ŠPANĚLSKO - ZÁVOD: Nico Rosberg využil pole position a ujel. Lewis Hamilton porazil Sebastiana Vettela na Ferrari, ale Rosberg byl v závěru příliš daleko.
Rosberg na startu vyrazil nikým neohrožován, protože Hamiltonovi se rozjezd nepodařil – propadl se za Vettela a ještě musel bránit pozici před Bottasem. Start se obešel bez kolizí.
Räikkönen bojuje s piloty Toro Rosso, nakonec je před nimi. Massa se probojoval před Sainze. Grosjean nejede v pohodě – prohrál souboj s Maldonadem a v zápětí i s Ricciardem. Alonso se posunul na 12. místo, naopak Button se propadl až na 18.
Pořadí na konci 5. kola: Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Massa, Verstappen, Sainz, Maldonado, Ricciardo, Grosjean, Alonso, Kvjat, Nasr, Ericsson, Perez, Hülkenberg, Button, Merhi, Stevens.
Rosberg využívá volnou trať a v 10. kole má náskok už 7 sekund. Hamilton krouží bezmocně za Vettelem bez náznaku útoku a s inženýrem mluví o „plánu B“. Bottas ztrácí dalších 5 s a Räikkönen je těsně za ním.
Nájezd do první šikany po startu (foto: Scuderia Ferrari)
Ve 12. kole se Hamilton poprvé dostal pod 1 s za Vettela. Ve 14. kole jede poprvé do boxů. Zastávka však nebyla ideální a z pit-lane vyjel těsně za Maldonadem. Stačily mu tři zatáčky, aby se dostal před něj. V následujícím kole mění pneumatiky i Vettel a stihá se vrátit před Hamiltonem.
O kolo později jede do boxů Rosberg. Nové pneumatiky dostali také Bottas a Räikkönen. Maldonado vyjel mimo trať a po lehce kolidoval s Grosjeanem. Má poškozené zadní křídlo. Mechanici udělali provizorní opravu, ale Maldonado je na 18. místě. Grosjean má pro změnu problém s převodovkou.
Hamilton se drží těsně za Vettelem, ale ani s pomocí DRS se mu zatím nedaří významně zaútočit. Maldonado se i s poškozeným křídlem lehce dostává před Buttona. Alonso vyjel do štěrku v první zatáčce – má problém s brzdami. Jede do boxů, kde se mu ani nepodařilo na správném místě zastavit, mechanik se zvedákem naštěstí uskočil. Alonso už zůstává v garáži.
Hamilton jede podruhé do boxů ve 33. kole – přesně v polovině závodu. Patrně přešel na strategii tří zastávek. Vettel se jej tentokrát nesnaží napodobit a jede dál, ztrácí 2,5s na kolo. Hamilton má tvrdší směs, kterou bude mít Vettel v posledním stintu. To už by Hamilton měl přezout zpět na měkčí sadu.
Sebastian Vettel druhou příčku před Lewisem Hamiltonem neudržel (foto: Pirelli)
Pořadí na konci 35. kola: Rosberg, Vettel, Bottas, Hamilton, Räikkönen, Massa, Ricciardo, Grosjean, Kvjat, Verstappen, Sainz, Nasr, Ericsson, Maldonado, Hülkenberg, Perez, Button, Stevens, Merhi.
Rosbergův náskok na Vettela narostl ve 38. kole už na 13 sekund. O 10 s víc ztrácí Bottas, kterému už dýchá na záda Hamilton. Ne však dlouho – na první pokus ho předjíždí na cílové rovince.
Vettel jede podruhé do boxů ve 41. kole – o 8 kol později než Hamilton. Na trať vjel před Räikkönenem. Ten zastavuje o kolo později. Grosjean v boxech trochu probrzdil a také málem srazil mechanika se zvedákem. Jeho zastávka je pomalá, nedaří se přidělat zadní kolo.
Rosberg mění pneumatiky ve 46. kole a Hamilton je díky skvělé jizdě v posledních kolech těsně před ním. Je však pravděpodobné, že ještě jednou zastaví... Maldonado odstupuje ze závodu. Hamilton míří ke své 3. zastávce na konci 51. kola a na trať vjíždí před Vettelem!
Kolem 55. kola je startovní pole roztrhané. K souboji se schyluje pouze mezi Bottasem a Räikkönenem, a mezi Grosjeanem, Verstappenem a Kvjatem. Räikkönen má měkčí pneumatiky než Bottas a od 58. kola může používat DRS.
Nico Rosberg poprvé v sezóně 2015 vítězí (foto: Daimler AG)
Sainz zaútočil na týmového kolegu tři kola před koncem a sebral mu mistrovský bod za 10. místo. Räikkönen se snaží, ale má problémy s trakcí a v závěrečné části okruhu se Bottasovi vždy podaří vzdálit dost na to, aby Räikkönenovi cílová rovinka k útoku nestačila.
Sainz se dotáhl i na Kvjata a v nájezdu do posledního kola bude mít jedinou příležitost. Zkouší to v posledním kole, ale vozy se dotkly. Sainz se před Kvjata dostal, ale byl nucen opustit a zkrátit si trať – byl to však důsledek kolize v zatáčce, do které již najížděl na přední pozici.
Rosberg je v cíli, přes závěrečnou stíhací jízdu Hamiltona přijel nikým neohrožován. Mercedes má další double, Vettel je třetí. Räikkönen nedokázal předjet Bottase. Ricciardo nakonec zachránil čest Red Bullu, juniorský tým však byl tvrdým soupeřem.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.