JAPONSKO - ZÁVOD; Po souboji strategií v podání stáje Red Bulll vítězí opět Vettel, osamocený Grosjean neměl šanci Red Bully porazit.
Nejlépe odstartoval Grosjean, jede první před oběma Red Bully. Start se vydařil i Hamiltonovi, ale po souboji s Vettelem má defekt pneumatiky, zatímco Vettel si není jist stavem svého předního křídla. Tým jej ujišťuje, že křídlo je v pořádku. Několik míst ztratil Räikkönen, je za Buttonem. Po nehodě v první zatáčce končí Van der Garde a Bianchi.
Pořadí na konci 4. kola: Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Perez, Gutierrez, Button, Räikkönen, Di Resta, Bottas, Ricciardo, Maldonado, Sutil, Vergne, Chilton, Pic, Hamilton.
Je povoleno DRS a brzy toho využívá Räikkönen k předjetí Buttona. Massa drží Alonsa za zády a začíná ho zdržovat. Vettel přejel obrubník a trochu ztratil na Webbera. Hamilton jede znovu do boxů a odstupuje ze závodu.
Grosjeanovi se podařilo odpoutat od svých pronásledovatelů, v 10. kole má náskok na Webbbera skoro 3 s. Webber jede v 11. kole do boxů, stejně jako Massa a Räikkönen. Ve druhé desítce už všichni přezouvali.
Nejlepší start předvedl Romain Grosjean, který šel hned před oba Red Bully (foto: Lotus F1 Team)
V následujícím kole zastavují u mechaniků Grosjean, Rosberg a Perez. Rosberg s Perezem měli málem nehodu v pit-lane - Rosberg byl nevhodně vypuštěn a dostává penalizaci "průjezd boxy". Na původní sadě pneumatik už zůstávají jen Vettel, Alonso a Ricciardo.
Alonso poprvé mění pneumatiky ve 13. kole a zařazuje se zpět za Massu. Pérez v souboji na trati předjíždí Buttona. V 15. kole zastavuje i Vettel a také se vrací na své původní místo.
Pořadí na konci 16. kola (na původní sadě pneumatik už jede pouze Ricciardo): Grosjean, Webber, Vettel, Ricciardo, Rosberg, Hülkenbereg, Massa, Alonso, Gutierrez, Räikkönen, Perez, Button, Bottas, Di Resta, Maldonado, Sutil, Vergne, Pic, Chilton.
Rosberg si vybírá svoji penalizaci a po návratu na trať je 12. za Buttonem. Räikkönen se dostal před oba vozy stáje McLaren, na 9. místě dýchá na záda Gutierrezovi. Ricciardo se starými pneumatikami na 4. pozici teď brzdí zbytek pole a nechává vedoucí trojici vybudovat si velký náskok.
V rámci tlačenice za Ricciardem se Alonsovi podařilo na cílové rovince předjet Massu. Ve 21. kole se před Ricciarda dostal Hülkenberg v nájezdu do 130R, v zápětí se to na cílové rovince podařilo i Alonsovi.
Esteban Gutiérrez si v Suzuce dojel pro své první mistrovské body v kariéře(foto: Sauber Motorsport AG)
Na Massu byl Gutierrez tvrdší, ale souboj opět prohrál a situaci navíc využil i Räikkönen. Webber se přiblížil ke Grosjeanovi na jednu sekundu a vyvíjí na něj tlak. K vážnému útoku nedošlo, Webber jede ve 25. kole podruhé do boxů. Räikkonenovi se ani s DRS nedaří předjet Massu.
Grosjean je v těžké situaci - Webber přezul a zajíždí nejrychlejší kola, Vettel na Grosjeana útočí zezadu. Nakonec jede Grosjean do boxů ve 29. kole, po návratu na trať je dlouhých 8 s za Webberem. Vettel zatím zůstává na trati - zřejmě chce oddálit druhou zastávku a pak už dojet do cíle.
Ricciardo dostává penalizaci "průjezd boxy" za opuštění trati během předjetí Di Resty. Většina absolvuje kolem 30. kola svoji druhou plánovanou zastávku - dál jedou pouze Vettel a Ricciardo.
Pořadí na konci 32. kola: Vettel, Webber, Grosjean, Hülkenberg, Rosberg, Riccairdo, Button, Vergne, Gutierrez, Perez, Di Resta, Bottas, Sutil, Maldonado, Pic, Chilton.
Ricciardo si vybírá penalizaci a stejný trest dostává i Massa za překročení rychlosti v boxech, propadá se tím do druhé poloviny startovního pole. Räikkönenovi se uvolnila trať a hned zajel nejrychlejší kolo, aby se dostal blíž k Alonsovi a mohl využívat DRS.
Vettel jede do boxů ve 37. kole. Propadá se tím zpět za Webbera a Grosjeana, ale na rozdíl od nich by měl vydržet do konce závodu. Jede však rychle a ve 40. kole už hravě předjíždí Grosjeana.
Sebastian Vettel je v Japonsku oblíbený (foto: Red Bull Racing)
Webber jede do boxů ve 42. kole, po návratu na trať je 4 s za Grosjeanem, ale začíná to vypadat, že i Grosjean chce dojet do cíle bez další zastávky. O půl minuty dál se Alonso a Räikkönen s pomocí DRS marně snaží dostat před Hülkenberga.
Webber už je těsně za Grosjeanem, ale ten brání velmi dobře. Alonsovi se konečně podařilo předjet Hülkenberga a totéž teď musí hodně rychle udělat i Räikkönen. V nájezdu do posledního kola se v tlačenici mezi pomalejšími vozy poprvné podařilo Webberovi dostat dost blízko za Grosjeana a vypadá to na double pro Red Bull.
Vettel přijíždí do cíle 8 s před Webberem a Grosjeanem. Zbytek startovního pole byl dlouho zdržován Ricciardem a poté i Hülkenbergem a neměl šanci do boje o stupně vítězů zasáhnout. Z této skupiny se vítězem stává Alonso. Räikkönenovi se Hülkenberga podařilo překonat v posledním kole, ale k útoku na Alonsa je příliš pozdě. Výborné 7. místo, hned za týmovým kolegou, má Guttierrez.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.