MALAJSIE - ZÁVOD: Sebastian Vettel využil rozdílnou strategii při výjezdu safety-car a následně předvedl jízdu rychlou prakticky stejně jako Mercedes!
Hamilton vyrazil bez problémů a nechává za sebou v úvodní šikaně tvrdě bojující dvojici Vettel-Rosberg. Nakonec zůstává Vettelovo Ferrari mezi vozy Mercedes. Maldonado vyšel z tlačenice s defektem pneumatiky.
Na konci 2. kola máme pořadí: Hamilton, Vettel, Rosberg, Ricciardo, Massa, Kvjat, Hülkenberg, Ericsson, Grosjean, Verstappen, Sainz, Bottas, Perez, Alonso, Button, Merhi, Nasr, Räikkönen, Maldonado.
Nasr v poslední zatáčce křídlem prořízl Räikkönenovu pneumatiku, proto museli oba do boxů a ocitli se také na konci startovního pole. Ve 4. kole dělá hodiny Ericsson, závod pro něj končí v písku a na trať vyjíždí safety-car.
Někteří jezdci včetně obou pilotů Mercedesu spěchají pro nové pneumatiky, Vettel pokračuje. Rosberg ztratil několik vteřin, protože musel v boxech čekat až mechanici vymění pneumatiky Hamiltonovi.
Pořadí na konci 6. kola za zpomalovacím vozem: Vettel, Hülkenberg, Grosjean, Sainz, Perez, Hamilton, Ricciardo, Massa, Rosberg, Verstappen, Kvjat, Bottas, Alonso, Button, Merhi, Räikkönen, Nasr, Maldonado.
Start Velké ceny Malajsie 2015 (foto: Scuderia Ferrari)
Safety-car opustil trať a Vettel si rychle buduje náskok, zatímco stříbrné šípy se musí probojovávat přes další jezdce, kteří se rozhodli nezastavovat. V 11. kole se Hamilton probojoval před Hülkenberga, ale v té době už na Vettela ztrácí 10 s. Bude to Vettelovi se staršími pneumatikami stačit?
Rosberg se zdržel za Ricciardem, ve 12. a 13. kole se před ně dostal. Ve 14. kole už je před Grosjeanem i Hülkenbergem a může stíhat Hamiltona. První z jezdců, kteří nevyužili fází za safety-car k výměně pneumatik, zastavují kolem 16. kola – např. Hülkenberg, Kvjat a Grosjean.
Vettel zajel do boxů mezi posledními, po zastávce ztrácí na Hamiltona 7 s, na Rosberga 3 s. Pořadí po první vlně zastávek: Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Bottas, Kvjat, Verstappen, Räikkönen, Alonso, Sainz, Button, Grosjean, Nasr, Hülkenberg, Ricciardo, Perez, Merhi, Maldonado.
Vettel s čerstvými pneumatikami velmi rychle stahuje Rosberga a ve 22. kole je na první pokus před ním! Na Hamiltona ztrácí jen 7 s. Alonso svůj McLaren po problémech odstavuje v garáži. Ve 25. kole už Vettel útočí na Hamiltona, ale ten v té chvíli zajíždí do boxů.
Kimi se po úvodním defektu propracovává dopředu (foto: Lotus F1 Team)
Ricciardo s Kvjatem se teď trápí za dobře bránícím Hülkenbergem. Kvjat nakonec zkusil útok, ale příliš brzy jej zavřel na výjezdu a byl odeslán do hodin. Hülkenberg se přesto udržel před Ricciardem, ale už jen jedno kolo.
Díky rozdílné strategii se po Rosbergově druhé zastávce ocitl na 3. místě Räikkönen. Jeho pneumatiky jsou však už hodně opotřebované a Rosberg jde brzy před něj. Perez v souboji s Grosjeanem zavadil o jeho zadní kolo a Grosjean dělá hodiny. Jede dál, ale asi má hodně probržděné pneumatiky.
Hülkenberg a Perez dostávají desetisekundovou penalizaci za způsobené nehody. Räikkönen mění pneumatiky ve 35. kole, na trať se vrací za Bottasem a Vestappenem.
Ve 38. kole jede ke své poslední zastávce Vettel. Z pit-lane se vyřítil vedle Rosberga a v souboji uhájil 2. místo před ním! Na Hamiltona ztrácí přes 10 s, ale Hamilton jede do boxů v následujícím kole, takže Vettel se vrací do vedení.
Massova poslední zastávka se protáhla kvůli upevňování levého zadního kola. Rosberg vydržel na stávající sadě až do 42. kola. Jeho zastávka byla velmi rychlá, ale na vítězství pomýšlet nemůže, pokud se něco nestane s vedoucí dvojicí. Má však měkčí sadu a v posledních dvanácti kolech by mohl rychle stahovat Hamiltona.
Sebastian Vettel se po závodě raduje z vítězství se svým šéfem Mauriziem Arrivabenem(foto: Scuderia Ferrari)
Button stejně jako dříve jeho týmový kolega končí v garáži McLarenu. Pořadí 12 kol před cílem: Vettel, Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Massa, Bottas, Sainz, Verstappen, Ricciardo, Kvjat, Hülkenberg, Grosjean, Nasr, Maldonado, Perez, Merghi.
Rozestupy mezi vedoucí trojicí se nijak významně nemění, spíš Rosberg začal po úvodním tlaku ztrácet. Bottas se v závěru závodu dotáhl těsně za Massu a největší drama posledních tří kol se tak odehrává mezi jezdci Williamsu.
Bottas zkusil útok na Massu vnějškem v úvodní šikaně předposledního kola. Massa se tvrdým manévrem ubránil, ale o tři zatáčky dál je Bottas úspěšnější a dostává se na 5. místo.
Hamilton v posledních kolech rezignoval, Vettel s Ferrari přijíždí do cíle s náskokem 8,5 s před oběma Mercedesy! Hamilton znovu poráží Rosberga, Räikkönen se výbornou jízdou po úvodním defektu pneumatiky dostal na 4. místo. Bodují i nováčci Verstappen a Sainz. Kvjat porazil Ricciarda.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.