MALAJSIE - ZÁVOD: Sebastian Vettel využil rozdílnou strategii při výjezdu safety-car a následně předvedl jízdu rychlou prakticky stejně jako Mercedes!
Hamilton vyrazil bez problémů a nechává za sebou v úvodní šikaně tvrdě bojující dvojici Vettel-Rosberg. Nakonec zůstává Vettelovo Ferrari mezi vozy Mercedes. Maldonado vyšel z tlačenice s defektem pneumatiky.
Na konci 2. kola máme pořadí: Hamilton, Vettel, Rosberg, Ricciardo, Massa, Kvjat, Hülkenberg, Ericsson, Grosjean, Verstappen, Sainz, Bottas, Perez, Alonso, Button, Merhi, Nasr, Räikkönen, Maldonado.
Nasr v poslední zatáčce křídlem prořízl Räikkönenovu pneumatiku, proto museli oba do boxů a ocitli se také na konci startovního pole. Ve 4. kole dělá hodiny Ericsson, závod pro něj končí v písku a na trať vyjíždí safety-car.
Někteří jezdci včetně obou pilotů Mercedesu spěchají pro nové pneumatiky, Vettel pokračuje. Rosberg ztratil několik vteřin, protože musel v boxech čekat až mechanici vymění pneumatiky Hamiltonovi.
Pořadí na konci 6. kola za zpomalovacím vozem: Vettel, Hülkenberg, Grosjean, Sainz, Perez, Hamilton, Ricciardo, Massa, Rosberg, Verstappen, Kvjat, Bottas, Alonso, Button, Merhi, Räikkönen, Nasr, Maldonado.
Start Velké ceny Malajsie 2015 (foto: Scuderia Ferrari)
Safety-car opustil trať a Vettel si rychle buduje náskok, zatímco stříbrné šípy se musí probojovávat přes další jezdce, kteří se rozhodli nezastavovat. V 11. kole se Hamilton probojoval před Hülkenberga, ale v té době už na Vettela ztrácí 10 s. Bude to Vettelovi se staršími pneumatikami stačit?
Rosberg se zdržel za Ricciardem, ve 12. a 13. kole se před ně dostal. Ve 14. kole už je před Grosjeanem i Hülkenbergem a může stíhat Hamiltona. První z jezdců, kteří nevyužili fází za safety-car k výměně pneumatik, zastavují kolem 16. kola – např. Hülkenberg, Kvjat a Grosjean.
Vettel zajel do boxů mezi posledními, po zastávce ztrácí na Hamiltona 7 s, na Rosberga 3 s. Pořadí po první vlně zastávek: Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Bottas, Kvjat, Verstappen, Räikkönen, Alonso, Sainz, Button, Grosjean, Nasr, Hülkenberg, Ricciardo, Perez, Merhi, Maldonado.
Vettel s čerstvými pneumatikami velmi rychle stahuje Rosberga a ve 22. kole je na první pokus před ním! Na Hamiltona ztrácí jen 7 s. Alonso svůj McLaren po problémech odstavuje v garáži. Ve 25. kole už Vettel útočí na Hamiltona, ale ten v té chvíli zajíždí do boxů.
Kimi se po úvodním defektu propracovává dopředu (foto: Lotus F1 Team)
Ricciardo s Kvjatem se teď trápí za dobře bránícím Hülkenbergem. Kvjat nakonec zkusil útok, ale příliš brzy jej zavřel na výjezdu a byl odeslán do hodin. Hülkenberg se přesto udržel před Ricciardem, ale už jen jedno kolo.
Díky rozdílné strategii se po Rosbergově druhé zastávce ocitl na 3. místě Räikkönen. Jeho pneumatiky jsou však už hodně opotřebované a Rosberg jde brzy před něj. Perez v souboji s Grosjeanem zavadil o jeho zadní kolo a Grosjean dělá hodiny. Jede dál, ale asi má hodně probržděné pneumatiky.
Hülkenberg a Perez dostávají desetisekundovou penalizaci za způsobené nehody. Räikkönen mění pneumatiky ve 35. kole, na trať se vrací za Bottasem a Vestappenem.
Ve 38. kole jede ke své poslední zastávce Vettel. Z pit-lane se vyřítil vedle Rosberga a v souboji uhájil 2. místo před ním! Na Hamiltona ztrácí přes 10 s, ale Hamilton jede do boxů v následujícím kole, takže Vettel se vrací do vedení.
Massova poslední zastávka se protáhla kvůli upevňování levého zadního kola. Rosberg vydržel na stávající sadě až do 42. kola. Jeho zastávka byla velmi rychlá, ale na vítězství pomýšlet nemůže, pokud se něco nestane s vedoucí dvojicí. Má však měkčí sadu a v posledních dvanácti kolech by mohl rychle stahovat Hamiltona.
Sebastian Vettel se po závodě raduje z vítězství se svým šéfem Mauriziem Arrivabenem(foto: Scuderia Ferrari)
Button stejně jako dříve jeho týmový kolega končí v garáži McLarenu. Pořadí 12 kol před cílem: Vettel, Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Massa, Bottas, Sainz, Verstappen, Ricciardo, Kvjat, Hülkenberg, Grosjean, Nasr, Maldonado, Perez, Merghi.
Rozestupy mezi vedoucí trojicí se nijak významně nemění, spíš Rosberg začal po úvodním tlaku ztrácet. Bottas se v závěru závodu dotáhl těsně za Massu a největší drama posledních tří kol se tak odehrává mezi jezdci Williamsu.
Bottas zkusil útok na Massu vnějškem v úvodní šikaně předposledního kola. Massa se tvrdým manévrem ubránil, ale o tři zatáčky dál je Bottas úspěšnější a dostává se na 5. místo.
Hamilton v posledních kolech rezignoval, Vettel s Ferrari přijíždí do cíle s náskokem 8,5 s před oběma Mercedesy! Hamilton znovu poráží Rosberga, Räikkönen se výbornou jízdou po úvodním defektu pneumatiky dostal na 4. místo. Bodují i nováčci Verstappen a Sainz. Kvjat porazil Ricciarda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.