ITÁLIE - ZÁVOD; Vysokorychlostní italskou Monzu zcela ovládly motory Mercedes, když piloti továrního týmu získali double a Williamsy se stejnými motory další dvě místa.
Start se vůbec nepodařil Hamiltonovi a Bottasovi, oba ztratili několik míst. Naopak Rosberg vyrazil dobře a na druhé místo se skvěle dostal Magnussen. Alonso si musel v Curva Grande zabojovat s Perezem, odvážně jej předjel vnějškem.Pořadí na konci 2. kola: Rosberg, Magnussen, Massa, Hamilton, Vettel, Button, Alonso, Perez, Hülkenberg, Räikkönen, Bottas, Ricciardo, Vergne, Maldonado, Sutil, Gutierrez, Kabajaši, Kvjat, Bianchi, Chilton, Grosjean, Ericsson.Magnussen za sebou drží Massu s Hamiltonem a Rosberg tak má zatím jednoduchou úlohu - ujíždí o sekundu na kolo. Až v 5. kole se Massovi podařil útok v nájezdu do druhé šikany. Magnussen tím ztratil rychlost a v Lesmo už byl i za Hamiltonem.Chilton v 6. kole trefil vysoký obrubník a skončil v bariéře. Massa teď drží Rosbergovu rychlost nebo je i trochu rychlejší, ale Hamilton by se přesto potřeboval dostat před něj.V 8. kole Rosbergovi nevyšla první šikana, musel projet retardérem a jeho náskok se zmenšil na 2s. Hamiltonovi se o kolo později podařilo předjet Massu a vypadá to na souboj Mercedesů na trati.Největší starosti teď má Magnussen, který za sebou ze všech sil drží Vettela, Buttona, Alonsa, Pereze a Bottase. Nejvíc tlačí poslední z nich - Bottas se probojovává před Pereze a ve 14. kole i před Alonsa.Hamilton se stále pomalu přibližuje, v 16. kole je už jen 1,4s za Rosbergem. V 18. kole jede Vettel pro nové pneumatiky, v 19. Perez a Hülkenberg. Magnussen už má Bottase těsně za zády, ale zatím pořád kromě Hamiltona a Massy nikoho nepustil.Ve 20. kole dostává druhou sadu pneumatik Räikkönen. Bottas se konečně dostal i před Magnussena. Ve 21. už ale Magnussen jede do boxů společně s Alonsem, ve stejném pořadí se vrací na trať.Jako další jedou do boxů Massa a Button. Ve 24. kole absolvuje zastávku Rosberg a musí teď využít výhodu čerstvých pneumatik - Hamilton byl už pouze 1,3s za ním. Hamilton jede k mechanikům hned v dalším kole a zůstává za Rosbergem.Pořadí po zastávkách v boxech na konci 26. kola: Rosberg, Hamilton, Massa, Ricciardo, Kvjat, Magnussen, Bottas, Perez, Button, Alonso, Räikkönen, Hülkenberg, Vergne, Maldonado, Gutierrez, Bianchi, Sutil, Kobajaši, Grosjean, Ericsson.Ve 28. kole Rosberg opět nezvládl první šikanu a po průjezdu retardérem je za Hamiltonem! A problém má Alonso, zřejmě s převodovkou. Na konci startovní rovinky na domácí trati odstavuje svoje Ferrari.Rosberg trochu ztrácí, ve 33. kole je 3,5s za Hamiltonem. Nejbojovnější jsou teď oba McLareny. Bottas se stále marně snaží dostat před Magnussena, zatímco Button usiluje o Perezovu 7. příčku.Ricciardo se v první zatáčce tesně protlačil před Räikkönena. Bottas se dostal vedle Magnussena, který mu nenechal místo a po lehkém dotyku jej donutil narovnat šikanu trávou. Komisaři zvažují penalizaci.Ve 36. kole Bottas konečně Magnussena předjel. Magnussen přesto dostává penalizaci 5s za zmíněný manévr při předchozím Bottasově pokusu. A nudit se nebude ani v dalších kolech - k útoku se už připravují Perez a Button, přibližuje se i Ricciarrdo.Buttonovi se povedlo předjet Pereze v první šikaně. Perez se nedal a vrátil se v dalších třech zatáčkách před Buttona, ale na chvíli opustil trať. V dalším kole se situace opakuje, Perez je tentorkát čistší.Souboje Pereze s Buttonem nejlépe využil Ricciardo a předjel je oba. Od Vettela jej nyní dělí jen Magnussen a 3 sekundy. Rosberg už přestal ztrácet, drží se 4-5s za Hamiltonem.Massa však Mercedesům nestačí, ve 44. kole je 18s za nimi. Bottas předjel i Vettela, ale na Massu mu chybí dlouhých 17s. Ricciardo je na konci 46. kola těsně za Vettelem a zkouší první útok. V první šikaně ještě neuspěl, ale ve druhé se před Vettela dostává, především díky o 7 kol mladším pneumatikám.Vettel začíná doplácet na to, že jako první z předních jezdců měnil pneumatiky. Teď už musí bránit 6. místo před Magnussenem, Perezem a Buttonem.Do konce závodu chybí 4 kola a Hamilton už začíná spotřebovávat svůj čtyřsekundový náskok k bezpečnému dojezdu do cíle. Gutierrez přišel o zadní pneumatiku v souboji s Grosjeanem, zkouší dojet do boxů. Incident je vyšetřován.Kvjat měl velké štěstí v retardéru za první šikanou, který prolétl rychlým smykem těsně kolem svodidel. Zřejmě má problém s brzdami. Perez naposled zatlačil na Magnussena, ale nakonec si spíš musí dávat pozor na Buttona.Hamilton je v cíli a Rosberg zajišťuje double pro Mercedes. Williamsy s Massou a Bottasem přijíždějí během další půlminuty. Ricciardo ujel Vettelovi téměř o 10s. Magnussen za sebou pereze i Buttona udržel, ale má 5s penalizaci. Räikkönen zajistil jediný domácí bod pro Ferrari...
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.