BRAZÍLIE - ZÁVOD: Nico Rosberg se konečně dokázal soustředit a nedal Hamiltonovi šanci. Brazílie oslavuje Massovo třetí místo.
Před startem je sucho a navzdory nejistým předpovědím to nakonec vypadá na celý suchý závod. Sutil bude startovat z boxové uličky.
Rosberg si první místo před týmovým kolegou podržel, stejně jako Massa před Bottasem. Třetí dvojice je tvořena vozy McLaren, protože Magnussenovi se podařilo ředjet Vettela. Ten udělal chybu, propadl se i za Alonsa a za zády má Ricciarda.
Pořadí na konci 5. kola: Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Button, Magnussen, Alonso, Vettel, Ricciardo, Gutierrez, Räikkönen, Hülkenberg, Kvjat, Grosjean, Perez, Vergne, Sutil, Maldonado.
Massa v 6. kole zahajuje zastávky v boxech. V dalším kole soupeří mechanici Buttona a Bottase, pořadí se však nemění. Massa je na nových pneumatikách hned rychlý a donutil Mercedes také zajet pro nové pneumatiky, první mění Rosberg. Massa však překročil rychlost v boxové uličce a dostává penalizaci 5 sekund.
Start Velké ceny Brazílie 2014 (foto: Daimler AG)
Hamiltonovi vyšla zastávka o něco lépe než Rosbergovi a málem vyjel na trať vedle něj, ale nakonec mu to nepovedlo. Rosbergovi navíc komplikuje situaci Grosjean, který je ve stejném kole. Oba Mercedesy jej předjíždí na cílové rovince.
Rosberg ve 12. kole předjel Kvjata a závod nyní dočasně vede Hülkenberg před Rosbergem, Kvjatem a Hamiltonem. V dalším kole jde před Kvjata i Hamilton, zatímco Rosberg už chytá útok na Hülkenberga.
V první zatáčce 14. kola je Rosberg znovu ve vedení a nyní má šanci poodjet Hamiltonovi. Tomu se podařilo dostat na 2. místo až v 16. kole. Navíc dostává zprávu od inženýra, že má hlídat teplotu zadních pneumatik. Sám si naopak stěžuje na vibrace od předních kol. Úplně spokojený není ani Rosberg, toho trápí přetáčivost.
Williamsy také bojují, Massa už je před Kvjatem. Hükenberg mezi tím jede do boxů. Vettel předjel Sutila. Rád by zaútočil i na Alonsa, ale dostává pokyn k udržování odstupu, aby šetřil pneumatiky. Sutil je v boxech dlouho, nyní bude poslední.
Pořadí na konci 20. kola – po prvních zastávkách: Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Button, Grosjean, Magnussen, Alonso, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Gutierrez, Hülkenberg, Perez, Vergne, Maldonado, Kvjat, Sutil.
Rosberg má nyní náskok 2 sekundy, Massa na Hamiltona ztrácí 5 s, Bottas další 3 s. Útočivé jsou teď pouze piloti stáje McLaren – Magnussen předjíždí Grosjeana, Button je v dosahu DRS za Bottasem. Hamiltonovi začíná dařit víc, ve 24. kole se dostal na 1s za Rosberga a asi bude brzy moci použít DRS.
Ostrý souboj mezi jezdci Ferrari vyzněl nakonec lépe pro Alonsa, díky strategiiměl ke konci čerstvější pneumatiky (foto: Scuderia Ferrari)
Ke druhé zastávce jede jako první opět Massa ve 25. kole. Musí si odpykat svoji penalizaci a na trať vjíždí na 13. místě před Maldonadem. O kolo později zastavuje Rosberg a ví, že teď se musí hodně snažit, aby si udržel vedení.
Bottas má při své zastávce nějaký problém v kokpitu, pomáhá mu mechanik a zastávka je dlouhá. Do boxů jedou Vettel, Button, Ricciardo, Alonso a další. Chystá se i Hamilton, ale ještě před tím dostává hodně nepříjemný smyk a téměř zastavuje mimo trať, tohle jej bude stát několik sekund.
Po zastávkách má Rosberg náskok 7 s před Hamiltonem, Třetí je zatím Räikkönen, ale ten teprve pojede do boxů. Button bojuje s Kvjatem, Magnussen útočí na Vettela. Hamilton na to tlačí a Rosberga zase rychle dohání.
Räikkönen vydržel na druhé sadě pneumatik až do 35. kola, Hülkenberg ještě o kolo déle. Massa je tím znovu třetí, ale na Hamiltona ztrácí skoro 10 s. Hůř je na tom po dlouhé zastávce Bottas – až na 10. místě. Vettel se v nájezdu do první zatáčky protlačil před Kvjata.
Ricciardo má problém s předním zavěšením a ve 39. kole odstupuje ze závodu. Hülkenberg hodně tvrdě zaútočil na Bottase, ten situaci zachránil výletem mimo trať, ale prohrál nakonec souboj i s Räikkönenem – evidentně s jeho vozem není něco v pořádku. Jede do boxů a absolvuje další dlouhou zastávku.
Hamilton neustále drží Rosberga pod tlakem – ve 43. kole už ztrácí pouze 3 s. Alonso se snaží předjet Magnussena. V Senna-S se to nepodařilo, ale dobře si jej nachystal a za rovinkou a 4. zatáčkou je před ním.
Šťastný Massa to doma dotáhl na pódium (foto: Pirelli)
V 50. kole jede Rosberg potřetí do boxů, Hamilton už byl těsně za ním. Následují jej Massa a Button. Massa omylem zajel k mechanikům stáje McLaren, kteří jej rychle odeslali o garáž dál. Hamiltonovi to nevyšlo a po své zastávce je zase za Rosbergem, ale opět není daleko. Do boxů jede i Alonso.
V 53. kole je Hamilton v DRS zóně za Rosbergem. Massa hravě předjel Hülkenberga a znovu je třetí. Button je těsně za 5. Räikkönenm, který se před něj dostal díky strategii. Nakonec Button vybojoval čtvrté místo v 61. kole po krásném souboji. Před Räikkönena jde i Vettel.
Dech beroucí souboj Rosberga s Hamiltonem pokračuje. Hamilton v každém kole používá DRS, ale Rosberg teď jede bezchybně a nedává příležitost k útoku. Vydrží do cíle? Räikkönen svádí další parádní souboj s Alonsem, který má asi o 20 kol mladší pneumatiky. V 66. kole už Räikkönen nemá šanci, ale podívaná to byla hezká.
Rosberg dokázal zachovat klid a ukončuje Hamiltonovu vítěznou šňůru! Massa je před nadšeným brazilským publikem na stupních vítězů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.