BRAZÍLIE - ZÁVOD; Sebastian Vettel prodloužil rekordní šňůru vítězství. Mark Webber se na druhém místě rozloučil s fanoušky. Sezóna končí dobrým závodem na klasickém okruhu.
Startuje se na suchých pneumatikách, ale podle poslední předpovědi je pravděpodobnost deště během závodu 60%. Jezdci mají k dispozici pro suchou trať tvrdou a středně tvrdou směs pneumatik. Suché pneumatiky si však dosud během deštivého víkendu nevyzkoušeli. Všichni kromě Buttona a Gutierreze startují na měkčích pneumatikách.
Vettel ztratil vedení, nejlépe odstartoval Rosberg. Start se podařil i Hamiltonovi s druhým Mercedesem - je třetí, musí si však dávat pozor na Alonsa. Na cílové rovince v nájezdu do druhého kola se Rosberg vrací za Vettela a Hamilton za Alonsa. Hamilton následně prohrává i v pěkném souboji s Webberem. Dobře odstartoval Massa, je šestý za Hamiltonem. Grosjean končí, hoří mu motor.
Pořadí na konci 3. kola: Vettel, Rosberg, Alonso, Webber, Hamilton, Massa, Hülkenberg, Ricciardo, Button, Gutierrez, Sutil, Vergne, Perez, Maldonado, Di Resta, Kovalainen, Bianchi, Van der Garde, Pic, Chilton.
Vettel si hned na začátku druhého kola vzal svou pozici zpět (foto: Red Bull Racing)
Alonsovi se vydařil výjezd ze Senna-S a předjíždí Rosberga. O kolo později už musí Rosberg bránit pozici před Webberem. Vettel má v 6. kole náskok už 5 s před Alonsem, ten se zatím ostatním neutrhl. Perez hledá způsob jak se dostat před Gutierreze.
Webber se dostal do těsného závěsu za Alonsa a pokouší se dostat na druhé místo. Hamilton předjel Rosberga. Ve 13. kole je Webber konečně dost blízko a na cílové rovince s použitím DRS se před Alonsa dostává. Perezovi se podařilo předjet Bottase a už je na bodech.
Webber na konci 13. kola ztrácí na Vettela 10 s, jedou přibližně stejně rychle. Massa ve 14. kole předjíždí Rosberga. Déšť je podle aktuální předpovědi očekáván nejdříve v posledních kolech závodu. Od 15. kola jezdci zahajují plánované zastávky v boxech, první desítka zatím pokračuje na původní sadě pneumatik.
Ve 20. kole jedou pro nové pneumatiky Massa a Perez. Následují je Hülkenberg, Button, Alonso a Hamilton. Rosberg vydržel do 23. kola, z první desítky už pokračují bez zastávky jen oba Red bully.
Ve 24. kole jede do boxů Webber a jeho mechanikům se nedaří utáhnout kolo, po návratu na trať je zpět za Alonsem. Vettel o kolo později přezouvá bez obav ze ztráty místa. V 26. kole se Webber opět probojovává před Alonsa.
Pořadí po prvních zastávkách na konci 26. kola: Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Rosberg, Perez, Hülkenberg, Ricciardo, Sutil, Di Resta, Kovalainen, Bottas, Gutierrez, Maldonado, Vergne, Van der Garde, Chilton, Pic, Bianchi.
Výborný závod jede po startu ze 14. místa Jenson Button (foto: McLaren Mercedes)
Massovi se nedaří ujet Hamiltonovi, před kterým se během zastávek ocitl. Webber, jakkoliv rychle Alonsa předjel, jej má také stále za zády. Bottas ve snaze předjet Gutierreze vnějškem v nájezdu do první zatáčky dostává zboku tvrdou ránu od obou kol, oba pokračují.
Krásný souboj o 4. místo mezi Massou a Rosbergem ukončují traťoví komisaři: Massa dostává penalizaci "průjezd boxy" za přejíždění zebry kolem vjezdu do pit-lane. Bottas zpomalil, možná má přecejen poškozené zavěšení. Ve 37. kole ho na brzdy v první zatáčce předjíždí týmový kolega Maldonado.
Po 40. kole dopadají na první sektor trati první kapky. Kolem 45. kola podruhé mění pneumatiky Button, Massa, Rosberg, Perez a další, zatím všichni zůstávají na suchých. Na čele závodu je pořád Vettel 12. před Webberem, o 6s dál je Alonso, dalších 6s ztrácí Hamilton.
Ve 47. kole se Hamilton a Bottas srazili bočně svými zadními pneumatikami. Bottas po hodinách končí, Hamilton s prasklou pneumatikou dojel do boxů. Druhou zastávku absolvuje i Vettel, ale mechanici počítají s Webbberem a mistr světa má dlouhou zastávku. Nakonec oba jezdce red bull zvládl, ale Vettel už vede jen o 6s. Alonso je po své zastávce znovu těsně za Webberem.
Pořadí po druhých zastávkách na konci 49. kola: Vettel, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Perez, Massa, Hamilton, Hülkenberg, Sutil, Ricciardo, Kovalainen, Di Resta, Gutierrez, Maldonado, Vergne, Pic, Van der Garde, Bianchi, Chilton, Bottas.
Hamilton dostává trestný průjezd boxy za způsobení nehody s Bottasem. Stejný trest dostává i Van der Garde za ignorování modrých vlajek. Vody na trati nepatrně přibývá. Hamilton po své penalizaci předjíždí Ricciarda a je 9.
Sebastian Vettel oslavuje brazilské vítězství hodinami (foto: Red Bull Racing)
V 60. kole je Webber stále 7 s za Vettelem, Alonso ztrácí další 2 s, Button je o 20 s dál. V 61. kole odstupuje ze záovud Pic s poškozeným pravým zadním zavěšením (zřejmě je poškodil při opuštění trati po jezdecké chybě).
Maldonado dělá hodiny poté co nenechal dost místa Vergnemu a zavadil o jeho zadní kolo. Vody nadále přibývá, ale zřejmě všichni jsou rozhodnuti dojet na suchých pneumatikách.
Vettel podeváté v řadě vítězí, 10s za ním přijíždí Webber s bezpečným náskokem před Alonsem. Čtvrté místo si pohlídal Button, Rosberg a Massa zůstali za ním. Opět boduje Hülkenberg, až za ním je po penalizaci Hamilton a bod má i Ricciardo.
Mark Webber si pro svůj poslední dojezd do garáže sundal helmu, ale mohl pozdravit diváky. Sebastian Vettel si zaplatí další koláče.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.