JAPONSKO - ZÁVOD; Po souboji strategií v podání stáje Red Bulll vítězí opět Vettel, osamocený Grosjean neměl šanci Red Bully porazit.
Nejlépe odstartoval Grosjean, jede první před oběma Red Bully. Start se vydařil i Hamiltonovi, ale po souboji s Vettelem má defekt pneumatiky, zatímco Vettel si není jist stavem svého předního křídla. Tým jej ujišťuje, že křídlo je v pořádku. Několik míst ztratil Räikkönen, je za Buttonem. Po nehodě v první zatáčce končí Van der Garde a Bianchi.
Pořadí na konci 4. kola: Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Perez, Gutierrez, Button, Räikkönen, Di Resta, Bottas, Ricciardo, Maldonado, Sutil, Vergne, Chilton, Pic, Hamilton.
Je povoleno DRS a brzy toho využívá Räikkönen k předjetí Buttona. Massa drží Alonsa za zády a začíná ho zdržovat. Vettel přejel obrubník a trochu ztratil na Webbera. Hamilton jede znovu do boxů a odstupuje ze závodu.
Grosjeanovi se podařilo odpoutat od svých pronásledovatelů, v 10. kole má náskok na Webbbera skoro 3 s. Webber jede v 11. kole do boxů, stejně jako Massa a Räikkönen. Ve druhé desítce už všichni přezouvali.
Nejlepší start předvedl Romain Grosjean, který šel hned před oba Red Bully (foto: Lotus F1 Team)
V následujícím kole zastavují u mechaniků Grosjean, Rosberg a Perez. Rosberg s Perezem měli málem nehodu v pit-lane - Rosberg byl nevhodně vypuštěn a dostává penalizaci "průjezd boxy". Na původní sadě pneumatik už zůstávají jen Vettel, Alonso a Ricciardo.
Alonso poprvé mění pneumatiky ve 13. kole a zařazuje se zpět za Massu. Pérez v souboji na trati předjíždí Buttona. V 15. kole zastavuje i Vettel a také se vrací na své původní místo.
Pořadí na konci 16. kola (na původní sadě pneumatik už jede pouze Ricciardo): Grosjean, Webber, Vettel, Ricciardo, Rosberg, Hülkenbereg, Massa, Alonso, Gutierrez, Räikkönen, Perez, Button, Bottas, Di Resta, Maldonado, Sutil, Vergne, Pic, Chilton.
Rosberg si vybírá svoji penalizaci a po návratu na trať je 12. za Buttonem. Räikkönen se dostal před oba vozy stáje McLaren, na 9. místě dýchá na záda Gutierrezovi. Ricciardo se starými pneumatikami na 4. pozici teď brzdí zbytek pole a nechává vedoucí trojici vybudovat si velký náskok.
V rámci tlačenice za Ricciardem se Alonsovi podařilo na cílové rovince předjet Massu. Ve 21. kole se před Ricciarda dostal Hülkenberg v nájezdu do 130R, v zápětí se to na cílové rovince podařilo i Alonsovi.
Esteban Gutiérrez si v Suzuce dojel pro své první mistrovské body v kariéře(foto: Sauber Motorsport AG)
Na Massu byl Gutierrez tvrdší, ale souboj opět prohrál a situaci navíc využil i Räikkönen. Webber se přiblížil ke Grosjeanovi na jednu sekundu a vyvíjí na něj tlak. K vážnému útoku nedošlo, Webber jede ve 25. kole podruhé do boxů. Räikkonenovi se ani s DRS nedaří předjet Massu.
Grosjean je v těžké situaci - Webber přezul a zajíždí nejrychlejší kola, Vettel na Grosjeana útočí zezadu. Nakonec jede Grosjean do boxů ve 29. kole, po návratu na trať je dlouhých 8 s za Webberem. Vettel zatím zůstává na trati - zřejmě chce oddálit druhou zastávku a pak už dojet do cíle.
Ricciardo dostává penalizaci "průjezd boxy" za opuštění trati během předjetí Di Resty. Většina absolvuje kolem 30. kola svoji druhou plánovanou zastávku - dál jedou pouze Vettel a Ricciardo.
Pořadí na konci 32. kola: Vettel, Webber, Grosjean, Hülkenberg, Rosberg, Riccairdo, Button, Vergne, Gutierrez, Perez, Di Resta, Bottas, Sutil, Maldonado, Pic, Chilton.
Ricciardo si vybírá penalizaci a stejný trest dostává i Massa za překročení rychlosti v boxech, propadá se tím do druhé poloviny startovního pole. Räikkönenovi se uvolnila trať a hned zajel nejrychlejší kolo, aby se dostal blíž k Alonsovi a mohl využívat DRS.
Vettel jede do boxů ve 37. kole. Propadá se tím zpět za Webbera a Grosjeana, ale na rozdíl od nich by měl vydržet do konce závodu. Jede však rychle a ve 40. kole už hravě předjíždí Grosjeana.
Sebastian Vettel je v Japonsku oblíbený (foto: Red Bull Racing)
Webber jede do boxů ve 42. kole, po návratu na trať je 4 s za Grosjeanem, ale začíná to vypadat, že i Grosjean chce dojet do cíle bez další zastávky. O půl minuty dál se Alonso a Räikkönen s pomocí DRS marně snaží dostat před Hülkenberga.
Webber už je těsně za Grosjeanem, ale ten brání velmi dobře. Alonsovi se konečně podařilo předjet Hülkenberga a totéž teď musí hodně rychle udělat i Räikkönen. V nájezdu do posledního kola se v tlačenici mezi pomalejšími vozy poprvné podařilo Webberovi dostat dost blízko za Grosjeana a vypadá to na double pro Red Bull.
Vettel přijíždí do cíle 8 s před Webberem a Grosjeanem. Zbytek startovního pole byl dlouho zdržován Ricciardem a poté i Hülkenbergem a neměl šanci do boje o stupně vítězů zasáhnout. Z této skupiny se vítězem stává Alonso. Räikkönenovi se Hülkenberga podařilo překonat v posledním kole, ale k útoku na Alonsa je příliš pozdě. Výborné 7. místo, hned za týmovým kolegou, má Guttierrez.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.