BRAZÍLIE - ZÁVOD; Sebastian Vettel prodloužil rekordní šňůru vítězství. Mark Webber se na druhém místě rozloučil s fanoušky. Sezóna končí dobrým závodem na klasickém okruhu.
Startuje se na suchých pneumatikách, ale podle poslední předpovědi je pravděpodobnost deště během závodu 60%. Jezdci mají k dispozici pro suchou trať tvrdou a středně tvrdou směs pneumatik. Suché pneumatiky si však dosud během deštivého víkendu nevyzkoušeli. Všichni kromě Buttona a Gutierreze startují na měkčích pneumatikách.
Vettel ztratil vedení, nejlépe odstartoval Rosberg. Start se podařil i Hamiltonovi s druhým Mercedesem - je třetí, musí si však dávat pozor na Alonsa. Na cílové rovince v nájezdu do druhého kola se Rosberg vrací za Vettela a Hamilton za Alonsa. Hamilton následně prohrává i v pěkném souboji s Webberem. Dobře odstartoval Massa, je šestý za Hamiltonem. Grosjean končí, hoří mu motor.
Pořadí na konci 3. kola: Vettel, Rosberg, Alonso, Webber, Hamilton, Massa, Hülkenberg, Ricciardo, Button, Gutierrez, Sutil, Vergne, Perez, Maldonado, Di Resta, Kovalainen, Bianchi, Van der Garde, Pic, Chilton.
Vettel si hned na začátku druhého kola vzal svou pozici zpět (foto: Red Bull Racing)
Alonsovi se vydařil výjezd ze Senna-S a předjíždí Rosberga. O kolo později už musí Rosberg bránit pozici před Webberem. Vettel má v 6. kole náskok už 5 s před Alonsem, ten se zatím ostatním neutrhl. Perez hledá způsob jak se dostat před Gutierreze.
Webber se dostal do těsného závěsu za Alonsa a pokouší se dostat na druhé místo. Hamilton předjel Rosberga. Ve 13. kole je Webber konečně dost blízko a na cílové rovince s použitím DRS se před Alonsa dostává. Perezovi se podařilo předjet Bottase a už je na bodech.
Webber na konci 13. kola ztrácí na Vettela 10 s, jedou přibližně stejně rychle. Massa ve 14. kole předjíždí Rosberga. Déšť je podle aktuální předpovědi očekáván nejdříve v posledních kolech závodu. Od 15. kola jezdci zahajují plánované zastávky v boxech, první desítka zatím pokračuje na původní sadě pneumatik.
Ve 20. kole jedou pro nové pneumatiky Massa a Perez. Následují je Hülkenberg, Button, Alonso a Hamilton. Rosberg vydržel do 23. kola, z první desítky už pokračují bez zastávky jen oba Red bully.
Ve 24. kole jede do boxů Webber a jeho mechanikům se nedaří utáhnout kolo, po návratu na trať je zpět za Alonsem. Vettel o kolo později přezouvá bez obav ze ztráty místa. V 26. kole se Webber opět probojovává před Alonsa.
Pořadí po prvních zastávkách na konci 26. kola: Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Rosberg, Perez, Hülkenberg, Ricciardo, Sutil, Di Resta, Kovalainen, Bottas, Gutierrez, Maldonado, Vergne, Van der Garde, Chilton, Pic, Bianchi.
Výborný závod jede po startu ze 14. místa Jenson Button (foto: McLaren Mercedes)
Massovi se nedaří ujet Hamiltonovi, před kterým se během zastávek ocitl. Webber, jakkoliv rychle Alonsa předjel, jej má také stále za zády. Bottas ve snaze předjet Gutierreze vnějškem v nájezdu do první zatáčky dostává zboku tvrdou ránu od obou kol, oba pokračují.
Krásný souboj o 4. místo mezi Massou a Rosbergem ukončují traťoví komisaři: Massa dostává penalizaci "průjezd boxy" za přejíždění zebry kolem vjezdu do pit-lane. Bottas zpomalil, možná má přecejen poškozené zavěšení. Ve 37. kole ho na brzdy v první zatáčce předjíždí týmový kolega Maldonado.
Po 40. kole dopadají na první sektor trati první kapky. Kolem 45. kola podruhé mění pneumatiky Button, Massa, Rosberg, Perez a další, zatím všichni zůstávají na suchých. Na čele závodu je pořád Vettel 12. před Webberem, o 6s dál je Alonso, dalších 6s ztrácí Hamilton.
Ve 47. kole se Hamilton a Bottas srazili bočně svými zadními pneumatikami. Bottas po hodinách končí, Hamilton s prasklou pneumatikou dojel do boxů. Druhou zastávku absolvuje i Vettel, ale mechanici počítají s Webbberem a mistr světa má dlouhou zastávku. Nakonec oba jezdce red bull zvládl, ale Vettel už vede jen o 6s. Alonso je po své zastávce znovu těsně za Webberem.
Pořadí po druhých zastávkách na konci 49. kola: Vettel, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Perez, Massa, Hamilton, Hülkenberg, Sutil, Ricciardo, Kovalainen, Di Resta, Gutierrez, Maldonado, Vergne, Pic, Van der Garde, Bianchi, Chilton, Bottas.
Hamilton dostává trestný průjezd boxy za způsobení nehody s Bottasem. Stejný trest dostává i Van der Garde za ignorování modrých vlajek. Vody na trati nepatrně přibývá. Hamilton po své penalizaci předjíždí Ricciarda a je 9.
Sebastian Vettel oslavuje brazilské vítězství hodinami (foto: Red Bull Racing)
V 60. kole je Webber stále 7 s za Vettelem, Alonso ztrácí další 2 s, Button je o 20 s dál. V 61. kole odstupuje ze záovud Pic s poškozeným pravým zadním zavěšením (zřejmě je poškodil při opuštění trati po jezdecké chybě).
Maldonado dělá hodiny poté co nenechal dost místa Vergnemu a zavadil o jeho zadní kolo. Vody nadále přibývá, ale zřejmě všichni jsou rozhodnuti dojet na suchých pneumatikách.
Vettel podeváté v řadě vítězí, 10s za ním přijíždí Webber s bezpečným náskokem před Alonsem. Čtvrté místo si pohlídal Button, Rosberg a Massa zůstali za ním. Opět boduje Hülkenberg, až za ním je po penalizaci Hamilton a bod má i Ricciardo.
Mark Webber si pro svůj poslední dojezd do garáže sundal helmu, ale mohl pozdravit diváky. Sebastian Vettel si zaplatí další koláče.
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.