Jak si proti sobě vedli jednotliví piloti ve vnitrotýmových duelech během závodního víkendu v Kanadě? Opět si projdeme jejich výkony v kvalifikaci i v závodě a shrneme si dosavadní skóre po sedmi odjetých velkých cenách sezóny 2015.
Hamilton si s Mercedesem připsal 44. pole position a pošesté ze sedmi podniků porazil Rosberga, tentokrát rozdílem 3 desetin. Lewis považuje pozdní brzdění za svou silnou zbraň, tím také vysvětluje svou výhodu, kterou měl po celý víkend v Kanadě.
Za Stříbrné šípy se konečně dostal Räikkönen, který těžil i z problémů druhého pilota Ferrari s ERS. Scuderia představila vylepšení motoru, na které vyčerpala tři žetony, a její partner Shell nové palivo, což mělo činit kolem 30 koní.
Vettel ale k dispozici plný výkon neměl a nedokázal postoupit ani z úvodní části, což potkalo i Massu u Williamsu (proto jejich týmovým kolegům nezapočítávám vítězný bod, totéž pak dále u McLarenu).
Dobrou formu prokázal Lotus, který mohl být ve druhé řadě, nebýt strategické chyby při výjezdu obou vozů a Grosjeana, kterému se nepodařilo dát dohromady všechny sektory jako Bottasovi. Romain byl ale o 0,135 s rychlejší než Maldonado a po Kanadě vede 6:1.
Okruh v Montrealu s dlouhými rovinkami svědčil i Force Indii. V té má stále navrch Hülkenberg, jenž svého týmového kolegu předčil nejvyšším rozdílem: od Péreze jej v Q3 dělilo přes 7 desetin a skóre vyznívá v jeho prospěch 5:2.
Red Bull po Monaku zaznamenal i přes několik novinek (nový užší kryt motoru, nové deflektory a křídla) propad - Renault (podobně jako Honda) ani zdaleka nedosahuje takových výkonů, jako pohonné jednotky Mercedesu či Ferrari. Oba vozy sice do Q3 postoupily, ale patřilo jim až osmé a deváté místo. Druhý úspěch v sezóně 2015 zaznamenal Kvjat.
Mladíci z Toro Rosso skončili v prostřední části - Sainzovi přitom unikl postup jen o 36 tisícin sekundy. Španěl překonal Verstappena o dvě desetiny a vede 5:2. Pouze do Q2 to dotáhly i oba Saubery, kde se pro změnu radoval Ericsson a snížil stav s Nasrem na 2:5.
McLaren sice do Kanady přivezl novou specifikaci motoru vylepšeného o 2 vývojové žetony, na jeho výkon to ale vliv nemělo a rozčarováním byla i spolehlivost Hondy. Button se kvalifikace kvůli technickým problémům nemohl zúčastnit a Alonso skončil čtrnáctý, za což vděčí potížím Vettela a Massy, kteří by jinak pohodlně z Q1 na jeho úkor postoupili.
Porovnání kvalifikačních výkonů
Pole uzavírají tradičně Manory těšící se po letní přestávce na nové auto, do kterého budou moci nasadit letošní pohonné jednotky Ferrari. Prvního kvalifikačního vítězství nad svým týmovým kolegou se dočkal Merhi nejtěsnějším rozdílem ze všech: 0,024 s.
ZávodStart Velké ceny Kanady 2015 se obešel bez incidentů a oba Mercedesy si udržely své pozice na čele. Hamilton kontroloval odstup od Rosberga, který se nikdy nedostal na dostřel v DRS zóně ani k pokusu o útok.
Vettelovo závodní tempo naznačilo, že nebýt problémů v kvalifikaci, mohl by Stříbrným šípům trochu zatopit, čehož Räikkönen nebyl schopen. Spousta čtenářů označila závod v Montrealu za nudný - nezpestřila ho žádná nehoda ani výjezd safety caru, navíc většina volila jednozastávkové strategie. Piloti proto více šetřili pneumatiky, dostávali se méně na limit a nehrozilo riziko nehody.
