ŠPANĚLSKO - ZÁVOD: Nico Rosberg využil pole position a ujel. Lewis Hamilton porazil Sebastiana Vettela na Ferrari, ale Rosberg byl v závěru příliš daleko.
Rosberg na startu vyrazil nikým neohrožován, protože Hamiltonovi se rozjezd nepodařil – propadl se za Vettela a ještě musel bránit pozici před Bottasem. Start se obešel bez kolizí.
Räikkönen bojuje s piloty Toro Rosso, nakonec je před nimi. Massa se probojoval před Sainze. Grosjean nejede v pohodě – prohrál souboj s Maldonadem a v zápětí i s Ricciardem. Alonso se posunul na 12. místo, naopak Button se propadl až na 18.
Pořadí na konci 5. kola: Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Massa, Verstappen, Sainz, Maldonado, Ricciardo, Grosjean, Alonso, Kvjat, Nasr, Ericsson, Perez, Hülkenberg, Button, Merhi, Stevens.
Rosberg využívá volnou trať a v 10. kole má náskok už 7 sekund. Hamilton krouží bezmocně za Vettelem bez náznaku útoku a s inženýrem mluví o „plánu B“. Bottas ztrácí dalších 5 s a Räikkönen je těsně za ním.
Nájezd do první šikany po startu (foto: Scuderia Ferrari)
Ve 12. kole se Hamilton poprvé dostal pod 1 s za Vettela. Ve 14. kole jede poprvé do boxů. Zastávka však nebyla ideální a z pit-lane vyjel těsně za Maldonadem. Stačily mu tři zatáčky, aby se dostal před něj. V následujícím kole mění pneumatiky i Vettel a stihá se vrátit před Hamiltonem.
O kolo později jede do boxů Rosberg. Nové pneumatiky dostali také Bottas a Räikkönen. Maldonado vyjel mimo trať a po lehce kolidoval s Grosjeanem. Má poškozené zadní křídlo. Mechanici udělali provizorní opravu, ale Maldonado je na 18. místě. Grosjean má pro změnu problém s převodovkou.
Hamilton se drží těsně za Vettelem, ale ani s pomocí DRS se mu zatím nedaří významně zaútočit. Maldonado se i s poškozeným křídlem lehce dostává před Buttona. Alonso vyjel do štěrku v první zatáčce – má problém s brzdami. Jede do boxů, kde se mu ani nepodařilo na správném místě zastavit, mechanik se zvedákem naštěstí uskočil. Alonso už zůstává v garáži.
Hamilton jede podruhé do boxů ve 33. kole – přesně v polovině závodu. Patrně přešel na strategii tří zastávek. Vettel se jej tentokrát nesnaží napodobit a jede dál, ztrácí 2,5s na kolo. Hamilton má tvrdší směs, kterou bude mít Vettel v posledním stintu. To už by Hamilton měl přezout zpět na měkčí sadu.
Sebastian Vettel druhou příčku před Lewisem Hamiltonem neudržel (foto: Pirelli)
Pořadí na konci 35. kola: Rosberg, Vettel, Bottas, Hamilton, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Grosjean, Kvjat, Verstappen, Sainz, Nasr, Ericsson, Maldonado, Hülkenberg, Perez, Button, Stevens, Merhi.
Rosbergův náskok na Vettela narostl ve 38. kole už na 13 sekund. O 10 s víc ztrácí Bottas, kterému už dýchá na záda Hamilton. Ne však dlouho – na první pokus ho předjíždí na cílové rovince.
Vettel jede podruhé do boxů ve 41. kole – o 8 kol později než Hamilton. Na trať vjel před Räikkönenem. Ten zastavuje o kolo později. Grosjean v boxech trochu probrzdil a také málem srazil mechanika se zvedákem. Jeho zastávka je pomalá, nedaří se přidělat zadní kolo.
Rosberg mění pneumatiky ve 46. kole a Hamilton je díky skvělé jizdě v posledních kolech těsně před ním. Je však pravděpodobné, že ještě jednou zastaví... Maldonado odstupuje ze závodu. Hamilton míří ke své 3. zastávce na konci 51. kola a na trať vjíždí před Vettelem!
Kolem 55. kola je startovní pole roztrhané. K souboji se schyluje pouze mezi Bottasem a Räikkönenem, a mezi Grosjeanem, Verstappenem a Kvjatem. Räikkönen má měkčí pneumatiky než Bottas a od 58. kola může používat DRS.
Nico Rosberg poprvé v sezóně 2015 vítězí (foto: Daimler AG)
Sainz zaútočil na týmového kolegu tři kola před koncem a sebral mu mistrovský bod za 10. místo. Räikkönen se snaží, ale má problémy s trakcí a v závěrečné části okruhu se Bottasovi vždy podaří vzdálit dost na to, aby Räikkönenovi cílová rovinka k útoku nestačila.
Sainz se dotáhl i na Kvjata a v nájezdu do posledního kola bude mít jedinou příležitost. Zkouší to v posledním kole, ale vozy se dotkly. Sainz se před Kvjata dostal, ale byl nucen opustit a zkrátit si trať – byl to však důsledek kolize v zatáčce, do které již najížděl na přední pozici.
Rosberg je v cíli, přes závěrečnou stíhací jízdu Hamiltona přijel nikým neohrožován. Mercedes má další double, Vettel je třetí. Räikkönen nedokázal předjet Bottase. Ricciardo nakonec zachránil čest Red Bullu, juniorský tým však byl tvrdým soupeřem.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.