JAPONSKO - ZÁVOD; Po souboji strategií v podání stáje Red Bulll vítězí opět Vettel, osamocený Grosjean neměl šanci Red Bully porazit.
Nejlépe odstartoval Grosjean, jede první před oběma Red Bully. Start se vydařil i Hamiltonovi, ale po souboji s Vettelem má defekt pneumatiky, zatímco Vettel si není jist stavem svého předního křídla. Tým jej ujišťuje, že křídlo je v pořádku. Několik míst ztratil Räikkönen, je za Buttonem. Po nehodě v první zatáčce končí Van der Garde a Bianchi.
Pořadí na konci 4. kola: Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Perez, Gutierrez, Button, Räikkönen, Di Resta, Bottas, Ricciardo, Maldonado, Sutil, Vergne, Chilton, Pic, Hamilton.
Je povoleno DRS a brzy toho využívá Räikkönen k předjetí Buttona. Massa drží Alonsa za zády a začíná ho zdržovat. Vettel přejel obrubník a trochu ztratil na Webbera. Hamilton jede znovu do boxů a odstupuje ze závodu.
Grosjeanovi se podařilo odpoutat od svých pronásledovatelů, v 10. kole má náskok na Webbbera skoro 3 s. Webber jede v 11. kole do boxů, stejně jako Massa a Räikkönen. Ve druhé desítce už všichni přezouvali.
Nejlepší start předvedl Romain Grosjean, který šel hned před oba Red Bully (foto: Lotus F1 Team)
V následujícím kole zastavují u mechaniků Grosjean, Rosberg a Perez. Rosberg s Perezem měli málem nehodu v pit-lane - Rosberg byl nevhodně vypuštěn a dostává penalizaci "průjezd boxy". Na původní sadě pneumatik už zůstávají jen Vettel, Alonso a Ricciardo.
Alonso poprvé mění pneumatiky ve 13. kole a zařazuje se zpět za Massu. Pérez v souboji na trati předjíždí Buttona. V 15. kole zastavuje i Vettel a také se vrací na své původní místo.
Pořadí na konci 16. kola (na původní sadě pneumatik už jede pouze Ricciardo): Grosjean, Webber, Vettel, Ricciardo, Rosberg, Hülkenbereg, Massa, Alonso, Gutierrez, Räikkönen, Perez, Button, Bottas, Di Resta, Maldonado, Sutil, Vergne, Pic, Chilton.
Rosberg si vybírá svoji penalizaci a po návratu na trať je 12. za Buttonem. Räikkönen se dostal před oba vozy stáje McLaren, na 9. místě dýchá na záda Gutierrezovi. Ricciardo se starými pneumatikami na 4. pozici teď brzdí zbytek pole a nechává vedoucí trojici vybudovat si velký náskok.
V rámci tlačenice za Ricciardem se Alonsovi podařilo na cílové rovince předjet Massu. Ve 21. kole se před Ricciarda dostal Hülkenberg v nájezdu do 130R, v zápětí se to na cílové rovince podařilo i Alonsovi.
Esteban Gutiérrez si v Suzuce dojel pro své první mistrovské body v kariéře(foto: Sauber Motorsport AG)
Na Massu byl Gutierrez tvrdší, ale souboj opět prohrál a situaci navíc využil i Räikkönen. Webber se přiblížil ke Grosjeanovi na jednu sekundu a vyvíjí na něj tlak. K vážnému útoku nedošlo, Webber jede ve 25. kole podruhé do boxů. Räikkonenovi se ani s DRS nedaří předjet Massu.
Grosjean je v těžké situaci - Webber přezul a zajíždí nejrychlejší kola, Vettel na Grosjeana útočí zezadu. Nakonec jede Grosjean do boxů ve 29. kole, po návratu na trať je dlouhých 8 s za Webberem. Vettel zatím zůstává na trati - zřejmě chce oddálit druhou zastávku a pak už dojet do cíle.
Ricciardo dostává penalizaci "průjezd boxy" za opuštění trati během předjetí Di Resty. Většina absolvuje kolem 30. kola svoji druhou plánovanou zastávku - dál jedou pouze Vettel a Ricciardo.
Pořadí na konci 32. kola: Vettel, Webber, Grosjean, Hülkenberg, Rosberg, Riccairdo, Button, Vergne, Gutierrez, Perez, Di Resta, Bottas, Sutil, Maldonado, Pic, Chilton.
Ricciardo si vybírá penalizaci a stejný trest dostává i Massa za překročení rychlosti v boxech, propadá se tím do druhé poloviny startovního pole. Räikkönenovi se uvolnila trať a hned zajel nejrychlejší kolo, aby se dostal blíž k Alonsovi a mohl využívat DRS.
Vettel jede do boxů ve 37. kole. Propadá se tím zpět za Webbera a Grosjeana, ale na rozdíl od nich by měl vydržet do konce závodu. Jede však rychle a ve 40. kole už hravě předjíždí Grosjeana.
Sebastian Vettel je v Japonsku oblíbený (foto: Red Bull Racing)
Webber jede do boxů ve 42. kole, po návratu na trať je 4 s za Grosjeanem, ale začíná to vypadat, že i Grosjean chce dojet do cíle bez další zastávky. O půl minuty dál se Alonso a Räikkönen s pomocí DRS marně snaží dostat před Hülkenberga.
Webber už je těsně za Grosjeanem, ale ten brání velmi dobře. Alonsovi se konečně podařilo předjet Hülkenberga a totéž teď musí hodně rychle udělat i Räikkönen. V nájezdu do posledního kola se v tlačenici mezi pomalejšími vozy poprvné podařilo Webberovi dostat dost blízko za Grosjeana a vypadá to na double pro Red Bull.
Vettel přijíždí do cíle 8 s před Webberem a Grosjeanem. Zbytek startovního pole byl dlouho zdržován Ricciardem a poté i Hülkenbergem a neměl šanci do boje o stupně vítězů zasáhnout. Z této skupiny se vítězem stává Alonso. Räikkönenovi se Hülkenberga podařilo překonat v posledním kole, ale k útoku na Alonsa je příliš pozdě. Výborné 7. místo, hned za týmovým kolegou, má Guttierrez.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.