Pro fanoušky bylo přesto velmi zajímavé sledovat boje hloubi pole. My se proto blíže podíváme na souboj Ferrari a Williamsu. Scuderia v pátek v tréninku zajížděla velmi rychlé časy při závodních simulacích - ty však kvůli dešti byly kratší a ve vozech měla méně paliva.
Nechci podceňovat šetření brzd a paliva u Mercedesů. Vettel dojel na pátém místě, jak naznačovaly simulace většiny týmů (věstily propast za Bottasem a před Grosjeanem), mohl je však mohl řádně potrápit, kdyby nestartoval až z 18. pozice. Německá stáj by pak zřejmě musela jet na dvě zastávky.
Porovnání dle nejrychlejších kol závodu
Zajímavá byla velmi neobvyklá dvouzastávkové strategie kvůli výměně pneumatik už v sedmém kole (viz přehled strategií a zastávek v boxech) s následnými delšími stinty o 28 a 35 kolech. Ferrari si podle toho myslelo, že většina pilotů pojede na dvě zastávky (vyplývalo to i z vysoké degradace pneumatik v pátek).
Vettel se navíc při první návštěvě mechaniků zdržel o 3,5 sekundy déle než obvykle, musel proto předjet více aut a trochu mu to jeho strategii narušilo. Původní plán byl, aby se vyhnul vozům stavějícím kolem 15. kola a byl připraven na případný výjezd safety caru. Dělal, co mohl, ale na lepší než páté místo to za těchto okolností stačit nemohlo.
Jeho týmovému kolegovi Räikkönenovi se i přes start z 3. příčky moc nedařilo. Jeho tempo bylo zpočátku dobré, po smyku kvůli špatnému nastavení mapování motoru (náhlá špička krouticího momentu) po výjezdu z boxů ne studených měkkých pneumatikách ve 26. kole ale opadlo
Williams na to ihned zareagoval a povolal talentovaného Bottase do boxů. Po přezutí vyjel o dvě kola později pohodlně před svým krajanem s Ferrari. To bylo možné díky tomu, že brzy v prvním stintu přešli na jednozastávkovou strategii, protože Bottas byl s výdrží super-měkkých pneumatik spokojený. Pokud by zastavil před chybou Kimiho, nemohl by ji takto využít.
Porovnání dle čistých průměrných kol (bez započtení prvního kola a času stráveného v boxy)
Zdálo se ale, že Ferrari bude moci ke konci na super-měkkých pneumatikách na svého soupeře zaútočit a pozici si vzít zpět. Kimi sice něco ze své ztráty smazal, ale na útočení to při 30kolovém stintu nebylo. Williams se zlepšil a rychlejší okruhy mu sedí, což potvrdil Massa startující z 15. pozice na roštu 6. místem v cíli. A pro Rakousko chystají další velký upgrade.
Velmi dobrý závod odjel Maldonado, který se konečně dočkal bodů. Lotus byl šetrný k pneumatikám a Venezuelan toho se svým citem dokázal využít. Cílem projel deset sekund za Massou na sedmém místě před Hülkenbergem. Pilot Lotusu byl posledním jezdcem, jenž dokončil závod ve stejném kole jako vítězný Hamilton.
Vývoj časů na kolo nejlepších osmi závodníků (pro zvětšení klikněte)
Bodový stav šampionátuHamilton v Kanadě zvětšil svůj náskok na 17 bodů, s Rosbergem však zůstávají na prvním a druhém místě. Největším skokanem se stal Maldonado, který poprvé skóroval, a proto si polepšil o pět příček. O jednu se posunuli dopředu také Grosjean a Hülkenberg, pozici naopak ztratili Alonso, Button, Ericsson, Nasr, Sainz a piloti Manoru.
Týmový kolegové dle počtu bodů
Fotografie z Kanady najdete zde, vyberte rok "2015" a do filtru ("Podle štítků) zadejte "GP Kanady (Montreal)."
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.