dispozici navíc nepoužité měkké pneumatiky, čehož by mohli využít, kdyby přepli na 2zastávkovou strategii oproti 1zastávkové, která se očekává, i když Ricciardo a Ferrari ji zřejmě používají. Ricciardo mezitím hlásí problémy se ztrátou výkonu. V 18. kole míří do boxů i Alonso - již podruhé a nasazuje zřejmě měkčí sadu pneumatik.
Máme 19. kolo a Kvjat je v boxech a vypadá z první desítky. Tam jsou obě Ferrari na 8. a 9. místě za Ericssonem, kterého Räikkönen zanedlouho předjel. A Hamilton v boxech ve 20. kole a probržďuje, když se po zastávce snaží předjet Péreze, aby jej nezdržoval. O kolo později jsou v boxech Rosberg a Massa, na výjezdu je Massa první, ale oba jsou až za Lewisem Hamiltonem! Ten momentálně vede domácí velkou cenu! Bottas stále zůstává na trati, ale hned v dalších kole míří k mechanikům. Na výjezdu se potkává s týmovým kolegou, hned se ho snaží předjet Rosberg, ale Bottas jej drží za sebou!
Momentální pořadí je Hamilton, Massa, Bottas, Rosberg, Räikkönen, Vettel, Kvjat, Hülkenberg, Ericsson a Sainz. A Ricciardo odstupuje ze závodu! Hamilton se již vzdaluje Massovi a Rosbergovi ve sluchátkách přichází povel na změnu strategie. Otázka může být i ohledně počasí, v nedalekém Oxfordu prší a podle obrázků to vypadá, že i okolo okruhu také prší. Možná by mohlo zapršet za 30 minut, což by znamenalo asi 8 kol před koncem závodu.
A máme zde polovinu závodu, pořadí je následující: Hamilton, Massa, Bottas, Rosberg, Räikkönen, Vettel, Kvjat, Hülkenberg, Sainz a Pérez je desátý. Dále je Ericsson, Alonso, Stevens a Merhi. To je celkem 14 aut, které ještě pokračují v závodě.
Räikkönenovi hlásí do sluchátek, že by déšť mohl přijít za 20 minut a nejdříve by dorazil do Stowe. I nad okruhem již jsou černé mraky a mohlo by pršet i poměrně hustě. Mezitím se odstup Hamiltona a Massy zastavil na hodnotě okolo 5 sekund, Rosberg se stále snaží předjet Bottase, který ztratil možnost DRS, protože mu příliš ujel jeho týmový kolega.
Sainz dostává v 31. kole z 52 zprávu, aby si dával pozor na Copse, kde často vyjíždí mimo trať. "Nico, dej do toho všechno, dej do toho všechno," dostává do sluchátek Rosberg, stále by měl mít před sebou jednu zastávku v boxech, pokud opravdu změnili strategii. A máme zde 33. kolo a Carlos Sainz zpomaluje před cílovou rovinkou, zároveň je hlášen déšť za 5 minut! Nějdříve by měl dorazit do oblasti startu a cíle.
A vyjíždí VIRTUAL safety car kvůli autu Saize, které je nedaleko od trati. Všichni jezdci zpomalují na určitý čas, takže jim zůstane stejná pozice a odstupy, jako byly před virtuálním safety carem. Tato fáze závodu trvá asi 3 kola, ale máme tu zase zelenou v 35. kole!
A diváci se oblékají do pláštěnek! Kvjat hlásí lehký deštík. Pro Lewise se pro jistotu chystají intermediálky! Přijde si pro ně do boxů? Bottas již hlásí, že by měl zajet k mechanikům pro pneumatiky do mokra. Ani v dalším kole nikdo nemíří do boxů. Hamilton mimochodem zvýšil náskok na 7 vteřin.
Možná zase přestalo pršet na některých místech, ale na bývalé cílové rovince je mokřeji a klouže to tam. Rosberg vyjíždí mimo trať, ale vrací se na trať. Ale prší dost na zastávku v boxech? Ericsson a Alonso v boxech. Vettel před Räikkönenem, ten ale míří do boxů a přezouvá na intermediálky! Rosberg je před Bottasem po projetí čísti okruhu, kde bylo mokřeji. Hamiltonem mimo trať, ale moc neztratil.
Vypadá to, že déšť ustal, ale předpokládá se další přeháňka za pět minut, jsme v 40. kole závodu z 52. Rosberg je již za Massou. Mercedesům toto počasí zřejmě svědčí. A Rosberg je na 2. místě! Räikkönen na intermediálkách ztrácí asi 6 vteřin za kolo, ale další přeháňka má přijít každou chvílí.
Rosbergovi toto počasí zřejmě svědčí, protože Hamiltona stáhl 2 vteřiny za kolo! Do konce závodu zbývá 10 kol. Räikkönen ztrácí pozici na úkor Péreze. A Rosberg stáhl další 2 vteřiny na Hamiltona! Rozdíl je pouze 1,6 vteřiny. A Hamilton v boxech! A to z prvního místa. Nazouvá intermediálky! Prší více a více. Další piloti přezouvají na pneumatiky do přechodných podmínek. Vettel, Ericsson v boxech. Hamiltonovi to jede!
Rosberg v boxech, dále Massa a Bottas v boxech. 7 kol do konce. Vettel se dřívější zastávkou dostal na 3. místo. Všichni jsou na intermediálkách. Rosberg je za Hamiltonem asi 8 vteřin, přezul totiž v ideální čas! Rosberg na Hamiltona mírně ztrácí. Pořadí: Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Bottas, Kvjat, Hülkenberg, Räikkönen, Pérez a Alonso na posledním bodovaném místě.
Will Stevens se podíval mimo trať a narazil do bariéry, ztratil přední křídlo, ale pokračuje. Räikkönen v boxech, nazouvá nové intermediálky. Do konce závodu zbývají 4 kola. Očekává se ještě další déšť, ale Hamiltonovo vítězství je celkem jisté, i kdyby udělal chybu, má 10vteřinový náskok.
Jen tento náskok musí udržet po několika posledních kol, sotva se dotýká obrubníků a jede bezpečně pro vítězství. Na dalších místech si i další jezdci drží svou pozici. A Hamilton vyhrává domácí velkou cenu!
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.